مدرس هوش مصنوعی در ساوجبلاغ:

استفاده افراطی از هوش مصنوعی، تهدیدی برای یادگیری است

کرج(پانا)-مدرس هوش مصنوعی در شهرستان ساوجبلاغ گفت:استفاده افراطی از هوش مصنوعی، تهدیدی برای یادگیری است و متخصصان آموزش در مورد تأثیر منفی این روند هشدار داده‌اند

کد مطلب: ۱۵۹۰۲۷۱
لینک کوتاه کپی شد
استفاده افراطی از هوش مصنوعی، تهدیدی برای یادگیری است

وحید دوانی در گفت‌وگو با پانا بیان کرد:«با افزایش استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در امور آموزشی، برخی دانش‌آموزان و دانشجویان به جای درک مفاهیم، صرفاً به گرفتن پاسخ سریع از این ابزارها عادت کرده‌اند؛ موضوعی که کارشناسان آن را نشانه‌ای نگران‌کننده از یادگیری سطحی و وابستگی خطرناک به فناوری می‌دانند.»

دوانی ادامه داد:«در سال‌های اخیر، رشد چشمگیر ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مانند چت‌بات‌ها، سامانه‌های تولید متن و حل تمرین، فرصت‌های تازه‌ای برای آموزش ایجاد کرده است.این ابزارها به کاربران اجازه می‌دهند به سرعت به اطلاعات و راه‌حل‌ها دسترسی داشته باشند،اما برخی معلمان، استادان دانشگاه و متخصصان آموزش در مورد تأثیر منفی این روند هشدار داده‌اند.»

وی افزود:«اگرچه استفاده درست از هوش مصنوعی می‌تواند مکمل فرآیند یادگیری باشد،اما اتکای کامل به این ابزارها باعث می‌شود دانش‌آموزان از تمرین ذهنی،تفکر انتقادی و حتی مطالعه عمیق فاصله بگیرند.زیرا شاهد نوعی یادگیری وابسته و مصرفی هستیم.»

دوانی بیان کرد:«یکی از نشانه‌های هشداردهنده در این زمینه کاهش توانایی دانش‌آموزان در نوشتن مستقل،حل مسائل پیچیده بدون کمک، و افت انگیزه برای تحقیق است.»

مدرس هوش مصنوعی اظهارکرد:«در یک نظرسنجی داخلی از دبیران چند مدرسه ساوجبلاغ، بیش از ۷۰ درصد معلمان گزارش داده‌اند که برخی دانش‌آموزان به جای تلاش برای درک درس،از برنامه‌های هوش مصنوعی برای انجام تکالیف استفاده می‌کنند؛ بدون آنکه محتوای یادگرفته‌شده‌ای در ذهن آنان باقی بماند.»

دوانی در پایان عنوان کرد:«یکی از دانش‌آموزانم اعتراف کرد که انشای کاملش را با چت‌بات نوشته و خودش حتی معنای بعضی کلمات را نمی‌دانست.این یعنی باید چارچوب استفاده از این ابزارها را تعریف کنیم، نه اینکه آن را به حال خود رها نماییم.»

 

خبرنگار : دانش آموز: ابوالفضل مساوات

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار