مدرس سواد رسانه در البرز:

فرآیند خبرسازی یکی از روش‌های مؤثر در آموزش سواد رسانه‌ای است

کرج (پانا) - مدرس سواد رسانه در استان البرز گفت: یکی از روش‌های مؤثر در آموزش سواد رسانه‌ای، استفاده از مثال‌های واقعی و شبیه‌سازی فرآیند خبرسازی است.

کد مطلب: ۱۵۹۶۱۲۹
لینک کوتاه کپی شد
فرآیند خبرسازی یکی از روش‌های مؤثر در آموزش سواد رسانه‌ای است

سهراب قربانی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «با گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مجازی،حجم عظیمی از اطلاعات روزانه دراختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد که بخشی از آن،اخبار و شایعات بی‌اساس است.دربسیاری از موارد،سرعت انتشار این شایعات به اندازه‌ای بالا است که حتی قبل از بررسی صحت آن‌ها،بخش زیادی از جامعه هدف،تحت تأثیر محتوای نادرست قرار می‌گیرند.»

وی ادامه داد: «تداوم این روندنه تنها می‌تواندبرنگرش و رفتار دانش‌آموزان اثر منفی بگذارد،بلکه در درازمدت باعث کاهش اعتماد عمومی و شکل‌گیری فضای بی‌اعتمادی درجامعه خواهد شد.این بی‌اعتمادی،به ویژه در میان نسل جوان می‌تواند پیامدهای اجتماعی و فرهنگی گسترده‌ای به همراه داشته باشد.»

قربانی ادامه داد: «سواد رسانه‌ای یعنی توانایی دریافت، تحلیل، ارزیابی و تولید محتوای رسانه‌ای با نگاهی نقادانه و دانش‌آموزی که این مهارت را بیاموزد؛ نه‌تنها در برابر شایعات واکسینه می‌شود بلکه می‌تواند با انتشار اطلاعات درست و مستند، خود به عاملی فعال برای مقابله با اخبار جعلی تبدیل شود.»

وی اضافه کرد: «یکی از روش‌های مؤثر در آموزش سواد رسانه‌ای، استفاده از مثال‌های واقعی و شبیه‌سازی فرآیند خبرسازی است. وقتی دانش‌آموز ببیند که چگونه یک خبر جعلی ساخته و منتشر می‌شود، نسبت به محتوای دریافتی در فضای مجازی هوشیارتر خواهد بود.»

مدرس سواد رسانه در البرز اظهار کرد: «بررسی‌های اخیر نشان داده است که اجرای طرح‌های آزمایشی سواد رسانه‌ای در برخی مدارس کشور موجب کاهش ۴۰ درصدی اعتماد دانش‌آموزان به منابع نامعتبر و افزایش قابل توجه مهارت آن‌ها در راستی‌آزمایی اخبار شده است. این آمار نشان می‌دهد که اگر چنین آموزش‌هایی به‌صورت مستمر و سراسری اجرا شود، می‌تواند تأثیرات مثبت بلندمدتی بر جامعه داشته باشد.»

قربانی در ادامه بیان کرد: «از سوی دیگر، تجربه کشورهای پیشرو در این حوزه ثابت کرده که آموزش سواد رسانه‌ای باید بخشی از برنامه رسمی مدارس باشد. برای مثال؛ در کشور فنلاند، دانش‌آموزان از مقطع ابتدایی با مفاهیم خبر،منبع معتبر، و شیوه‌های بررسی صحت اطلاعات آشنا می‌شوند و همین امر باعث شده این کشور یکی از کم‌ترین نرخ‌های انتشار شایعات در اروپا را به خود اختصاص دهد.»

وی گفت: «کارشناسان  نیز معتقدند که با فراهم آوردن ابزارها،محتوای آموزشی مناسب و برگزاری کارگاه‌های مهارتی،می‌توان دانش‌آموزان را به افرادی آگاه و مسئول در قبال اطلاعات تبدیل کرد؛نسلی که نه تنها قربانی شایعات نمی‌شوند،بلکه نقش فعالی در مقابله با آن‌ها ایفا خواهند کرد.»

خبرنگار : دانش‌آموز:ملیکا بهروزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار