مدیر پژوهشسرای دانشآموزی خوارزمی ناحیه ۳ کرج:
پژوهشسرای خوارزمی؛ پلی میان آموزش رسمی و یادگیری پژوهشمحور است
کرج(پانا)-مدیر پژوهشسرای دانشآموزی خوارزمی ناحیه ۳ کرج گفت: پژوهشسرای خوارزمی پل ارتباطی میان آموزش رسمی مدارس و یادگیری پژوهشمحور و مسئلهمحور است. تلاش میکنیم تا مدارس از فضای نظری صرف فاصله گرفته و به عرصه تجربه، آزمایش، خلاقیت و نوآوری وارد شوند.
فاطمه نیکوکار در گفتوگو با پانا با اشاره به مأموریت این مرکز در تربیت پژوهشگران و فناوران آینده، از اجرای پروژههای علمی و فناورانه با مشارکت فعال مدارس خبر داد و هدف این همکاریها را ارتقای یادگیری مسئلهمحور و تقویت مهارتهای زندگی در دانشآموزان عنوان کرد.
وی اظهار کرد: «پیش از این در حوزه آموزش و فعالیتهای پژوهشی مدارس، مسئولیتهای متعددی از جمله سرگروه آموزشی استان و منطقه، دبیر علمی و اجرایی نمایشگاههای استانی و منطقهای، دبیر علمی و مسئول کمیته داوران جشنوارهها و مسابقات رسمی آموزش و پرورش را برعهده داشتهام.»
نیکوکار افزود: «به عنوان راهنمای دانشآموزان در طرحهای منتخب کشوری، استانی و منطقهای در زمینههای علمی و فناورانه فعالیت کردهام و افتخار انتخاب به عنوان دبیر نمونه برتر استان و منطقه در چندین دوره را داشتهام. همچنین مسئولیت تولید محتوای درس فیزیک فنی در سامانه رسمی شاد را نیز برعهده داشتم.»
وی همچنین در خصوص مأموریت اصلی پژوهشسرا عنوان کرد: «شناسایی، هدایت و پشتیبانی از استعدادهای دانشآموزی در مسیر تربیت پژوهشگر و فناور آیندهساز، هدف اصلی ما است.»
مدیر پژوهشسرا در ادامه گفت: «هدف ما ایجاد پل ارتباطی میان آموزش رسمی مدارس و یادگیری پژوهشمحور و مسئلهمحور است. تلاش میکنیم تا مدارس از فضای نظری صرف فاصله گرفته و به عرصه تجربه، آزمایش، خلاقیت و نوآوری وارد شوند.»
وی تأکید کرد: «دانشآموزان در این فرایند میآموزند مسائل واقعی جامعه را شناسایی کرده و با رویکرد علمی و فناورانه برای آنها راهحل ارائه دهند. این تجربه زمینهساز تقویت مهارت تفکر نقاد، حل مسئله، خلاقیت، مسئولیتپذیری، نوآوری و کارآفرینی در دانشآموزان است.»
نیکوکار تصریح کرد: «در پژوهشسرای خوارزمی، پروژههای متنوعی با محورهای علمی و فناورانه و با مشارکت فعال مدارس اجرا شده است. از جمله این طرحها میتوان به پروژههای حوزه هوافضا و حملونقل پیشرفته در قالب دوره «آسمانی شو»، پروژههای مهندسی بیوسیستم که منجر به کسب رتبه دوم کشوری شد، و نیز طرحهای پژوهشی مرتبط با گرایشهای مختلف از جمله هوش مصنوعی، کارآفرینی، آزمایشگاه علوم، نجوم، انرژیهای نوین و ... اشاره کرد.»
وی اضافه کرد: «مجموعهای از پروژههای نوآورانه و کارآفرینانه دانشآموزی در نمایشگاه استانی پژوهش، فناوری و فنبازار و نمایشگاه استانی دستاوردهای کارآفرینانه دانشآموزان است که به نمایش درآمدهاند.»
مدیر پژوهشسرا خوارزمی ناحیه ۳ کرج خاطرنشان کرد: «در این طرحها، علاقه، انگیزه و پشتکار دانشآموزان مهمترین معیار انتخاب است. ما باور داریم استعداد در هر مدرسه و در هر دانشآموزی وجود دارد، به شرط آن که فرصت کشف و رشد داده شود.»
وی افزود: «پژوهشسرا ضمن ایجاد فرصت برابر برای مدارس، از طریق جلسات استعدادیابی، بررسی طرحها، مصاحبه علمی و ارزیابی اولیه ایدهها، گروههای مستعد را شناسایی میکند. همچنین حمایت و همراهی مدیران و معلمان پژوهشیار مدارس نقش کلیدی در موفقیت این طرحها دارد.»
نیکوکار اظهار کرد: «پژوهشسرا در اجرای پروژههای علمی دانشآموزی نقش محوری و حمایتی دارد. تلاش میکنیم با فراهمسازی امکانات آموزشی، آزمایشگاهی و مشاورهای، مسیر اجرای پروژهها را برای دانشآموزان و مدارس هموار کنیم.»
وی افزود: «این حمایت شامل برگزاری کارگاههای آموزشی تخصصی، دورههای مهارتی، جلسات مشاوره علمی، هدایت علمی توسط دبیران پژوهشیار و کارشناسان متخصص است. در واقع، پژوهشسرا نقش «مرکز پشتیبان» را دارد که ایدهها را از مرحله شکلگیری تا نمونهسازی و عرضه در جشنوارهها همراهی میکند.»
نیکوکار عنوان کرد: «خوشبختانه نتایج بسیار ارزشمندی از همکاری پژوهشسرا با مدارس حاصل شده است. دانشآموزان تحت حمایت این مرکز موفق به کسب رتبه دوم کشوری در جشنواره ملی مهندسی بیوسیستم و حضور فعال در جشنوارههای علمی پژوهشی و نمایشگاههای استانی پژوهش و فناوری و فنبازارهای دانشآموزی شدهاند.»
وی ادامه داد: «چندین طرح پژوهشی نیز در سطح ملی و بینالمللی منتخب شدهاند و در حال طی مراحل ثبت ایده و اختراع هستند. این دستاوردها نشان میدهد که همکاری نظاممند پژوهشسرا با مدارس میتواند به تولید دانش، نوآوری و فناوری منجر شود.»
مدیر پژوهشسرا در ادامه اظهار کرد: «یکی از مهمترین چالشها، کمبود فضای آموزشی متناسب با نیاز و اعتماد دانشآموزان و نیز محدودیت منابع مالی و تجهیزات تخصصی است. رفع این مسئله نیازمند همراهی خیرین، حمایت اداره آموزش و پرورش و مشارکت نهادهای محلی در قالب مسئولیت اجتماعی است.»
وی افزود: «چالش دیگر، کمبود نیروی انسانی متخصص در برخی از گرایشهای علمی و فناورانه است که این موضوع نیز با همکاری دانشگاهها و مراکز علمی تا حد زیادی مدیریت میشود.»
نیکوکار خاطرنشان کرد: «پژوهشسرا همواره میکوشد با مدیریت بهینه امکانات، جلب مشارکت خیرین و نهادهای محلی، و تقویت شبکه همکاری میان مدارس و پژوهشیاران، روند اجرای پروژهها را پویاتر و اثربخشتر سازد.»
مدیر پژوهشسرای خوارزمی گفت: «در برنامههای آینده، تمرکز ما بر توسعه همکاریهای پژوهشی با مدارس، ارتقای زیرساختهای علمی، و گسترش فعالیتهای فناورانه خواهد بود.»
وی عنوان کرد: «از جمله برنامههای در دست اجرا میتوان به ایجاد شبکه مدارس پژوهشیار منطقهای، گسترش دورههای تخصصی در حوزههای هوش مصنوعی، نانو و انرژیهای نو، حمایت از ایدههای نوآورانه تا مرحله نمونهسازی و تجاریسازی، و جلب مشارکت خیرین و صنایع محلی برای توسعه فضاهای پژوهشی و کارگاهی اشاره کرد.»
نیکوکار در پایان تأکید کرد: «هدف نهایی ما تربیت دانشآموزانی است که نهتنها پژوهشگر و فناور، بلکه نوآور، کارآفرین و شهروند مؤثر جامعه آینده باشند.»
ارسال دیدگاه