معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش در پاسخ به خبرنگاران:
در ایام اعتکاف هیچ امتحانی در مدارس برگزار نمیشود/ پیش ثبتنام اعتکاف دانشآموزی در سامانه «نورینو» انجام میشود
سال گذشته بیش از ۶۰۰ هزار دانشآموز در مراسم اعتکاف شرکت کردند/ اردوهای دانشآموزی سالبهسال امنتر شده است/ نباید به هیچوجه به دانشآموزان تهمت زد/ طبق برنامه هفتم توسعه به ازای هر ۱۵۰ دانشآموز، یک مربی پرورشی نیاز داریم/ برنامههای معاونت پرورشی برای توانمندسازی مربیان تشریح شد
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش با اعلام اینکه در ایام اعتکاف هیچ امتحانی در مدارس برگزار نمیشود، گفت: قرار است بهزودی پیشثبتنام اعتکاف دانشآموزی در سامانه «نورینو» فعال شود.
صادق حسینزاده ملکی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش در بخش دوم نشست خبری خود با اصحاب رسانه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود که در ادامه میخوانید.
سال گذشته بیش از ۶۰۰ هزار دانشآموز در مراسم اعتکاف شرکت کردند
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اعتکاف دانشآموزی گفت: با توجه به اینکه معتقدیم اعتکاف دانشآموزی یکی از برنامههای بسیار مهم و اثرگذار در حوزه تربیتی است، آن را بهصورت جدی دنبال میکنیم. این برنامه از جمله فعالیتهای محبوب بین دانشآموزان است. سال گذشته با تدبیرهایی که انجام شد، شرایط بهتری برای برگزاری مراسم اعتکاف فراهم شد؛ بخشی از سختیهای مربوط به امتحانات کاهش یافت و در نتیجه قریب به ۶۰۰ هزار دانشآموز در مراسم اعتکاف شرکت کردند. از تابستان امسال، بهصورت عملیاتی، معاون آموزش متوسطه پیگیر موضوع بود تا بتوانیم تدبیری مشترک برای سهولت در شرکت دانشآموزان فراهم کنیم.
در ایام اعتکاف هیچ امتحانی در مدارس برگزار نمیشود
وی افزود: بر این اساس، هماهنگیهایی با مرکز امتحانات صورت گرفت تا در ایام اعتکاف و حتی یک یا دو روز پس از آن، امتحانی در مدارس برگزار نشود. دستورالعمل مربوط به این موضوع آماده و ابلاغ شده و ملاحظات برنامهریزی نیز مدنظر قرار گرفته است. در کنار این، هماهنگیهای گستردهای نیز با قرارگاه ملی مسجد، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و سایر ظرفیتهای فرهنگی و مذهبی کشور انجام شد تا هیچ دانشآموز مشتاقی از حضور در اعتکاف باز نماند. البته این کار سادهای نیست، اما تمام تلاش این است که دانشآموزان علاقهمند، با کمترین محدودیت در زمینه ظرفیت مسجد و امکان معتکف شدن روبهرو شوند.
فعال شدن پیش ثبتنام شرکت در مراسم اعتکاف دانشآموزی بهزودی در سامانه «نورینو»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: سال گذشته نیز شماری از دانشآموزان با وجود ثبتنام، به دلیل همین محدودیتها نتوانستند در مراسم شرکت کنند. از همینرو قرار است بهزودی پیشثبتنام اعتکاف دانشآموزی در سامانه «نورینو» فعال شود تا علاقهمندان بتوانند زودتر ثبتنام کنند و اطلاعات خود را وارد کنند. بر همین اساس، میتوانیم تعداد مساجد لازم را با هماهنگی سازمانهای مختلف تعیین کنیم و مدارسی که آمادگی برگزاری اعتکاف در مساجد را دارند نیز ثبت آمادگی خود را در همان سامانه انجام دهند.
وی ادامه داد: در این طرح، مدارس میتوانند میان چند مدل اعتکاف دانشآموزی، اعتکاف پدر و پسری، اعتکاف مادر و دختری یکی را انتخاب کنند. مدارس بر اساس نوع انتخاب خود، هماهنگیهای لازم را با مسجد انجام میدهند تا با اولویت مسجد محل دانشآموزان پذیرفته شوند. زیرا باور داریم اگر ماجرای اعتکاف در مساجد محل با نگاهی هدفمند و تربیتی دنبال شود، در آیندهای نهچندان دور، نسل مسجدی ایران نسلی نوتر، تازهتر و جوانتر خواهد بود.
حسینزاده ملکی در پاسخ به سوالی درباره پیشگیری از خودکشی در میان دانشآموزان گفت: در جهان، خودکشی در میان دختران بیشتر است و در ایران نیز اگرچه آمارها به مراتب کمتر از میانگین جهانی است اما حتی یک مورد هم قابل قبول نیست. خودکشی اغلب در دوران بلوغ رخ میدهد و سن دانشآموزی با هیجانات عاطفی و روانی خاصی همراه است. بنابراین اقدامات پیشگیرانه، شناسایی تهدیدها و همراهی مشاوران بسیار اهمیت دارد. فداکاری مشاوران ما در این زمینه قابل تقدیر است و با وجود اینکه عدد موارد کم است اما یک مورد هم زیاد است و نیازمند مراقبت و پیگیری دقیق است.
معاون پرورش وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: برنامههای آموزش و پرورش با همکاری دستگاههای مختلف، در شناسایی، پیشگیری و مدیریت فوری تهدیدات روانی دانشآموزان پیشرفت قابل توجهی داشته است اما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم. هدف ما ایجاد محیطی امن و حمایتی برای دانشآموزان است که هم فرصت رشد دینی و فرهنگی داشته باشند و هم در برابر خطرات روانی مراقبت شوند.
دستورالعمل سختگیرانه معاونت پرورشی و فرهنگی در زمینه برگزاری اردوهای دانشآموزی
حسینزاده ملکی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره دستورالعملهای اردوهای دانشآموزی گفت: درباره اردوهای دانشآموزی در سالهای اخیر اتفاقات بسیاری رخ داده است؛ بهویژه اکنون میتوان به چند مقوله اشاره کرد، از جمله دستورالعمل اردو که دستورالعملی دقیق و سختگیرانه در این حوزه دنبال میشود.
وی ادامه داد: سامانهای هماکنون در بخشی از استانها مورد استفاده قرار گرفته و اشکالات آن مرتفع میشود و بهزودی میتوان آن را برای همه نصب کنیم تا وضعیت اردوهای کشور مشخص شود. این سامانه به ما در برخی مدیریتها کمک میکند؛ درخصوص راهها و مسیرهای اردویی، مجوزهای اردویی و بهطور کلی، اطلاعاتی که در اختیارمان میگذارد کمک میکند تا بتوان در میدان، مدیریت موثرتری نسبت به موضوعات حادثهخیز در همه اردوهای کشور داشته باشیم. این امر در نهایت، تاثیر قابل توجهی در بهبود مدیریت اردو و کاهش گزینههای حادثهخیز خواهد داشت.
وی افزود: بخش دیگری از این روند، مربوط به تجهیز اردوها از جمله در زمینه وسایل حملونقل و مقاصد اردویی است. همچنین آموزشهایی که برای معلمان و مربیان اردویی در نظر گرفتهایم، در این چند ماه بهصورت جداگانه در حال انجام است. در این حوزه کارهای متنوعی صورت میگیرد.
باید کاری کنیم که اردو بهعنوان یکی از جذابترین و موثرترین قالبهای تربیتی برای دانشآموزان کمرنگ یا حذف نشود
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: در ۲۰ سال گذشته، سالبهسال سختگیریهای ما نسبت به برنامههای اردو آنچنان زیاد شده است که هرچند این کار از حیث منطق و اصول درست است، اما موجب دلمردگی مدیران و گریز آنها از اجرای اردوها شده و داریم فرصت اردوهای پرنشاط و جذاب دانشآموزی را از نسل امروزمان میگیریم. این در حالی است که اردوها سالبهسال امنتر شده و دقتها و ملاحظات مرتبط با اردو افزایش یافته است. با این همه باید دقت کنیم؛ اگر قرار است حوزه امنیت، سلامت، امکانات و تجهیزات اردو را توسعه دهیم، در کنار آن باید کاری کنیم که اردو بهعنوان یکی از جذابترین و موثرترین قالبهای تربیتی برای دانشآموزان کمرنگ یا حذف نشود. در غیر این صورت، باید آثار نبود آن را در عرصه آسیبهای اجتماعی جمعوجور کنیم.
حسینزاده ملکی افزود: آن ارتباط صمیمانهای که در موقعیت اردویی میان مربی، مشاور، دانشآموز و حتی گروه همسالان در فضای امن و مدیریتشده شکل میگیرد، در مواجهه با آسیبهای اجتماعی به کمک دانشآموزان ما میآید. خاطرات و دوستیهای اردویی میتواند مانع آسیبپذیری دانشآموز شود و کمک کند تا از موقعیت خطرناک بازگردد. ما باید در عین توسعه کمی و کیفی و هدفمند اردوها، از لحاظ سلامت، امنیت، جذابیت و نشاط اردویی، کارهای اساسی انجام دهیم. به نظر من در طول سالهای مختلف، اتفاقات خوبی رخ داده است و در یک سال گذشته نیز تحولات بزرگ و اثرگذاری رقم خورده است؛ از دستورالعمل اردو گرفته تا همکاریهای بیندستگاهی، سامانه اردویی و بهبود وضعیت اردوگاهها که انشاءالله در حال انجام است.
پاسخ معاون وزیر آموزشوپرورش به اظهارات نماینده مجلس درباره آمار اعتیاد در مدارس
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره آمار اعتیاد و موضوعات غیر اخلاقی در مدارس که پیش از این توسط نماینده کمیسیون آموزش مجلس اعلام شده بود، گفت: با اطمینان کامل میگویم عددی که ایشان اعلام کردند کاملا غلط است و پایه علمی و پژوهشی ندارد. احتمالا اشتباه لفظی بوده و مثلا دهم درصد را فراموش کردهاند و به درصد اعداد منتقل کنند.
وی با بیان اینکه این عدد فاصله زیادی با دادههای موجود در دستگاههای رصد و پایش ما دارد، افزود: خیلی از اعداد گفته شده باید سنجههای آن دیده شود، بعضی آماریهایی که اعلام میشود اساسا پایه علمی آن دقیق نیست. در اذهان وقتی موضوعی مانند اعتیاد و دخانیات مطرح میشود یک ذهنیت ایجاد میکند اما وقتی یک پژوهش مورد بررسی قرار میگیرد، میبینیم حتی اگر یکبار مصرف دخانیات شده، در آمار لحاظ شده و این ظلم به جامعه دانشآموزی است.
ما پاکترین و پر ظرفیتترین دانشآموزان و بهترین نوجوانان جهان را داریم
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در موضوع مسائل اخلاقی، پژوهشی مورد استناد قرار میگیرد که هر چه میگردیم سنجهها و روایی و پایایی آن براساس مقالات نامعتبر است، ادامه داد: حال آنکه اینها به کل کشور تعمیم داده میشود و این ظلم و تهمت به دانشآموز است. ما پاکترین و پر ظرفیتترین دانشآموزان و بهترین نوجوانان جهان را داریم، بعد افرادی مشکلی که در بخشی از جامعه وجود دارد را در برخی از آمارها با بیدقتی به کل کشور تعمیم میدهند.
نباید به هیچوجه به دانشآموزان تهمت زد
حسینزاده ملکی با بیان اینکه معتقدم باید به دانشآموزان اعتماد کنیم، گفت: اگر نظام فرهنگی و تعلیم و تربیت نقش و مسئولیت دانشآموزان را به رسمیت بشناسد، بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی آینده و امروز حل خواهد شد و نباید به هیچوجه به دانشآموزان تهمت زد.
وی افزود: برنامههای تربیتی و اردوها را کاهش دادیم، فرصتهای خوشبختیآفرینی را که بچهها میتوانستند با یکدیگر کارِ گروهی را تجربه کنند بهخاطر فشار دروس کاهش دادیم که درصد بسیار کمی دچار آسیبهایی شدهاند؛ درصد محدودی است بنابراین بهجای رسیدگی نباید آبروی آنها را ببریم. باید پرسیده شود که ما برای آن تعداد معدود دچار آسیب چهکاری انجام میدهیم؟ ما باید گزارشات را بدهیم. ضمن اینکه این عددها در جلسات کارشناسی بهصورت مفصل، در سطوح مختلف کشور بررسی میشود. بارها در جلساتی در سطح معاونت اول رئیسجمهور با حضور آقای دکتر عارف، وقت گذاشتهام. روی همین عددها گفتوگو شده و همافزایی کردهایم و ائتلافهایی تشکیل شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: البته میگویم هنوز با حالت ایدهآل فاصله داریم و هنوز در زمینه همافزایی عقب هستیم، اما کار در جریان است. دغدغهها در آنجا بررسی میشود، اما عدد واقعی مدنظر است؛ نه عددهای غیرعلمی و بزرگنماییشدهای که بعضا موجب لکهدار شدن ساحت پاک، موفق و متعالی دانشآموز ایرانی میشوند. ما هزاران بلکه میلیونها اتفاق زیبا و دلنشین از سوی این دانشآموزان داریم که دیده نمیشوند، اما وقتی کوچکترین آسیبی در گوشهای از این جامعه بروز میکند، بهجای حرکت به سمت درمان و پیشگیری، گاهی همان آسیب به همه نسبت داده میشود. در حالیکه همه ما داریم تلاش میکنیم تا برای همان موارد محدود، مسیر درمان و پیشگیری را فراهم کنیم.
وی تاکید کرد: در مورد نماینده عزیزی که نامش برده شد نیز میدانم ایشان دلسوز و دغدغهمندند و نیتشان حل مسئله است، اما بهدلایل مختلف ممکن است اطلاعات نادرست به ایشان رسیده باشد یا ملاحظاتی داشتهاند.
حسینزاده ملکی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چقدر از برنامه توسعه هفتم در معاونت پرورشی محقق شده و چه برنامهای برای جبران عقب ماندگی و اهداف پرورشی در این برنامه در نظر دارید، گفت: پیگیر برنامه هفتم توسعه هستیم. خوشبختانه شاخصهای برنامه هفتم شاخصهای خوبی هستند، هرچند زیاد و تا حدی آرمانخواهانهاند. بعضی از این اعداد ممکن است آرمانگرایانه باشند و از واقعیت فاصله داشته باشند؛ نمونهای از آن را عرض میکنم، ولی در هر صورت این موضوع را دقیقا بهعنوان دستور کار رسمی قرار دادهایم. برخی از این شاخصها را به شما میگویم، تا وضعیت فعلی، وضعیت مطلوب و مسیر حرکت مشخص شود؛ این بخش از کار، بسیار صادقانه و شفاف تدوین شده است.
وی ادامه داد: نسبت دانشآموز به مربی پرورشی اولین شاخصی که از ما خواستند، نسبت دانشآموز به مربی پرورشی است. با وجود همه مسائل فرهنگی، تربیتی و آسیبهایی که دانشآموزان را تهدید میکند، تا سهچهار سال پیش برای هر هزار و چند نفر دانشآموز فقط یک مربی پرورشی داشتیم، در حالی که عدد استاندارد فاصله زیادی با این وضعیت داشت.
طبق برنامه هفتم توسعه به ازای هر ۱۵۰ دانشآموز، یک مربی پرورشی نیاز داریم
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: در برنامه هفتم تاکید شده که باید این نسبت به ازای هر ۱۵۰ دانشآموز، یک مربی پرورشی برسد. این آمار در سال تحصیلی ۱۴۰۲–۱۴۰۳؛ ۵۱۲ دانشآموز برای هر مربی پرورشی، در سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۴: ۳۳۶ دانشآموز برای هر مربی (با جذب و سازماندهی جدید) و سال تحصیلی ۱۴۰۴–۱۴۰۵ (سال جاری): ۲۹۵ دانشآموز برای هر مربی پرورشی بوده است. امیدواریم تا سال تحصیلی ۱۴۰۸-۱۴۰۷ به عدد مطلوب برنامه هفتم، یعنی ۱۵۰ دانشآموز برای هر مربی پرورشی برسیم، انشاءالله.
وی تصریح کرد: البته باید توجه داشت که کمیت یک بحث است و کیفیت بحث دیگری است. یکی دیگر از شاخصهای برنامه هفتم، میزان مشارکت دانشآموزان در برنامههای فرهنگی، هنری، ورزشی و آموزشی است. البته عدد دقیق در این بخش معمولا برآوردی است، اما برآوردها نشان میدهد؛ در سال تحصیلی ۱۴۰۲ حدود ۶ میلیون دانشآموز مشارکت داشتهاند. در سال تحصیلی ۱۴۰۳ این عدد حدود ۷ میلیون نفر برآورد شده است.
پیشبینی مشارکت بیش از ۹ میلیون دانشآموز در برنامههای فرهنگی، هنری، ورزشی و آموزشی سال تحصیلی جاری
حسینزاده ملکی با بیان اینکه امسال با اجرای طرحهای جدید مانند طرح «نقشینه»، پیشبینی میشود بتوانیم بهصورت کاملا اختیاری و موضوعبندیشده زمینه مشارکت را برای حداقل ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فراهم کنیم، گفت: البته همانطور که عرض شد، بخشی از شاخصها آرمانخواهانه است؛ مثلا در برنامه هفتم گفته شده ۱۰۰ درصد دانشآموزان باید مشارکت داشته باشند. ما انشاءالله به فضل الهی زمینه را برای رسیدن به این هدف فراهم میکنیم، یعنی زیرساخت مشارکت صددرصدی را مهیا میسازیم. اما این به معنای الزام یا تحقق مطلق صددرصدی مشارکت نیست، چراکه ممکن است ۵ تا حتی ۱۰ درصد از دانشآموزان به دلایل مختلف تمایل نداشته باشند در این فعالیتها حضور پیدا کنند.
وی افزود: بنابراین منظور از شاخص ۱۰۰ درصد، فراهم کردن زمینه مشارکت کامل است، نه اجبار یا الزام. انشاءالله تا پایان اجرای برنامه هفتم، این بستر را بهطور کامل در مدارس کشور فراهم خواهیم کرد.
برنامههای توانمندسازی مربیان پرورشی
حسینزاده ملکی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره برنامههای معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در راستای توانمندسازی مربیان پرورشی توضیح داد: معتقدم بسیاری از توانمندیها به کمک خود مربیان رقم خواهد خورد. الگوی برنامهای به نام همافزا داریم که شبکهای از همافزایی مربیان پرورشی خواهد بود که بهترین دانشها و تجربیات استادان برجسته کشور در اختیار آنان قرار میگیرد. در این میان نقشِ پشتیبان و تسهیلگر داریم؛ یعنی کمک میکنیم تا این انتقال دانش و تجربه بهدرستی انجام شود.
وی با بیان اینکه قرار است وزارت آموزشوپرورش به «دستیار مربی پرورشی» برای توانمند شدن او تبدیل شود، اظهار کرد: اگر مربی پرورشی ما علاقهمند باشد از استادان تراز کشور بهرهمند شود، وظیفه ماست به نمایندگی از او نزد آن استاد برجسته برویم و درخواست کنیم فرصتی در اختیار مربیان قرار دهد تا از دانش و تجربهاش استفاده کنند. در کشور، مربیان و مشاوران ارزشمندی داریم که سرشار از ایدهها، افکار و تجربیات مفید هستند. اگر فرآیند جمعسپاری بهدرستی شکل بگیرد، بسیاری از مسائل مدارس ما حل خواهد شد.
حسینزاده ملکی افزود: نکته دیگر آن است که باید دست مربی را پُر کنیم. مربی میخواهد موضوعات متعددی را در مدرسه دنبال کند، اما معمولا فرصت ندارد برای یافتن محتوا و محصول مناسب بگردد و آنها را گردآوری کند. از سوی دیگر، بخشی از این محتوا باید از منابع امین تامین شود، زیرا دانشآموزان ما پرسشهایی دارند. نوجوانی سن پرسشگری است و ما باید پرسشگری نوجوان را به رسمیت بشناسیم و قدر بدانیم. برای این منظور، لازم است مربی ما از نظر محتوایی پشتیبانی شود و ما باید به او کمک کنیم تا در پاسخگویی و هدایت دانشآموزان، دستی پر و دلگرم داشته باشد.
نوسازی و بازسازی نمازخانههای مدارس
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره نوسازی و بازسازی نمازخانههای مدارس، تصریح کرد: نمازخانهها طبق دستورالعمل نوسازی باید در همه مدارس ما وجود داشته باشند. این موضوع در ساختوساز عموم مدارسی که چه در گذشته احداث شده و چه اکنون در حال ساخت هستند، لحاظ شده است. اما بهدلیل برخی کمبودهای کلاسی، در برخی مدارس ممکن است فضای نمازخانه در اختیار بخشی از فضای آموزشی قرار گرفته باشد. اکنون در کل کشور این موضوع را پایش میکنیم و احتمالا تا یکی دو هفته آینده میتوانیم، مشخص کنیم که چه درصدی از مدارس واقعا دارای نمازخانه هستند.
حسینزاده ملکی ادامه داد: آمار فعلی نشان میدهد که اکثر مدارس دارای نمازخانهاند؛ اما عدد واقعی اندکی فاصله دارد. این فاصله به همان دلیل کمبود فضا و برخی محدودیتها برمیگردد با این حال، با تاکیدات وزیر آموزشوپرورش پیرامون موضوع «نماز» و «نماز جماعت در ساعت مدرسه»، عموم مدیران و مربیان امروز این دغدغه را بهخوبی دنبال میکنند. ضمن اینکه در هر استانی که حضور پیدا میکنم، مشاهده میشود برخی مدارس توانستهاند فضاهای نمازخانه خود را با نشاطتر و جذابتر کنند. انشاءالله تا پایان آبانماه، این روند تکمیل خواهد شد.
برنامههای معاونت پرورشی برای آشنایی دانشآموزان با کتاب و کتابخوانی
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره آشنایی دانشآموزان با کتاب و کتابخوانی و اقدامات معاونت پرورشی در این زمینه گفت: یکی از چالشهای امروز ما همین موضوع است. البته این چالش بسیار عمیقتر و وسیعتر از چیزی است که در ظاهر دیده میشود؛ یعنی حتی الگوهای یادگیری این نسل کاملا با یادگیری نسل گذشته متفاوت است. اما اتفاقا انواع طرحهای جذاب، چه درسی و چه غیردرسی میتوانند کمک کنند تا این نوع خوانش و این جنس کتابخوانی را در میان دانشآموزان عزیزمان هم زنده نگه داریم و هم تقویت کنیم.
حسینزاده ملکی ادامه داد: درست است که فضای مجازی چارچوبهای مطالعاتی دانشآموزان را تحتتاثیر جدی قرار داده است، اما در یکی دو دهه اخیر اتفاق خیلی مهمی افتاده است و آن اینکه کشور ما، ایران، امروز از طیف عظیمی از مولفان بسیار توانا برخوردار شده که با ادبیات و ذائقه نسل امروز آشنا هستند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در موضوعات مختلف، حتی در برخی سبکها و روشهای کتابسازی و نویسندگی، اهلفن و صاحبنظران میگویند که ما اکنون در بعضی زمینهها در دنیا صاحب سبک شدهایم. این نکته بسیار مهم است؛ باید قدر نویسندگان و مولفان عزیزمان را بدانیم و بیش از گذشته آنها و آثارشان را به جامعه دانشآموزی معرفی کنیم. معتقدم این اتفاق کمک میکند جریان کتاب همچنان زنده، پویا و اثرگذار باقی بماند. البته نوع بازیها و چالشهایی که میتوانیم در فضای مجازی ایجاد کنیم نیز موثر است. برخی طرحهای ما، مانند «کتابنوش» یا طرحهای پیشین مانند «جشنواره دانایی و توانایی آموزشوپرورش»، دقیقا در همین جهت طراحی شدهاند.
حسینزاده ملکی اظهار کرد: این طرح، اخیرا با توجه به مختصات فضای مجازی نوگراییهایی انجام داده تا بتواند از فضای مجازی نه بهعنوان تهدید کتابخوانی، بلکه بهعنوان فرصتی برای ترویج آن استفاده کند و دانشآموزان را به موضوع کتاب و کتابخانه جذب کند. البته نوع کتابها نیز باید تغییراتی داشته باشند. اکنون دست ما از کتابهای جذاب غیردرسی پُر است؛ اما چالش اصلی آن است که برنامه درسی ملی فرصت مطالعه آزاد را زیاد در اختیار دانشآموزان نمیگذارد.
وی ادامه داد: یکی از برنامههایی که از ابتدای طرح تحول چندساله آغاز کردهایم، همان برنامه درسی پرورشی است که بخشی مهم از آن ناظر به چالش مطالعه کتب غیردرسی است. در این برنامه تلاش میکنیم، بتوانیم برای این فعالیتهای مطالعه، انس و رفاقت با کتاب، امتیاز در برنامه درسی ملی باز کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: اکنون همکاری بسیار خوبی میان ما و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برقرار شده است. این اتفاق نسبتا تازهای است. بهعنوان نمونه، در بسته «ایرانمون و کتابهای از ایرانمان دفاع کنیم» شاهد آن هستیم که برای نخستینبار، یک محصول مشترک با امضای دو حوزه، یعنی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و بخش معاونت پرورشی و فرهنگی، به مدارس رفته است؛ چیزی که شاید تاکنون سابقه نداشته است. این ارتباط و همافزایی میان بخشهای مختلف وزارت آموزشوپرورش نویدبخش دورهای تازه است؛ دورهای که این اتفاقات بتوانند جایگاه واقعی خود را در برنامه درسی ملی پیدا کنند. اکنون نیز دوستان در حال پیگیری و تقویت این مسیر و برنامه درسی هستند و این اتفاق مبارکی است.
ارسال دیدگاه