مدیرعامل خبرگزاری پانا مطرح کرد؛
با اتکا به روحیه شوقانگیز نوجوان، میتوانیم نسل رسانهای آینده کشور را تربیت کنیم/ راهاندازی «تحریریه دانشآموزی پانا» در آینده نزدیک
نوجوان باید زیبا ببیند و زیبا روایت کند تا ایرانی زیبا بسازد
تهران (پانا) - مدیرعامل خبرگزاری پانا با بیان اینکه نگاه آموزشوپرورش در این دوره جدید، میدانداری نوجوان است، گفت: با اتکا به روحیه شوقانگیز نوجوان، میتوانیم نسل رسانهای آینده کشور را تربیت کنیم.
به گزارش خبرنگار پانا، محمد عکاف امروز ۷ آبان ماه با حضور در برنامه #نوجوان(هشتگ نوجوان) شبکه امید، گفت: ما ۱۷ میلیون، دانشآموز داریم. این جمعیت، یک ظرفیت و فرصت قابل توجهی است که باید از آن استفاده کنیم. یک جمعیت تقریبا ۲۰ میلیونی داریم که در اوج خلاقیت، در اوج امید، در اوج انرژی و در اوج ابتکار هستند. برای اینکه آنها بتوانند در میدان باشند و میدانداری کنند باید یکسری نقشها برایشان تعریف و تعیین کنیم. بالاخره نوجوان دوست دارد نقش بپذیرد، نقشآفرین باشد، موثر باشد و میدانداری کند.
نگاه آموزشوپرورش میدانداری نوجوان است
عکاف ادامه داد: اساسا نگاه آموزشوپرورش در این دوره جدید، میدانداری نوجوان است؛ به این معنا که هر دانشآموز بتواند نقشی را بپذیرد و در یک تشکلی فعالیت کند. بهعنوان مثال؛ مجموعههایی داریم که این ظرفیت را باید دانشآموزان در آنها فراهم کنند؛ از جمله سازمان دانشآموزی، مجموعه پیشتازان، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، هلال احمر و سایر مجموعههایی که در حوزه دانشآموزی فعال هستند.
«پانا» رسانه نوجوان و رسانه دانشآموزی
وی افزود: یکی از این مجموعهها «پانا» است؛ پانا رسانه نوجوان و رسانه دانشآموزی است و تلاش میکند دانشآموزانی که علاقهمند به خبرنگاری و کار رسانه هستند، بتوانند در مدرسه خود خبرنگار شوند و فعالیت رسانهای انجام دهند. وقتی میگوییم خبرنگار، الزاما منظور ما فعالیت بهصورت مدلهای رسمی خبری نیست، بلکه میخواهیم دانشآموز از جایی که زندگی و تحصیل میکند، متناسب با موقعیت و جغرافیای خود روایتگری کند.
عکاف اظهار کرد: اگر بتوانیم این ۲۰ میلیون دانشآموز را آموزش دهیم تا فرایند تولید محتوای رسانهای را یاد بگیرند، اتفاق بزرگی رخ میدهد. طبیعتا دانشآموزان ابتدایی هنوز خواندن و نوشتن را یاد نگرفتهاند و نمیتوانند خبر مکتوب بنویسند، اما میتوانند ویدیو و گزارش تصویری برای ما آماده کنند، میتوانند پادکست تهیه کنند و در واقع خودشان روایتگر باشند.
وی ادامه داد: اگر در مدارس این فرایند را ایجاد کنیم، به ۲۰ میلیون دانشآموز خبرنگار خواهیم رسید و این مسئله یک شبکه عظیمی از خبرنگاران را ایجاد میکند. در هر نقطهای از شمال کشور تا جنوب، شرق تا غرب، حتی دورافتادهترین مناطق نیز میتوانیم دانشآموزانی داشته باشیم که اطلاعرسانی انجام دهند.
با اتکا به روحیه شوقانگیز نوجوان، میتوانیم نسل رسانهای آینده کشور را تربیت کنیم
عکاف گفت: بسیاری از دانشآموز خبرنگاران پانا، همراه با ایل کوچ میکنند. وقتی میخواهند خبر بفرستند، گاهی در مناطقی هستند که اینترنت یا آنتن تلفن همراه ندارند. دانشآموز از محل ایل، یک ساعت راه میرود، خودش را به بلندی میرساند تا بتواند خبر را برای ما ارسال کند. این شوق و انرژی که وجود دارد بینظیر است و ما میتوانیم با اتکا به همین روحیه، نسل رسانهای آینده کشور را تربیت کنیم.
وی ادامه داد: یکی از تجربههای خوب ما درخصوص اربعین بود؛ به دانشآموزان گفته شد که اگر با خانواده، هیئت، محله، مدرسه یا بسیج، به سفر اربعین میروید، لازم نیست خبر رسمی برای ما بفرستید، فقط با گوشی تلفن همراه خودتان از نگاه خودتان گزارش تهیه کنید.
مدیرعامل خبرگزاری پانا افزود: خبرهای قهرمانی ورزشی بازدید بسیار بالایی در پانا دارند، بهعنوان مثال؛ اخبار قهرمانی کشتی آزاد و فرنگی که اخیرا انتشار پیدا کردند، اغلب مخاطبانش نوجوانان هستند، بهخصوص در بستر «شاد» که بیشترین مخاطب پانا را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: اخباری که احساس منفی به نوجوان منتقل کنند، کمتر مورد توجهاند. ما بهعنوان خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، طبیعتا باید فرایند اطلاعرسانی عمومی را انجام دهیم، اما در بخش دانشآموزی سعی داریم خبرهای روحیهبخش، امیدآفرین و سازنده منتشر کنیم.
اکنون ۱۵۰۰ کارتابل فعال دانشآموزی داریم/ انتشار روزانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ خبر دانشآموزی
عکاف با بیان اینکه هماکنون در تمامی استانها دفتر پانا فعال است و دانشآموزان میتوانند اخبار خود را در کارتابلهای شخصی خود بارگذاری کند، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۵۰۰ کارتابل فعال دانشآموزی داریم و نوجوانان هر روز اخبار خود را بارگذاری میکنند. روزانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ خبر دانشآموزی منتشر میشود که از صفر تا صد، تولید خودِ دانشآموزان است که شامل؛ ویدیو، پادکست، مکتوب و گزارش تصویری است.
وی افزود: نوجوانان بینظیر هستند. تصور عمومی این است که محتوای تولیدی نوجوانان حرفهای نیست، در حالیکه تولیدات بسیاری از آنها در سطح بسیار بالا و در حد حرفهای است. اخیرا در جلسهای با ۴۰ نفر از دانشآموزان شهرستانهای تهران داشتم و متوجه شدم تمامی آنها به مهارتهای هوش مصنوعی تسلط دارند.
مدیرعامل خبرگزاری پانا به فرایند دریافت کارت خبرنگاری پانا اشاره کرد و گفت: فرآیند دریافت کارت خبرنگاری هم مرحلهای است. دانشآموز ابتدا کار خبری را با پانا آغاز میکند و پس از رسیدن به سطحی از مهارتهای لازم، کارت خبرنگاری دریافت میکند. سپس میتوانند حتی در اجلاسها و نشستهای رسمی با کارت، کاور و لوگوی پانا حضور پیدا کنند.
نوجوان باید روایتگر باشد
وی به اهمیت روایتگری نوجوانان اشاره کرد و افزود: درباره روایتگری نوجوان؛ زمانی که بنده مسئولیت خبرگزاری پانا را برعهده گرفتم، این سوال مطرح شد که نوجوان اساسا در حوزه رسانه باید چه کار کند؟ آیا باید مانند رسانههای رسمی محتوا تولید کند؟ پاسخ منفی بود، چرا که نوجوان باید روایتگر باشد؛ یعنی از محیط زندگی و جغرافیای خود، فضای زیستهاش را روایت کند.
نوجوان باید زیبا ببیند و زیبا روایت کند تا ایرانی زیبا بسازد
عکاف با بیان اینکه هدف روایت نوجوان، نشان دادن رشد و پیشرفت کشور است، نه تاکید بر مشکلات، گفت: از دهه ۷۰ سبک رسانهای کشور به سمت انتقاد رفته است و خبرنگار صرفا از همه چیز گلهمند بوده و دستاوردها را نمیبیند. معتقدم نوجوان باید زیبا ببیند و زیبا روایت کند تا ایرانی زیبا بسازد. البته مشکلاتی وجود دارد، ولی نباید روحیه تلخ و ناامیدکننده منتقل شود.
وی به طرح «نو+راوی» اشاره کرد و افزود: طرح روایتگری را با عنوان «نو+راوی» از ایام اربعین آغاز کردیم تا دانشآموزان مسیر پیادهروی اربعین را از نگاه خود روایت کنند، چه در قالب محتوای ویدیویی، چه مکتوب و چه تصویری. به حدی استقبال از این طرح بینظیر بود که برای ایام شهادت امام رضا(ع) نیز، با عنوان «نو+راوی رضوی» این طرح را ادامه دادیم و سپس با مشارکت صداوسیما، شبکه آموزش و شبکه امید، «نو+راوی مهر» را راهاندازی کردیم. دانشآموزان از خرید لوازمالتحریر و لباس مدرسه، تا آمادهسازی و رنگآمیزی مدارس و روز اول مهر را روایت کردند. بخش زیادی از این آثار از صداوسیما پخش شد. گام بعدی ما طرح «به سازِ مدرسه، بِساز مدرسه» است.
راهاندازی «تحریریه دانشآموزی پانا» در آینده نزدیک
عکاف ادامه داد: در آینده نزدیک نیز «تحریریه دانشآموزی پانا» راهاندازی میشود؛ به این معنا که تمامی دانشآموزان کشور میتوانند عضو شوند، آموزشهای حرفهای ببینند و نوجوانان برای نوجوانان تولید محتوا کنند. من اعتقاد دارم مدیرعامل، دبیران سرویس و خبرنگاران پانا باید همگی دانشآموز باشند. هرچه میدانداری نوجوان را ترویج دهیم، در حقیقت به رسالت خود بهتر عمل کردهایم.
وی با بیان اینکه اسطوره بنده در حوزه نوجوانی، شهیدسعید طوقانی است، گفت: این شهید، نوجوانِ ورزشکاری بود که در رشتههای باستانی و زورخانهای فعالیت میکرد. در دوره کودکی، در مدرسه شهیدجاجرودی منطقه ۴ تهران درس میخواندم، همانجایی که او تحصیل کرده بود و به شهادت رسیده بود. همیشه دوست داشتم شبیه او باشم و از او الگو بگیرم.
ارسال دیدگاه