دانش آموزان البرزی:
مدارس باید به آموزش تغذیه صحیح توجه داشته باشند
کرج(پانا) -دانشآموزان استان البرز بیان کردند: مدارس باید علاوه بر ارائه غذاهای سالم به آموزش تغذیه صحیح نیز توجه داشته باشند.

وضعیت تغذیه در مدارس و کیفیت خدمات ارائهشده در بوفههای مدرسه،همواره از مباحث مهم و تاثیرگذار بر سلامت دانشآموزان بوده است. در راستای بررسی این موضوع با جمعی از دانشآموزان در مدارس مختلف به گفتوگو پرداختهایم تا نظرات و پیشنهادات آنها را در این زمینه جویا شویم.
محمد عسگر، دانشآموز پایه دهم در گفتوگو با پانا بیان کرد: «در بوفه مدرسه بیشتر غذاهای آماده و فستفودهایی مانند ساندویچ و پیتزا وجود دارند.به نظر بنده این نوع غذاها بیشتر باعث ایجاد احساس خستگی و کاهش انرژی درطول روز میشوند.اگر گزینههای سالمتری مانند میوههای تازه یا غذاهای خانگی در دسترس باشند،برای سلامت دانشآموزان مفیدتر است.»
سارا مومنی، دانشآموز پایه یازدهم نیز با ابراز نگرانی از کیفیت تغذیه در مدارس گفت:«اگرچه بوفه مدرسه ما گزینههای مختلفی برای میانوعدهها دارد،ولی متاسفانه بسیاری از این محصولات دارای مقادیر زیادی قند و چربی هستند.این وضعیت میتواند به سلامت دانشآموزان آسیب بزند.به نظر من، بوفهها باید محصولات سالمتری مانند آبمیوههای طبیعی،مغزها و تنقلات کمچرب را به جای محصولات فرآوریشده و شیرین ارائه دهند.»
آرش حسینی، دانشآموز پایه نهم هم افزود: «درمدرسه ما بوفهای داریم که بهطور نسبی مناسب است، ولی باید تنوع بیشتری در غذاهای ارائهشده وجود داشته باشد.بسیاری از دانشآموزان تمایل دارندغذاهایی باانرژی بالا مثل فلافل سالم، ساندویچهای مفید یا حتی خوراکیهای گیاهی را انتخاب کنند.درکنار این، وجود گزینههای مخصوص برای دانشآموزانی که رژیمهای خاص دارند،همچون غذاهای بدون گلوتن یا وگان،ضروری به نظر میرسد.»
لیلا امینی، دیگر دانشآموز البرزی،به جنبههای آموزشی تغذیه اشاره و عنوان کرد:«به نظر بنده مدارس باید علاوهبر ارائه غذاهای سالم،به آموزش تغذیه صحیح نیز توجه داشته باشند.بسیاری از دانشآموزان اطلاع دقیقی از اثرات منفی غذاهای پرکالری و فرآوریشده ندارند.اگر مدارس در قالب برنامههای آموزشی،نکات تغذیهای را به دانشآموزان منتقل کنند،آنها میتوانند آگاهانهتر و هوشمندانهتر برای انتخاب خوراکیهای خود اقدام کنند.»
با توجه به نظرات دانشآموزان، بهنظر میرسد که وضعیت تغذیه در مدارس نیازمند اصلاحاتی اساسی است.این اصلاحات میتواند شامل ارائه غذاهای سالمتر و متنوعتر،کاهش محصولات فرآوریشده و ناسالم، و همچنین آموزش دانشآموزان درباره تغذیه صحیح باشد؛لازم است که مسئولین آموزش و پرورش و مدیران مدارس در راستای ارتقای سلامت دانشآموزان،اقدامات مؤثری را در این زمینه انجام دهند.
ارسال دیدگاه