وزیر آموزش و پرورش ایران در نشست مشترک با وزیر آموزش، علوم، فرهنگ و جوانان ارمنستان تاکید کرد:

تهران آماده گسترش همکاری‌های آموزشی و فرهنگی با ایروان است/ ایران و ارمنستان ‌می‌توانند الگوی موفق همکاری منطقه‌ای باشند

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران‌ امروز در دیدار رسمی با وزیر آموزش، علوم، فرهنگ و جوانان ارمنستان ضمن خوش‌آمدگویی به هیئت عالی‌رتبه این کشور، بر اهمیت روابط دیرینه، اشتراکات فرهنگی و همسایگی دو ملت تاکید کرد و گفت جمهوری اسلامی ایران با جدیت از تمامیت ارضی ارمنستان حمایت می‌کند. وی افزود که محورهای متنوعی از جمله آموزش، فرهنگ، ورزش، گردشگری و زبان فارسی در دستور‌کار توسعه همکاری‌ها قرار دارد و دو کشور آماده تبادل تجربه و امضای تفاهم‌نامه‌های جدید هستند.

کد مطلب: ۱۶۰۵۵۶۷
لینک کوتاه کپی شد
تهران آماده گسترش همکاری‌های آموزشی و فرهنگی با ایروان است/ ایران و ارمنستان ‌می‌توانند الگوی موفق همکاری منطقه‌ای باشند

ظهر امروز، (۱۷ شهریورماه)، سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش میزبان نشست رسمی،  وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران  با وزیر آموزش، علوم، فرهنگ و جوانان ارمنستان  و هیئت عالی‌رتبه همراه او بود.

علیرضاکاظمی در آغاز جلسه، ضمن خوشامدگویی به میهمانان‌ ابراز امیدواری کرد این سفر‌  نقطه‌ای تازه برای ارتقای همکاری‌های علمی، آموزشی و گردشگری میان دو کشور باشد.‌

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضع حمایتی ارمنستان در جنگ دوازده‌ روزه ‌رژیم صهیونیستی علیه کشورمان گفت: «ما از ایستادگی شما در برابر تجاوزطلبی قدردانی می‌کنیم. اقدامات رژیم اشغالگر قدس و آمریکا مصداق نقض آشکار قوانین و قواعد بین‌الملل است و این کشورها همچنان با تجاوز به کشورها و مردم منطقه، به‌ویژه مردم مظلوم غزه، امنیت و عدالت را به خطر انداخته‌اند.»

وی  با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به ارمنستان گفت: «در این سفر که حدود یک ماه پیش انجام شد، دوازده سند همکاری امضا شد که نشان‌دهنده روند رو به رشد تعاملات دو کشور است. یکی از مهم‌ترین این اقدامات، برنامه آموزش زبان فارسی در مدارس ارمنستان است که ما آمادگی داریم تمامی حمایت‌های لازم را ارائه کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «ارامنه در جمهوری اسلامی ایران عزیز و ارزشمند هستند»، گفت: «آن‌ها از بالاترین جایگاه اجتماعی برخوردارند، نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند، مدارس ویژه خود را اداره می‌کنند و در دانشگاه‌ها و وزارت علوم نیز نقش فعال دارند. بسیاری از استادان برجسته کشور از میان هموطنان ارمنی هستند.»

کاظمی سپس به معرفی ساختار و ظرفیت‌های آموزش و پرورش ایران از جمله ۱۷ میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور؛ یک میلیون معلم فعال؛ بیش از ۱۴۰ هزار مدرسه در نقاط شهری و روستایی؛ دو دانشگاه تخصصی تربیت معلم و یک دانشگاه تربیت معلم فنی‌وحرفه‌ای؛ ۱۰۰ هزار معلم تازه‌نفس آماده ورود به کلاس‌ها؛ ۱۵ هزار دانشجو در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی پرداخت و گفت: «نظام آموزشی ایران شامل شش پایه ابتدایی، سه پایه متوسطه اول و سه پایه متوسطه دوم است. علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه و فشارهای اقتصادی، پیشرفت‌های ما در حوزه علمی، فناوری، اقتصاد و فرهنگ قابل توجه بوده است.»

وزیر آموزش و پرورش به دستاوردهای علمی کشورمان اشاره کرد و گفت: «دانش‌آموزان ما در المپیادهای علمی جهانی موفق به کسب ۴۷ مدال طلا، نقره و برنز شده‌اند و در رشته نجوم با پنج مدال طلا، مقام نخست جهان را به دست آورده‌اند.»

وی همچنین از دو سازمان مهم زیرمجموعه وزارتخانه؛ سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با ۷۵۰ مدرسه و ۱۳۰ هزار دانش‌آموز، سازمان آموزش و پرورش استثنایی با ۸۰ هزار دانش‌آموز دارای نیازهای ویژه نام برد و با اشاره به وضعیت ورزش دانش‌آموزی، افزود: ‌«دانش‌آموزان ما در رقابت‌های بین‌المللی‌ از جمله ژیمناد بحرین و‌‌ صربستان، ۱۳۳ مدال رنگارنگ کسب کرده‌اند و مقام پنجم جهان را به خود اختصاص داده‌اند.»

کاظمی در بخش پایانی سخنانش با قدردانی از سرمایه‌گذاری گسترده ارمنستان در آموزش و پرورش، گفت: «ما آماده‌ایم تفاهم‌نامه‌های جدیدی در زمینه‌های مختلف آموزشی، فنی، فرهنگی، ورزشی و دانشگاهی امضا کنیم. ایران و ارمنستان با استفاده از ظرفیت‌های مشترک خود می‌توانند الگوی موفق همکاری منطقه‌ای باشند.»

آندراسیان: زمینه‌های همکاری بین ایران و ارمنستان بسیار گسترده است

ژانا آندراسیان نیز در ادامه این دیدار با اشاره به میزبانی گرم جمهوری اسلامی ایران‌ گفت: «بر اساس ارزیابی ما، جمهوری اسلامی ایران کشوری پایبند به اصول مهم و اساسی است و از حمایت‌های این کشور نسبت به تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی می‌کنیم.»

وی همچنین سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به ارمنستان را رویدادی «بسیار مهم و مؤثر» در تقویت روابط دوجانبه توصیف کرد و افزود که این نشست با میزبانی تهران، یکی از گفت‌وگوهای کلیدی در روند همکاری‌های آینده است.

وزیر ارمنستانی با تأکید بر اینکه بخش اعظم توافقات دوجانبه بر محور آموزش و پرورش است، گفت: اولین بازدید رسمی او از ایران تجربه‌ای ارزشمند و «احساسی مثبت از مهمان‌نوازی مردم ایران» به همراه داشته است. وی بیان کرد که سفر خود را از شیراز آغاز کرده و با «تمدن کهن، فرهنگ اصیل و آثار باستانی ایران» آشنا شده است.

آندراسیان در ادامه گفت: «زمینه‌های همکاری دانشگاهی میان ایران و ارمنستان بسیار گسترده است و هم‌اکنون زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های ارمنستان تدریس می‌شود».

وی پیشنهاد گسترش آموزش متقابل زبان فارسی و زبان ارمنی در مدارس دو کشور را عاملی برای تقویت روابط فرهنگی و شناخت متقابل ملل دانست.

وزیر ارمنستانی به تجربه کشورش در آموزش شطرنج از پایه دوم ابتدایی اشاره کرد و افزود: «این تجربه نشان داده است که ترکیب یادگیری شطرنج و ریاضیات باعث افزایش نظم، تمرکز و هوش دانش‌آموزان شده و نتایج جالبی به همراه داشته است».

وی آمادگی ارمنستان برای اجرای پروژه‌های مشترک آموزشی در این حوزه را اعلام کرده و از برگزاری مسابقات دانش‌آموزی در شهرهای مرزی دو کشور استقبال کرد.

آندراسیان توسعه فناوری‌های نوین را از دیگر محورهای همکاری برشمرد و گفت: «در مدارس ارمنستان برنامه‌های آموزش فناوری، آزمایشگاه ساخت ربات و کلاس‌های تخصصی هوش مصنوعی از دو سال پیش آغاز شده است» و آماده‌اند تجربه‌های خود را با ایران به اشتراک بگذارند.

وی همچنین از بازدید قبل سفر خود از آزمایشگاه «آروان» و مراکز مشابه در خارج از کشور خبر داد و آمادگی برای ایجاد شبکه آزمایشگاه‌های مشترک را اعلام کرد.

وزیر ارمنستان یکی دیگر از موضوعات مهم را نظام تربیت معلم در ایران دانست و گفت: «دانشگاه مستقل تربیت معلم در ایران موضوعی جالب و قابل بررسی است، چرا که در ارمنستان چنین ساختاری وجود ندارد». او ابراز امیدواری کرد که هیئت ارمنستان بتواند از این تجربه نزدیک‌تر بهره‌مند شود.

آندراسیان در پایان تأکید کرد که همه زمینه‌های همکاری بین دو کشور فراهم است و توافق بر سر امضای تفاهم‌نامه‌های متنوع، چشم‌اندازی روشن برای آینده فراهم کرده است.

وی گفت: «این گفت‌وگو نقطه عطفی در روابط ایران و ارمنستان است و مسیر تازه‌ای برای همکاری‌های پایدار، گسترده و راهبردی می‌گشاید».

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار