معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا:
وزارت آموزش و پرورش مصمم است دیدگاهها و دغدغههای دانشآموزی را بهطور جدی در سازوکار تصمیمسازی لحاظ کند
مجلس دانشآموزی میتواند در شکلدهی به تحولات بنیادی نقش مستقیم ایفا کند
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مجلس دانشآموزی در مسیر رشد و اثرگذاری قرار دارد، گفت: این نهاد در دوره دوازدهم با حمایت ویژه دولت چهاردهم و توجه مستقیم به دیدگاههای دانشآموزان، میتواند نقشآفرینی بیسابقهای در تحولات بنیادی وزارت آموزش و پرورش داشته باشد و مسیر سیاستگذاری و برنامهریزی آموزشی را با نگاه و دغدغههای نسل دانشآموز غنیتر کند.

آیین افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس دانشآموزی با حضور نمایندگان برگزیده دانشآموزان سراسر کشور، مسئولان وزارت آموزش و پرورش و مدیران سازمان دانشآموزی در محل سازمان دانشآموزی کشور برگزار شد. این مجلس نقطه تلاقی شور و انگیزه نوجوانان با فرآیندهای رسمی تصمیمسازی در آموزش و پرورش است و طی سالهای اخیر به نهادی تاثیرگذار در حوزه سیاستگذاری آموزشی تبدیل شده است.
دکتر صادق حسینزاده ملکی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش درباره جایگاه مجلس دانشآموزی به پانا گفت: «از ابتدای شکلگیری مجلس دانشآموزی تاکنون، هرچه جلوتر آمدهایم، شاهد پختهتر شدن، کارآمدترشدن و اثرگذاری بیشتر آن بودهایم. این روند نشان میدهد که دانشآموزان با تجربهآموزی و مشارکت مستمر، به بلوغ بیشتری در طرح مسائل و ارائه پیشنهادات رسیدهاند.»
وی با بیان اینکه شرایط کنونی کشور و نگاه دولت به مجلس دانشآموزی فرصتی تکرارناشدنی ایجاد کرده است، افزود: «این دوره مصادف شده با آغاز کار دولت چهاردهم که توجه ویژهای به شنیدن صدای دانشآموزان دارد. وزارت آموزش و پرورش در این دولت مصمم است که دیدگاهها و دغدغههای دانشآموزی را بهطور جدی در سازوکار تصمیمسازی لحاظ کند و این یعنی، مجلس دانشآموزی میتواند در شکلدهی به تحولات بنیادی نقش مستقیم ایفا کند.»
ملکی نقش این مجلس را در فرآیند تحولات کنونی وزارت آموزش و پرورش «کلیدی» دانست و ادامه داد: «در حال حاضر برخی اقدامات و برنامههای اساسی در حوزه پرورشی و آموزشی در دست اجراست و این امکان فراهم شده تا خود دانشآموزان در این جریانها حضور فعال داشته باشند و پیشنهادات خود را بهطور مستقیم وارد تصمیمات سازنده کنند. این اتفاق، مجلس را از یک نهاد صرفا مشورتی، به یک شریک واقعی در برنامهریزیهای کلان آموزش و پرورش ارتقا میدهد.»
وی با تاکید بر لزوم استمرار این روند گفت: «انتظار داریم که نقشآفرینی مجلس دانشآموزی هر سال دقیقتر، هدفمندتر و مفیدتر شود و خروجی آن در کیفیت فضای آموزشی و تربیتی کشور قابل مشاهده باشد. هدف ما این است که صدای دانشآموز، نه فقط شنیده شود، بلکه در عمل به تصمیمات تبدیل شود.»
مجلس دانشآموزی مجموعهای است که نمایندگان دانشآموزی از سراسر کشور را گردهم میآورد تا علاوه بر طرح دغدغهها، در طراحی و پیشنهاد سیاستها در نظام تعلیم و تربیت مشارکت داشته باشند. دوره دوازدهم این مجلس در حالی آغاز شده که همزمانی آن با نگاه نو و دانشآموزمحور دولت چهاردهم، زمینهساز شکلگیری فصل تازهای از مشارکت نوجوانان در برنامهریزی آینده نظام آموزشی کشور خواهد بود.
ارسال دیدگاه