در گفت‌وگوی پانا با یک کارشناس اقتصادی مطرح شد:

شناسایی فرصت‌های بهتر کسب و کار با درک مفاهیم اقتصادی از سوی دانش‌‌آموزان

تهران (پانا) - دانش‌آموزان با درک مفاهیم اقتصادی و مالی، بهتر می‌توانند فرصت‌های کسب‌وکار را شناسایی کنند و ایده‌های خود را به طرح‌های اقتصادی سودآور تبدیل نمایند.

کد مطلب: ۱۶۳۲۷۳۹
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی فرصت‌های بهتر کسب و کار با درک مفاهیم اقتصادی از سوی دانش‌‌آموزان

سواد مالی موجب ارتقای سواد اقتصادی جامعه می‌شود.وقتی نسل جدید با سواد مالی رشد می‌کند، در آینده جامعه‌ای شکل می‌گیرد که در آن مردم، مالیات و بودجه عمومی را بهتر درک می‌کنند، رفتار مصرفی معقول‌تری دارند،تصمیمات اقتصادی و سیاسی آگاهانه‌تری می‌گیرند.

سواد مالی صرفاً درباره پول نیست، بلکه شامل درک مسئولیت اجتماعی در مصرف، سرمایه‌گذاری اخلاقی و توجه به آثار تصمیمات مالی بر دیگران نیز می‌شود.

سواد مالی امروز معیار با سوادی است

آرش جهانگیری، کارشناس اقتصادی سواد مالی را معیار باسوادی در عصر حاضر دانست و بیان کرد: « در یک بازه زمانی سوادخواندن و نوشتن نیاز جامعه بود و با دانستن آن شما شخصی عادی و باسواد در جامعه خطاب می‌شدید. زمانی گفته می‌شد که هر شخصی که کار با کامپیوتر را نداند شخص بی‌سواد است و معیار سواد آشنایی با کار کامپیوتر بود. به مرور زمان همینطور تعریف سواد تغییر کرد و امروزه به جایی رسیدیم که اگه کسی سودمالی را نداند و با آن آشنا نشود شخصی بی‌سواد است. چنین شخصی در زندگی روزمره خود دچار مشکل می‌شود. یعنی امروز معیار سواد در جامعه آشنایی با سواد مالی، بازارهای مالی و مسائلا اقتصادی است.»

آموزش از پایه‌های ابتدایی صورت بگیرد

جهانگیری نیاز به آموزش مسائل اقتصادی را از همان پایه‌های ابتدایی لازم دانست و اظهار کرد: « بهتر است که آموزش سواد مالی از همان مقاطع اولیه آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان شروع شود. اما این آموزش‌های مالی که برای دانش‌آموزان است باید بیشتر به حالت پیشاهنگی باشد. یعنی اینکه آن مفاهیم اولیه را همچون در کار پیشاهنگی که روحیه‌ از خودگذشتگی و کمک به همنوع همراه با بازی و برنامه تفریحی آموزش داده می‌شود مسائل اقتصادی را به صورت یک مهارت همراه با تفریح به افراد بیاموزیم. »

وی در ادامه افزود: «این آموزش‌ها نباید برای پایه‌های ابتدایی خشک باشد. اما در ادامه مسیر با گذشت زمان باید آموزش تغییر کند و برای هر گروه‌سنی مناسب‌سازی شود. »

کارشناس اقتصادی آموزش سواد مالی را در قالب بازی و کتاب توضیح داد و اذعان کرد: «آموزش سواد مالی اول باید به صورت بازی و تفریح باشد ولی به مرور زمان هرچه جلوتر می‌رویم و به پایه‌های بالاتر می‌رسیم می‌توانیم آموزش‌ها را تغییر دهیم. برای مثال این آموزش را به صورت یک کتاب درسی یا یک پودمان درسی در یکی از کتب درسی می‌توان اضافه کرد که تمام دانش‌آموزان در تمامی رشته‌ها به خوبی با آن آشنا شوند. »

جهانگیری با بیان اینکه در دوره دوم متوسطه افراد آمادگی فهم مسائل مالی را دارند گفت: «به عبارت دقیق‌تر باید در مقطع ابتدایی آموزش‌ها به صورت بازی باشد بعد در دبیرستان که رشد فکری صورت گرفت آموزش جدی‌تر شود و به سراغ مفاهیم برویم. در دوره اول متوسطه نیازی نیست که یک درس جداگانه داشته باشیم. دوره دوم متوسطه افراد به سادگی امکان و شرایط ذهنی برای تجربه و آشنایی با موارد و مفاهیمی همچون بازارهای مالی و اقتصادی را دارند و به اصطلاح می‌گویند برای این افراد ورژن رایگان زندگی تمام شده است می‌توان در این پایه کتبی را در این خصوص طراحی کرد.»

آموزش سواد مالی باعث افزایش رفاه عمومی است

وی از تاثیر این آموزش‌ها در آینده کشور خبر داد و افزود: « آموزش‌های مسائل مالی می‌تواند به آینده‌ی کشور کمک بزرگی کند. آموزش سواد مالی در جامعه هر شخص را از گروه‌ها و دیگر افراد و پیروی از صحبت‌های آنان در مسائل مالی بی‌نیاز می‌کند. شاید بهتر باشد این مسئله را ساده‌سازی کنیم. اگر در یک جامعه افراد و اعضا سواد کافی را نداشته باشند برای گذران معیشت خود به دنبال حرف دیگران می‌روند. »

این کارشناس اقتصادی در پایان افزود: «هرچه در جامعه سواد مالی بیشتر شود رفاه عمومی افزایش پیدا می‌کند. در مفهومی دیگر اقتصاد بر روی رفاه عمومی تاثیر می‌گذارد و با کمک دیگر مولفه‌ها باعث می‌شود که سطح عمومی رفاه افزایش پیدا کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار