معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش:

آغاز تحول در برنامه درسی تربیت‌بدنی/ مدارس کشور به ۱۵ هزار معلم تربیت‌بدنی نیاز دارند

المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای، ۲۶ مهر افتتاح می‌شود/ مشکل ابلاغ‌ها و احکام موقت ساماندهی آموزگاران درس تربیت بدنی حل شد

تهران (پانا) - معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از آغاز تحول در برنامه درسی تربیت بدنی خبر داد و گفت: کمبود مورد نیاز ما ۱۵ هزار و ۷۵۰ معلم تربیت‌بدنی است که برای جبران آن اقداماتی از جمله جذب ۵۲۶ دبیر تربیت‌بدنی از طریق آزمون ماده ۲۸ انجام شد و همچنین امسال ۶۲۵ دبیر تربیت‌بدنی از سهمیه دانشگاه فرهنگیان جذب شدند.

کد مطلب: ۱۶۲۱۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد
آغاز تحول در برنامه درسی تربیت‌بدنی/ مدارس کشور به 15 هزار معلم تربیت‌بدنی نیاز دارند

نشست خبری محمد جعفری معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش صبح امروز ۲۲ مهر ماه در سالن جلسات معاونت تربیت‌بدنی و سلامت در ساختمان علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. 

محمد جعفری در ابتدای این جلسه با تبریک   هفته تربیت‌بدنی و سلامت، گفت:  هر برنامه یا فعالیتی که در حوزه تربیت‌بدنی و سلامت تعریف می‌کنیم، بر اساس اسناد بالادستی تدوین شده است. این اسناد شامل قانون اساسی، رهنمودهای مقام معظم رهبری، نقشه راه، سند تحول بنیادین (یا اجرایی‌سازی آن که مورد تاکید وزیر آموزش و پرورش است)، برنامه هفتم توسعه  و همچنین برنامه درس ملی که اهمیت بالایی دارد، می‌شوند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شعار ما «همه با هم برای ایران، برای مدرسه» است، اظهار کرد: سیاست‌ها و رویکردهای ما باید مدرسه‌محور، باکیفیت و به گونه‌ای باشد که فعالیت‌ها تعمیم‌پذیر و فراگیر باشند. همچنین، این فعالیت‌ها باید برنامه‌محور، علمی و تخصصی باشند و با رویکردهای دولت، یعنی عدالت‌محوری، محرومیت‌زدایی و مشارکت، همخوانی داشته باشند. از این رو  هرمی برای اجرای فعالیت‌ها در این حوزه تعریف شد که ابتدا از کلاس درس شروع شده، سپس به خود مدرسه، منطقه، استان و در نهایت به سطح ملی می‌رسد. با توجه به چشم‌انداز و برنامه‌های حوزه تربیت‌بدنی و سلامت و اینکه فدراسیون ورزش دانش‌آموزی یکی از زیرمجموعه‌های این معاونت است، نگاهی بین‌المللی نیز به بحث مسابقات و رویدادهای بین‌المللی داریم.

توسعه عدالت آموزشی محور اجرای برنامه‌های معاونت تربیت‌بدنی و سلامت

جعفری ادامه داد: تلاش کرده‌ایم تا محورها و اجرای برنامه‌ها در حوزه تربیت‌بدنی و سلامت، با رویکرد توسعه عدالت آموزشی و تربیتی و ارتقای کیفیت دولت هم‌راستا باشد. همچنین، کوشیدیم تا برنامه و بودجه خود را کنار هم قرار دهیم و این برنامه‌ریزی‌ها را با یک فعالیت کارشناسی شده و تیمی دنبال کنیم. در همین راستا، یک تفاهم‌نامه با مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها و معاونان تربیت‌بدنی و سلامت استان‌ها منعقد کردیم و در آن درباره رویکردهای منطقه‌ای، مدرسه‌ای، استانی و ملی بحث و گفت‌وگو شد. تلاش  این است که اعتبارات لازم در راستای برنامه‌های طراحی شده ابلاغ شود و طبق زمان‌بندی به سرانجام برسد.

فعالیت  بیش از ۳۴ هزار معلم تربیت‌بدنی در مدارس کشور/ به ۱۵ هزار معلم نیاز است 

وی افزود: محور اول ما، بحث منابع انسانی از نظر کمی و کیفی است. به منابع انسانی از منظرهای گوناگونی نگاه می‌کنیم. اکنون تعداد معلمان تربیت‌بدنی دارای ابلاغ در مدارس و برخی که فعالیت‌های اداری را  انجام می‌دهند،  ۳۴۲۵۰ نفر است. در وضعیت موجود، به ازای هر ۴۱۰ دانش‌آموز، یک معلم تربیت‌بدنی وجود دارد. کمبود مورد نیاز ما ۱۵ هزار و ۷۵۰ معلم تربیت‌بدنی است که برای جبران آن اقداماتی از جمله جذب ۵۲۶ دبیر تربیت‌بدنی از طریق آزمون ماده ۲۸ انجام شد و همچنین امسال ۶۲۵ دبیر تربیت‌بدنی از سهمیه دانشگاه فرهنگیان جذب شدند. علاوه بر این،  کمبودها تا حدودی از طریق حق‌التدریس نیز جبران می‌شود؛ این کار با تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش و مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی با مدیران کل استان‌ها و با توجه به نیاز هر استان صورت می‌گیرد.

حضور بیش از  ۶ هزار مراقب سلامت در مدارس

جعفری گفت:  در حوزه مراقبان سلامت نیز ۶ هزار و ۳۸۴ نفر در مدارس حضور دارند. کمبودها به این شکل  جبران می‌شوند که  در سال‌های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ مجموعا  ۴۸۸ نفر مراقب سلامت در دو مرحله جذب شده‌اند. امسال نیز ۹۲۰ نفر در رشته بهداشت مدارس و از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ جذب شدند که در مجموع هزار و ۱۱۱ نفر مراقب سلامت به کادر ما در مدارس اضافه شدند.

وی ادامه داد: در بحث کیفی نیز  اعتقاد داریم که منابع انسانی صرفا معلمان تربیت بدنی و مراقبان سلامت نیستند؛ بلکه عوامل ستادی در سطوح استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای نیز شامل این منابع می‌شوند. این افراد از مدیران و کارشناسان تا کارشناسان مسئول در حوزه‌های مختلف در هر سطح (ستاد، استان، منطقه و مدرسه)، مدیران سازمان تربیت بدنی، معلمان تربیت بدنی و مسئولان و مدیران وزارت آموزش و پرورش، داوران، انجمن‌های ورزشی درون مدرسه‌ای، سفیران سلامت، هیأت‌های ورزشی دانش‌آموزی و گروه‌های آموزشی درس تربیت‌بدنی را در بر می‌گیرند. این افراد در واقع شبکه ملی یادگیری منابع انسانی را تشکیل می‌دهند.

تهیه دستورالعمل شبکه ملی یادگیری منابع انسانی

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: برای تقویت بخش کیفیت‌بخشی، یک دستورالعمل با عنوان «شمیم»  (شبکه ملی یادگیری منابع انسانی) را با مشارکت حوزه‌های زیرمجموعه و استان‌ها و پس از کار کارشناسی دقیق، طراحی کرده‌ایم. این دستورالعمل در حال مستندسازی است و ما برای سطوح مختلف، دوره‌های آموزشی‌ای را نیز طراحی کرده‌ایم. شاید زمان‌بر باشد، اما نکته اصلی این است که منابع انسانی درگیر در اجرای برنامه‌های تربیت‌بدنی و سلامت باید آموزش ببینند، به‌روز شوند و توانمندی‌هایشان ارتقاء پیدا کند.

وی افزود: دوره‌هایی که همین تابستان برای معاونان تربیت‌بدنی و سلامت، روسای ادارات تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی، سلامت و تندرستی  و هیأت ورزشی دانش‌آموزی برگزار کردیم، قالب حمایتی و نمایشی نداشتند؛ بلکه کاملا دوره آموزشی با هدف تبیین برنامه‌ها و استفاده از استادانی برای به‌روزرسانی منابع انسانی در قالب همان برنامه «شمیم» بود.

جعفری با بیان اینکه مولفه دوم،  محتوا و برنامه ما است، گفت:  اقدامی  که امسال در تابستان و پیش از آن آغاز کردیم، برگزاری جلسات متعدد کارشناسی در سطح مناطق بود که به همکاران ابلاغ کردیم تا جلساتی در سطح استان و کشور برگزار شود. کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تخصصی تشکیل شده‌اند تا دستورالعمل‌های قبلی را بررسی کنند که جزو برنامه‌های تکلیفی است. اگر اشکالاتی هم وجود دارد، باید مطرح شود تا دستورالعمل‌ها را به‌روزرسانی کنیم. با این نگاه، دستورالعمل‌های حوزه تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی، سلامت و تندرستی  و فدراسیون ورزش دانش‌آموزی، در قالب یک بخش و به صورت یک بخشنامه مجزا (ممکن است هر کدام پنج، شش یا هفت دستورالعمل داشته باشند)، با یک  بخشنامه واحد، مستند و به کل کشور تا سطح مدرسه ابلاغ شده است.

وی افزود: اجرای هر بخش،  به سطح مدرسه، منطقه یا استان بستگی دارد؛ این روند در حوزه سلامت و تندرستی و فدراسیون نیز به همین شکل است. این موضوعی است که کل حوزه معاونت را شامل می‌شود و یک نقشه راه ایجاد می‌کند؛ یعنی اگر قرار باشد طرح، برنامه یا فعالیتی در سطح مدرسه اجرا شود، ابتدا باید دستورالعمل یا شیوه‌نامه مربوطه اصلاح و به‌روز شده باشد. 

تدوین دستورالعمل اجرا و ارزشیابی درس تربیت‌بدنی

جعفری ادامه داد: ما از پایه اول تا دوازدهم طبق جدول برنامه درسی، دو ساعت درس تربیت بدنی داریم. کتاب راهنمای معلم تربیت بدنی نیز سال‌هاست که توسط سازمان پژوهش تالیف و تدوین شده و به‌عنوان منبع موجود است،  اما برای اینکه معلم تربیت‌بدنی در مدرسه یک نقشه راه داشته باشد، دستورالعملی تحت عنوان «اجرا و ارزشیابی درس تربیت‌بدنی» تدوین کرده‌ایم. معلم باید بداند در پایه اول یا هفتم، درس تربیت‌بدنی را به چه شکلی اجرا و به چه شکلی ارزشیابی کند،  چه در حوزه دانش، چه در نگرش و چه در مهارت (شامل مهارت ورزشی و آمادگی جسمانی).

 بیش از ۳ میلیون دانش‌آموز در سال گذشته متقاضی دوره‌های مهارت‌آموزی  بودند

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه بخشی از کیفیت‌بخشی محتوا، مربوط به مهارت‌آموزی  است، گفت: طبق قانون برنامه هفتم، تکلیفی برای دستگاه‌ها مشخص شده است که بر اساس آن، تعداد مشخصی از دانش‌آموزان (۶ میلیون دانش‌آموز در پایان برنامه هفتم) باید مهارت شغلی، فرهنگی و ورزشی کسب کنند. سال گذشته، دستورالعمل‌هایی با امضای مقام عالی وزارت و معاونت تربیت‌بدنی و سلامت، هم در راستای اجرای مهارت‌آموزی و هم در راستای ارزشیابی آن ابلاغ شد. با رویکرد مدرسه‌محوری که داشتیم، نزدیک به سه میلیون و ۲۱۵ هزار نفر در سامانه‌ای که طراحی شده بود، متقاضی مهارت‌آموزی بودند و دوره را گذرانده بودند. در نهایت، دو میلیون و ۳۳۹ هزار و ۴۳۵ دانش‌آموز از دوره‌های دوم ابتدایی و اول متوسطه برای ارزشیابی مهارت‌آموزی شرکت کردند که از این تعداد، یک میلیون و ۶۷۱ هزار و ۲۵ دانش‌آموز توانستند در بحث مهارت‌آموزی قبول شوند. بر اساس سیاست‌گذاری وزارت آموزش و پرورش، ما باید گواهی‌نامه مهارت‌آموزی را به دانش‌آموزان بدهیم و فدراسیون ورزش دانش‌آموزی پیگیر تحقق این امر است.

تشکیل کارگروه‌های تخصصی در کمیته پژوهشی معاونت تربیت‌بدنی

جعفری اظهار کرد: در راستای  دستورالعمل‌های مهارت‌آموزی که سال گذشته ابلاغ شد و شامل شیوه‌نامه و ارزشیابی بود، پس از اجرا، کارگروه‌های تخصصی در کمیته پژوهشی معاونت تربیت‌بدنی و سلامت تشکیل شد تا طرح را آسیب‌شناسی کنیم؛ چرا که تکلیف قانونی در برنامه هفتم برای دستگاه‌ها است. یک کار پژوهشی انجام شد.  در سامانه LMS آموزش و پرورش، ۲۲ هزار معلم، آموزگار و دانش‌آموز شرکت کردند و یک پرسشنامه را پُر کردند. با ترکیب خروجی این کار پژوهشی و نتایج نظرسنجی سامانه، دستورالعمل جدیدی در کنار اجرا و ارزشیابی درس تربیت بدنی ابلاغ شد که ان‌شاءالله امسال اجرایی خواهد شد.

آغاز تحول در برنامه درسی تربیت‌بدنی

وی به تحول در برنامه درسی، اشاره کرد و گفت:   قرار است در برنامه درسی تحول ایجاد شود. پس از یک سال جلسات مشترک با  سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، این تحول به صورت آزمایشی  در دو منطقه شهر تهران در پایه اول ابتدایی، با رویکرد افزایش فعالیت بدنی دانش‌آموزان، در حدود ۲۰ مدرسه در دستور کار سازمان پژوهش قرار گرفته است. حوزه ما نیز سهیم است و محتواهای تولید شده با همکاری آنان توسط معلمان تخصصی در آن مدارس و با تجهیزاتی که در اختیارشان قرار گرفته، در حال اجرا است تا در پایان سال ارزیابی شده و نواقص آن برطرف شود و فرایند در سال‌های بعد ادامه پیدا کند. پس حوزه تربیت‌بدنی و سلامت نیز در راستای تحول برنامه درسی، از لحاظ محتوایی ورود کرده است.

حل مشکل ابلاغ‌ها و احکام موقت ساماندهی آموزگاران درس تربیت بدنی

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امسال، با همکاری حوزه برنامه‌ریزی، مشکل ابلاغ‌ها و احکام موقت ساماندهی آموزگاران درس تربیت‌بدنی برای استفاده از آن دو ساعت (معلمان متخصصی که در دوره ابتدایی داریم) حل شد. از این طریق کمکی صورت گرفت تا آن آموزگار پایه برنامه‌های حوزه سلامت را اجرایی کند. این کار باید مشترک بین تربیت‌بدنی، حوزه سلامت و ابتدایی باشد که ما دستورالعمل‌های آن را آماده کرده‌ایم. حتی در حوزه سلامت، خانم گودرزی با همکاران وزارت بهداشت بسته محتوایی را آماده کرده‌اند و همکاران دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی نیز بحث بازی و ورزش  را به خاطر مهارت‌های بنیادین و سواد حرکتی در دوره ابتدایی تهیه کرده‌اند. در ادامه، یک روشی را برای تامین مدرسان توانمند دنبال کرده‌اند. در این روش، فراخوانی برای معلمان توانمند اعلام شد، شاخص‌ها تعیین شد، افراد در سامانه ثبت‌نام کردند و سپس یک آزمون مجازی دادند و از میانشان گزینش شدند. پس از طی مراحل بعدی، مدرس اصلی مشخص خواهد شد و سپس دوره‌های آموزشی با مشارکت معاونت آموزشی ابتدایی ان‌شاءالله اجرا خواهد شد. 

تهیه فیلم کوتاه «ضربان مدرسه» با رویکرد تربیتی، ورزشی

وی افزود: در راستای دستورالعمل‌های ابلاغ شده و یکپارچه‌سازی شده در سطح کشور، دوره‌های آموزشی حضوری و مجازی برگزار شد. یکی از این موارد، بحث مراسم آغازین مدرسه است. اگرچه تولید محتوای اصلی این مراسم با معاونت پرورشی و فرهنگی است اما در حوزه معاونت تربیت بدنی و سلامت، در بخشی با عنوان نرمش صبحگاهی مشارکت داشته‌ایم. کلیپ یا فیلم کوتاهی تحت عنوان «ضربان مدرسه» تولید شده است که رویکردی تربیتی، ورزشی و هویتی دارد و کار تربیتی را انجام می‌دهد. دستورالعمل این بخش توسط مقام عالی وزارت ابلاغ شده و شیوه‌نامه اجرایی آن با همکاری دو معاونت پرورشی و فرهنگی و معاونت تربیت‌بدنی و سلامت تهیه شده و در فرآیند مستندسازی و ابلاغ قرار دارد.

افتتاح المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای در روز ۲۶ مهرماه

جعفری گفت: تلاش ما بر تحول در برنامه درسی استوار است، به‌طوری که در برنامه پایلوت، به دو نیم‌ساعت، به ساعات درس تربیت‌بدنی اضافه شود. با ورود به برنامه آغازین مدرسه و اجرای نرمش صبحگاهی، اهداف ارتقای سرانه فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان محقق شده و با بهره‌گیری از زنگ‌های استراحت، مدرسه به عنوان یک میدان پویا در نظر گرفته می‌شود. بر همین اساس، المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای تحت عنوان یکپارچه در بخشنامه سراسری ابلاغ شد. روز شنبه ۲۶ مهرماه، افتتاحیه همزمان این المپیادها در ۷۳۷ منطقه آموزشی کشور (با تعیین یک مدرسه در هر شهرستان)، با حضور وزرای آموزش و پرورش و ورزش و جوانان برگزار خواهد شد. المپیاد ورزشی درون مدرسه صرفا یک مسابقه نیست؛ بلکه شامل رژه دانش‌آموزان، روشن کردن مشعل، قرائت سوگندنامه و ترویج نظم و مسئولیت‌پذیری است و مشارکت فعال انجمن‌ها و تشکل‌های مدرسه‌ای در برگزاری آن، که در سطح کف مدرسه رخ می‌دهد، اهمیت دارد، هرچند امکانات مدارس متفاوت باشد.

احیاء  انجمن‌های ورزشی دانش‌آموزی در راستای کیفیت بخشی

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: به لحاظ کیفیت‌بخشی، انجمن‌های ورزشی دانش‌آموزی احیاء شده‌اند که یک ظرفیت بزرگ محسوب می‌شوند. در مدارس، علاوه بر تشکل سفیران سلامت (که در حوزه بهداشت، انرژی و محیط زیست فعالیت می‌کنند)، تشکل انجمن‌های ورزشی دانش‌آموزی فعال شده است که انتخابات آن در هفته تربیت بدنی برگزار می‌شود. این انجمن‌ها بازوی بزرگی برای مدیران، معاونان پرورشی و معلمان تربیت بدنی در اجرای برنامه‌های آموزشی در مدرسه هستند. در راستای ترویج فرهنگ پهلوانی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، طرح «پهلوان سعید» (شهید سعید طوقانی) نیز در همان دستورالعمل یکپارچه به صورت کانون‌های ورزشی ابلاغ شده است. این کانون‌ها (چه کانون ورزشی در رشته‌های مختلف و چه کانون پهلوان سعید با نرمش صبحگاهی با ضرب آهنگ زورخانه‌ای) ساز و کار مشخصی دارند؛ مدیر، تجهیزات دریافت می‌کنند و رصد و ارزیابی می‌شوند. طبق بخشنامه، از ۷۳۷ منطقه، ۲۴۴ منطقه تحت پوشش قرار گرفته‌اند که شامل ۷۳۲ مدرسه تحت پوشش این کانون‌ها می‌شود. جلسات آموزشی (۳۶ جلسه)، در دوره‌های دوم ابتدایی و اول متوسطه برگزار خواهد شد.

تعریف برنامه «نشان»  در کنار طرح «نماد» 

وی گفت: فعالیت دیگری که در راستای کیفی‌سازی، نشاط، شادابی، امیدآفرینی و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی در حال اجراست، برنامه «نماد» (نظام مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی) است که توسط معاونت پرورشی و فرهنگی اجرا می‌شود. با توجه به حساسیت مقام عالی وزارت، ستاد این برنامه هر هفته یا دو هفته یک بار در وزارتخانه با حضور اعضای شورای معاونان تشکیل جلسه می‌دهد و هر معاونت موظف به مشخص کردن نقش خود در پیشگیری است. در برش ۳۲ منطقه پرخطر (هر استان یک منطقه) از ۷۳۷ منطقه، ما برنامه «نشان» را در کنار «نماد» تعریف کردیم. نشان شامل برنامه‌های ورزشی، استفاده از فضا، تجهیزات، کانون‌ها و جشنواره‌های ورزشی است. برای رصد دقیق، تیم معاونت تربیت بدنی و سلامت در حوزه ستادی، معین یک استان شده و مستقیما با مدارس تماس می‌گیرند تا از اجرای برنامه و تخصیص اعتبارات اطمینان حاصل کنند.

جعفری ادامه داد: واژه «میدان پویا»  به دلیل لغو تمام رویدادها و جشنواره‌های ملی در استان‌های مختلف به دلیل سیاست پرهیز از تجمعات در شرایط جنگ ۱۲ روزه طراحی و تعریف شد. در این شرایط، وزارت آموزش و پرورش ستادی تحت عنوان «ستاد نظام تعلیم و تربیت در شرایط جنگی» با ۱۵ کمیته تشکیل داد که یکی از آن‌ها «کمیته سلامت و نشاط اجتماعی» بود. ذیل این کمیته، فعالیت‌های برون و درون سازمانی از جمله همکاری با وزارت ورزش، وزارت کشور، فدراسیون‌ها و وزارت بهداشت تعریف شدند.

طراحی ۵ فعالیت اصلی تحت عنوان «میدان پویا»

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: پنج فعالیت اصلی تحت عنوان «میدان پویا» طراحی شد؛ دانش‌آموز پویا، رویداد پویا، خانواده پویا، خانه پویا و شهر پویا؛ با رویکرد تعاملی، اجتماعی‌محور، امیدآفرینی، نشاط، تندرستی و رقابت سالم. نزدیک به ۴۴۱۶ برنامه در تابستان در کل کشور در سطح منطقه و استان اجرا شد و این فصل برنامه حذف نشد. المپیادها، مراسم آغازین و کانون‌های شهید توغانی و درون مدرسه‌ای، همگی ذیل برنامه میدان پویا تعریف شده‌اند که همگی به کیفیت بازمی‌گردد.

جعفری با بیان اینکه در کنار درس تربیت بدنی، کیفیت‌بخشی از طریق فعالیت‌های فوق برنامه و مکمل نیز دنبال می‌شود، گفت:  بعد از المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای، فدراسیون ورزش دانش‌آموزی، یک دستورالعمل جامع برای برگزاری جشنواره‌ها، مسابقات و رویدادهای منطقه‌ای، استانی، ملی و بین‌المللی تهیه کرده است که پس از طی مراحل کارشناسی در کمیته فنی هیأت رئیسه، برای ابلاغ آماده است تا اولویت رشته‌ها (آموزشگاهی و کانونی) مشخص شود. علاوه بر تفاهمنامه‌های اجرایی با وزارت ورزش، گفت‌وگوهایی با فدراسیون‌های مختلف صورت گرفته است؛ هدف این است که تفاهمنامه‌ها ساده و عملیاتی باشند؛ مثلا اگر فدراسیونی برای برگزاری دوره آموزشی مربیگری، داوری پیشنهاد همکاری می‌دهد، سهم هر طرف به روشنی مشخص شود. این رویکرد در دستورالعمل‌ها برای استان‌ها مشخص شده است.

شرکت تیم ملی دانش‌آموزی کشور در ۲ رویداد بین‌المللی

وی افزود: پس از مسابقات درون مدرسه‌ای، مسابقات برون مدرسه و سپس استانی پیگیری می‌شود.  رویکرد بین‌المللی را نیز دنبال می‌کنیم؛ تیم ملی دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران (در رشته‌های آموزشگاهی و کانونی) با همکاری فدراسیون‌ها و وزارت ورزش در دو رویداد بین‌المللی شرکت کرد. در رقابت‌های ژیمنازیاد و ورزش دانش‌آموزی زیر ۱۸ سال بحرین، از ۱۲ تیم، ۸ رشته اعزام شدند و در مجموع ۴۷ مدال (شامل ۲۶ طلا، ۸ نقره و ۱۳ برنز) از بین ۶۷ کشور جهان کسب شد که منجر به کسب مقام پنجم کشوری شد.

جعفری گفت: رویداد ژیمنازیاد ورزش دانش‌آموزان زیر ۱۸ سال که در فروردین ماه در صربستان برگزار شد، به نتایج چشمگیری منجر شد. ما با مشارکت فدراسیون‌های مختلف وزارت ورزش و جوانان، ۲۳ تیم در قالب دختران و پسران در ۱۲ رشته ورزشی (آموزشگاهی و کانونی) اعزام کردیم. حاصل حضور این دانش‌آموزان، کسب ۸۶ مدال رنگارنگ بود؛ ۲۹ طلا، ۲۸ نقره و ۲۹ برنز، که در جایگاه ششم جهانی در میان ۵۶ کشور قرار گرفتیم. در همین راستا و با حمایت‌های مقامات عالی وزارت ورزش و جوانان و آموزش و پرورش، فدراسیون ورزش دانش‌آموزی در حال تدارک مقدمات اعزام تیم‌ فوتسال دانش‌آموزان پسر و دختر به برزیل است. برای این اعزام، تاکنون ۵ اردو برگزار شده و اردوهای ششم و هفتم نیز متصل به اعزام برنامه‌ریزی خواهند شد. همچنین، تیم والیبال پسران و دختران برای اعزام به چین در آذر ماه آماده می‌شود؛ دو اردوی اولیه با حضور بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز معرفی‌شده از سوی استان‌ها در چهارمحال و بختیاری و آذربایجان غربی برگزار شده و ۵۰ ورزشکار برتر مشخص شده‌اند. اردوهای بعدی نیز در فواصل زمانی موجود تا زمان اعزام برگزار خواهند شد تا تیمی قدرتمند اعزام شود. این بخش، یعنی کیفیت‌بخشی از طریق فعالیت‌های فوق برنامه و مکمل ورزشی، به عنوان مؤلفه دوم به پایان رسید.

توسعه عدالت آموزشی و کیفی‌سازی فضا

وی ادامه داد: مولفه سوم ما برای تحقق توسعه عدالت آموزشی و تربیتی و کیفیت‌بخشی، به بحث فضا اختصاص دارد. همان‌طور که بارها اشاره شده است، هنگامی که مدرسه‌ای ساخته می‌شود، نباید تنها شامل کلاس درس باشد. باید برای آن فضای ورزشی نیز در نظر گرفته شود. با لطف خداوند و پیگیری‌ها، در کمیسیون مدرسه‌یاری مجمع خیرین مدرسه ساز، «کارگروه خیرین تربیت‌بدنی و سلامت» مصوب شد که دستاوردی بزرگ برای تسری آن در کل کشور و ورود خیرین به این حوزه است. هنگامی که یک مدرسه ۱۲ کلاسه یا ۶ کلاسه ساخته می‌شود، فضا فقط برای درس ریاضی یا علوم نیست؛ درس تربیت‌بدنی نیز باید فضای مناسبی برای ورزش دانش‌آموز داشته باشد یا فضاهای ورزشی موجود باید ایمن و استاندارد باشند.

ارتقاء سرانه فضاهای ورزشی و طرح میدان همدلی

جعفری تصریح کرد: تلاش تیم ما ارتقاء سرانه فضاهای ورزشی دانش‌آموزی است. این موضوع بسیار مهم است؛ زیرا اگر فضای مناسب وجود نداشته باشد، با وجود تجهیزات، نیروی انسانی و محتوا نیز نمی‌توان اجرای موفقی داشت. بر اساس آمار احصایی دریافتی از استان‌ها، سرانه فضاهای ورزشی آموزش و پرورش ۳۸ صدم متر مربع است که ۲۱ صدم متر مربع آن در مدرسه و ۱۷ صدم متر مربع آن برون مدرسه است. در راستای اجرای قانون برنامه هفتم که دستگاه‌ها را مکلف کرده تا پایان برنامه هفتم، سرانه فضاهای ورزشی درون مدرسه‌ای را به یک متر مربع برسانند.

اجرای کامل طرح «میدان همدلی» تا یک ماه آینده

وی اضافه کرد: ما در کنار سازمان نوسازی، طرح «کیفیت‌بخشی از طریق توسعه فضاهای ورزشی و بهداشتی» را با مشارکت مردم تحت عنوان «میدان همدلی» آغاز کردیم که رویکرد آن مشارکت محوری است. برای این امر، علاوه بر اعتبار ابلاغی، خیرین، شهرداری‌ها، بخشداری‌ها، نمایندگان مجلس و مدیران مدارس نیز بسیج شد. این طرح مقرر بود تا پایان اسفند ماه به سرانجام برسد و بر اساس رصد ما، یک ماه آینده به طور کامل اجرایی خواهد شد. در سه مرحله، افتتاحیه سراسری فضاهای جدید در تابستان (برای برنامه‌های تابستانی) و شهریور ماه (همراه با تجهیزات) برگزار شد. در این طرح، طبق تفاهمنامه، تعداد ۲۸۶۲ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای مشخص شده است که شامل ۱۵۶۶ چمن مصنوعی، ۴۰۴ کف‌پوش روباز، ۴۵۲ کلاس درس تربیت‌بدنی (سالن‌های ورزشی سقف کوتاه بر اساس زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری آموزشی)، ۷۴ تکمیل سالن سربلند و ۳۶۶ مورد بهینه‌سازی است. لازم به ذکر است که تفسیر این آمار فنی است؛ به عنوان مثال، هزینه تجهیز یک سالن سربسته می‌تواند معادل تجهیز چندین فضای روباز باشد، لذا آمار تعداد مطلق لزوما نشان‌دهنده ارزش ریالی یا پوشش نیست. بر اساس آمار ۳۸ صدم متر مربع، نقشه ملی، استانی و منطقه‌ای ترسیم شده است. در کنار آن، ۱۷۴۴۴ اتاق بهداشت تجهیز و ۶۴۹۰ سرویس بهداشتی همراه با آبخوری‌ها تعمیر و بهینه‌سازی شدند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: مولفه آخر، بحث تجهیزات ورزشی و بهداشتی است. ما تلاش کردیم با رویکرد مشارکت، پوشش حداکثری را در مدارس داشته باشیم. طی کاروان «مهر با نشاط»، ۶۴۶۶۱ مدرسه با تجهیزات ورزشی و بهداشتی تحت پوشش قرار گرفتند. نیازسنجی‌ها بر اساس تناسب وسیله ورزشی با محتوای برنامه درسی انجام شد. اعتبارات در فروردین و اردیبهشت ماه ابلاغ گردید و مناطق فرصت داشتند تا نیازهای اولویت‌دار مدارس (مانند تکمیل تجهیزات بسکتبال یا دروازه هندبال) را به استان‌ها اعلام کنند.

وی افزود: ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار قلم کالای ورزشی و بهداشتی در قالب کاروان «مهر با نشاط» به استان‌ها ارسال شد.

نظارت و ارزیابی بر اجرای تفاهم‌نامه‌ها

جعفری گفت: درخصوص نحوه ارزیابی ما از اجرای این تفاهم‌نامه‌ها، کارهایی آغاز شده و باید ادامه پیدا کند. اولین مرحله، انعقاد تفاهم‌نامه با مدیران کل و معاونان تربیت‌بدنی و سلامت بود که خود، شروع فرآیند ارزیابی و نظارت محسوب می‌شود. یک نقشه راه طراحی شده که نشان می‌دهد هر فضا چقدر اعتبار دارد. برای اولین بار، برای المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای، به مدارس سرانه اختصاص داده شده است تا بتوانند هزینه‌های افتتاحیه و جبران خدمات را پوشش دهند. دومین کار، تشکیل اتاق وضعیت حوزه تربیت‌بدنی و سلامت بود؛ تاکنون ۱۵ جلسه با حضور معاونان استان‌ها، روسای ادارات و کارشناسان برگزار شده است. در این جلسات، به صورت نقطه‌ای، اجرای پروژه‌هایی مانند میدان همدلی یا تخصیص اعتبارات تجهیزات در مدارس مورد رصد قرار گرفت و صحت اجرای آن به صورت لحظه‌ای بررسی شد. 

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: سومین اقدام، تشکیل شورای راهبری در معاونت بود که هر یک از اعضا معین یک استان شدند و شاخص‌هایی برای آن‌ها تعریف شد؛ این افراد مرتبا با استان‌ها و مناطق تماس گرفته و جلسات مجازی برگزار می‌کنند. چهارم، بازدید میدانی است؛ هفته گذشته چهار نفر از تیم ما به مدت چهار روز به یک استان پهناور اعزام شدند تا اجرای پروژه‌های مبتنی بر تفاهم‌نامه را در سطح میدانی رصد کنند.  پنجم، برگزاری جلسات حضوری و غیرحضوری با معاونان و تیم‌ها برای دریافت گزارش‌ها است.  در فرآیند ارزیابی عملکرد کشوری، چهار شاخص در حوزه تربیت‌بدنی و سه شاخص در حوزه سلامت تعیین شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار