در گفتوگوی پانا با یک کارشناس اقتصادی مطرح شد:
نقش چندبعدی سواد مالی در آینده اقتصادی دانشآموزان
تهران (پانا) - نقش سواد مالی دانشآموزان در آینده بسیار اساسی و چندبعدی است، زیرا توانایی مدیریت پول، تصمیمگیری اقتصادی، و درک مفاهیم مالی از کودکی میتواند مسیر زندگی فرد را از نظر اقتصادی، شغلی و اجتماعی تغییر دهد.آنگونه که یک کارشناس اقتصادی میگوید این آموزشها از دوران ابتدایی قابل انجام است.
دانشآموزانی که از کودکی با مفاهیمی مانند پسانداز، بودجهبندی، تفاوت نیاز و خواسته، و ارزش پول آشنا میشوند، در آینده کمتر دچار وابستگی مالی میشوند و میتوانند خودکفا و مسئولیتپذیر باشند.
انتخاب شغل و مسیر تحصیلی با توجه به بازده اقتصادی، مدیریت درآمد و هزینه، سرمایهگذاری و پسانداز و اجتناب از بدهیهای نامطلوب و وامهای پرخطر از جمله مزایای سواد مالی برای دانشآموزان است.
حال این پرسش مطرح است که آموزش سواد مالی به دانش آموزان باید از چه سنی آغاز شود؛ پرسشی که کارشناسان درباره آن معقتدند که این آموزشها باید از مقطع ابتدایی مورد توجه قرار گیرد.
یک کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: سنین پائین و به طور مثال از ۵ سالگی سنینی هستند که میتوان آموزشها را درباره مفاهیم مالی اغاز کرد و البته این آموزشها باید ادامه یابد.باید به دانشآموزان دوران متوسطه آموزش داد که چگونه میتواند کسب و کار راهاندازی کنند، سرمایهگذاری کرده و پول پسانداز کنند.
محمدامین حاجی لنگری در گفتوگو با پانا درباره ضرورت آموزش سواد مالی به دانشآموزان، اظهار کرد: «آموزش سواد مالی و موضوعات مرتبط به آن از دوران ابتدایی و سال سوم یا چهارم آن قابل انجام است و باید به این منظور محتواهای مناسب تولید کرد و در اختیار دانشآموزان قرار داد.»
آموزشهای سواد مالی در کشور گسترده نیست
وی با بیان اینکه اگرچه اقداماتی در این زمینه انجام شده اما گستردگی آن در سطح کشور وسیع نبوده است، اظهار کرد:«جای خالی آموزشهای مالی و سواد مالی در کشور به خوبی دیده میشود و این موضوعی است که سیاستگذاران آموزشی باید توجه جدی به آن داشته باشند.»
این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: «در بسیاری از کشورهای توسعه یافته آموزش سواد مالی و توانایی ایجاد کسب و کار آموزش داده میشود.آشنایی با قوانین و مقررات این مباحث نیز موضوعی مهم است که کشورهای پیشرفته به آن اهتمام نشان داده و در برنامهریزیهای آموزشی آنها قرار داد.»
وی افزود: «این آموزشها در این کشورها در مقاطع بالاتر تحصیلی و دانشگاه نیز ادامه دارد و در دانشگاهها رشتههای خاصی برای آموزش این افراد وجود دارد.»
نبود سواد مالی زیان سهامداران خرد بورس را در سال ۹۸ افزایش داد
وی با اشاره به اتفاق و رویداد سال ۹۸ بورس اظهار کرد: «ایجاد حباب و تخلیه تدریجی آن در این سال موجب شده تا افراد بسیاری در این تله درگیر شده و اعتماد خود را به این بازار مهم اقتصادی از دست بدهند.یکی از دلایل بروز این شرایط نبود سواد مالی خریداران عام بود که البته زیان آنها را نیز به دنبال داشت.»
کارشناس مسائل اقتصادی افزود: «همچنین یکی از دلایل ضعف کسب وکارها، نبود دانش فنی و علمی برای شروع یک کسب و کار جدید و راهکارهای تقویت آنها است.»
حاجیلنگری بیان کرد: «سنین پائین و به طور مثال از ۵ سالگی سنینی هستند که میتوان آموزشها را درباره مفاهیم مالی آغاز کرد و البته این آموزشها باید ادامه یابد.باید به دانشآموزان دوران متوسطه آموزش داد که چگونه میتوانند کسب و کار راهاندازی کنند، سرمایهگذاری کرده و پول پسانداز کنند.»
ضرورت آموزش راهکارهای تامین مالی به دانشاموزان متوسطه با هدف کمک به راهاندازی کسب و کار
این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: «آموزش راهکارهای تامین مالی با هدف راهاندازی یک کسب و کار نیز از جمله موضوعاتی است که باید به دانشآموزان آموزش داده شود.»
ارسال دیدگاه