دارنده دو مدال المپیاد جهانی اقتصاد در گفت‌وگو با پانا:

معافیت مدال‌آوران المپیاد از کنکور، جهشی برای موفقیت بیشتر تیم‌های ملی است/ دانش‌آموزان نباید پس از کسب مدال رها شوند

تهران (پانا) - مدال‌آور نقره و برنز المپیاد جهانی اقتصاد بر اهمیت رشته اقتصاد تاکید کرد و گفت دانش‌آموزان مدال‌آور نباید پس از کسب مدال رها شوند و باید مسیر حمایت‌های بلندمدت از آن‌ها ادامه پیدا کند.

کد مطلب: ۱۵۹۷۳۴۰
لینک کوتاه کپی شد
معافیت مدال‌آوران المپیاد از کنکور، جهشی برای موفقیت بیشتر تیم‌های ملی است/ دانش‌آموزان نباید پس از کسب مدال رها شوند

در هر جامعه‌ای، نوجوانان نخبه به مثابه سرمایه‌های روشن آینده‌اند؛ جوانانی که با شور و کنجکاوی و تیزهوشی خود، مسیر پیشرفت علمی و فکری کشور را هموار می‌کنند. ابوالفضل مدیرروستا، دارنده مدال‌های نقره و برنز المپیاد جهانی اقتصاد، یکی از همین نوجوانان نخبه است که با استعداد و پشتکار خود توانسته در عرصه جهانی بدرخشد.

داستان او نمونه‌ای از تأثیر المپیادهای علمی است؛ فرصتی که نوجوانان را به چالش می‌کشد، مهارت‌های تحلیلی و حل مسئله را پرورش می‌دهد و به آنها امکان می‌دهد در صحنه‌های ملی و بین‌المللی نشان دهند که خلاقیت، علم و تلاش سخت می‌تواند مرزها را پشت سر بگذارد.

جرقه علاقه‌ام به اقتصاد از کنجکاوی درباره روابط انسانی آغاز شد

ابوالفضل مدیرروستا؛ مدال‌آور نقره و برنز المپیاد جهانی اقتصاد، در گفت‌وگو با پانا از اولین جرقه‌ علاقه‌اش به اقتصاد سخن گفت و افزود: «در دوران تحصیل در مقطع متوسطه اول، بیشتر از دروسی که در مدرسه تدریس می‌شدند، نسبت به جهان انسان‌ها کنجکاو بودم و توضیح منطق حاکم بر روابط و مناسبات گوناگون انسانی من را به خود جذب می‌کرد. از همان ایام مطالعه در زمینه علوم انسانی را آغاز کردم و به علم اقتصاد علاقه‌مند شدم.»

وی در ادامه افزود: «آن زمان حتی نمی‌دانستم المپیاد ملی اقتصاد و المپیاد جهانی اقتصاد وجود دارد! اما خوش‌بختانه با ورود به پایه دهم از وجود این المپیاد آگاه شدم و با خود عهد بستم قله المپیاد جهانی را فتح کنم.»

مدیرروستا درباره تصورش از این المپیاد پیش از ورود گفت: «آن زمان تصویری خام و کدر از المپیاد جهانی در ذهنم داشتم و صرفاً سراسر شور و اشتیاق برای رسیدن به آن بودم. اما وقتی جلوتر آمدم، فهمیدم سرشت المپیاد جهانی اقتصاد تفاوتی بنیادین با سایر المپیادها دارد.»

IMG_20250817_062222_705

رقابت تیم‌ها در المپیاد جهانی اقتصاد برای حل معضلات واقعی

مدال‌آور المپیاد جهانی اقتصاد، این المپیاد را سنجش دانش تئوریک و حل مسائل واقعی کشور میزبان توسط تیم‌های ملی دانست و افزود: «در المپیاد جهانی اقتصاد، علاوه بر آنکه دانش تئوریک شما در حیطه علم اقتصاد سنجیده می‌شود، کشور میزبان یک مسأله اقتصادی واقعی که اکنون با آن مواجه است به تیم‌های ملی ارائه می‌کند.»

وی در ادامه درباره فرآیند مسابقات گفت: «تیم ملی هر کشور باید در مدت زمان مشخصی روی آن مسأله واقعی کار کند و برای آن راه‌حلی بیابد. این تیم‌ها باید در ادامه با پردازش داده‌های گوناگون، عملی بودن راه‌حل خود را اثبات کنند، درآمدها، هزینه‌ها و سودآوری پروژه را محک بزنند و در نهایت راه‌حل خود را به داوران که خود در حیطه آن مسأله متخصص‌اند، ارائه کنند.»

وی با اشاره به عدم توجه به مهارت‌های کلیدی در آموزش مدارس گفت: «متأسفانه در نظام آموزش و پرورش کشور، به جای تمرکز بر آموزش مهارت‌های حل مسأله، کار تیمی، ارائه دادن و...، دانش‌آموزان در رقابت دائمی با یکدیگر به سر می‌برند و به جای آموختن مهارت‌های کلیدی، مطالب کتب درسی را حفظ می‌کنند و هر روز در آزمون‌های مختلف شرکت می‌کنند. این شیوه آموزش مبتنی بر حفظیات باعث می‌شود دانش‌آموزان مهارت‌های کلیدی را نیاموزند و چه بسا پس از فارغ‌التحصیلی، آثار منفی عدم آموختن این مهارت‌ها را تجربه کنند.»

مدیرروستا در پاسخ به پرسشی درباره تجربه خود در مسابقه جهانی گفت: «بخش حل مسأله و کار تیمی در المپیاد جهانی اقتصاد بیشترین جنبه یادگیری را داشت؛ چرا که این دقیقاً همان بخشی است که دانش‌آموزان ایرانی در آن ضعف دارند و روی آن به اندازه کافی کار نمی‌شود.»

این مدال‌آور جهانی المپیاد درباره تفکر غلط عمومی از اقتصاد به عنوان شاخه‌ای خشک و تئوریک از علوم گفت: «این احتمالاً به این دلیل است که مردم به درستی با علم اقتصاد آشنا نشده‌اند. باید بدانیم علوم انسانی و خصوصاً علم اقتصاد بال‌های یک جامعه برای پیشرفت‌اند و توجه به چنین علومی در بلندمدت می‌تواند باعث ترقی هر جامعه‌ای شود.»

وی در ادامه اقتصاد را به زبان ساده با چند مثال توضیح داد و گفت: «تا اسم اقتصاد می‌آید، احتمالاً همه ما یاد پول می‌افتیم. اما اقتصاددانان صرفاً درباره پول بحث نمی‌کنند. اقتصاد علم «تصمیم‌گیری درباره تخصیص منابع محدود» است. یعنی هر زمان با یک تصمیم مواجه شدید: اینکه امروز بروم سینما یا درس بخوانم؟ حالا درآمدم را مصرف کنم یا پس‌انداز کنم؟ دانشگاه بروم یا تحصیل تا دبیرستان کافی است و بهتر است از همین حالا کار کنم؟ یک دولت باید چقدر از بودجه خود را صرف آموزش و پرورش کند و چقدر را صرف امور دیگر؟ حتی اینکه یک کیک را بین دوستان چگونه تقسیم کنیم؟ همه اینها سؤال‌هایی هستند که می‌توان با چهارچوب‌های نظری علم اقتصاد درباره آن‌ها فکر کرد و نظر داد.»

معافیت مدال‌آوران المپیاد اقتصاد از کنکور، جهشی برای انگیزه و موفقیت تیم ملی

دارنده دو مدال المپیاد جهانی اقتصاد درباره شرایط تحصیل در رشته اقتصاد در ایران گفت: «من که سه سال دبیرستان داشتم، کتاب‌های مختلف اقتصادی که در دانشگاه تدریس می‌شوند را مطالعه می‌کردم و تا اینجا دو مدال المپیاد جهانی اقتصاد دارم. اما برای تحصیل در رشته اقتصاد در یکی از دانشگاه‌های کشور، باید کنکور می‌دادم. این در حالی است که مدال‌آوران المپیادهای جهانی می‌توانند به سادگی در بهترین دانشگاه‌های دنیا پذیرش بگیرند.»

وی با اعلام اینکه از امسال مدال‌آوران المپیاد اقتصاد از کنکور معاف شدند، گفت: «تا پیش از این، اعضای تیم ملی المپیاد اقتصاد ایران باید علاوه بر آماده شدن برای المپیاد جهانی، برای کنکور نیز تلاش می‌کردند. این وضعیت عملکرد تیم ملی را تحت تأثیر منفی قرار داده و روحیه اعضا را تضعیف می‌کرد. خوشحال و خرسندم که اکنون شرایط تغییر کرده و از این به بعد مدال‌آوران المپیاد اقتصاد می‌توانند مانند سایر المپیادی‌ها به سادگی وارد دانشگاه شوند.»

مدیرروستا معافیت مدال‌آوران از کنکور را عاملی برای انگیزه تیم‌های ملی دانست و افزود: «این اتفاق باعث می‌شود دانش‌آموزان برای مطالعه علم اقتصاد و شرکت در المپیاد روحیه بگیرند. اعضای تیم ملی می‌توانند تمام توجه خود را به المپیاد جهانی معطوف کنند و عملکرد کشور در المپیاد جهانی هر سال بهتر شود. همینجا فرصت را مغتنم می‌شمارم و از تلاش تمام کسانی که در تحقق این اتفاق شگفت‌انگیز نقش داشتند، تشکر می‌کنم.»

وی خطاب به دانش‌آموزانی که تازه وارد مسیر المپیاد می‌شوند توصیه کرد: «به المپیاد به چشم یک فرصت ویژه برای شناخت علایق خود و تلاش برای چیزی که با تمام وجود دوستش دارید نگاه کنید. در کوتاه‌مدت شاید مدال گرفتن مهم‌ترین دغدغه شما باشد، اما با گذر زمان متوجه می‌شوید که مهارت‌ها، دانش، هدفمندی، انضباط کاری، سخت‌کوشی و دوستانی که در این مسیر پیدا کردید، مهم‌ترین دستاورد شما بوده است. پس با المپیاد خود را به چالش بکشید و از آن لذت ببرید.»

رشد پایدار، مهم‌ترین چالش اقتصادی ایران در افق بلندمدت

مدیرروستا رشد پایدار را مهم‌ترین چالش بلندمدت اقتصاد ایران برشمرد و گفت: «اقتصاد ایران با مسائل گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کند، اما در افق بلندمدت مهم‌ترین آن‌ها مسأله رشد پایدار اقتصادی است.»

وی به اهمیت رشد پایدار اقتصادی تأکید کرد و گفت: «حتی یک تفاوت ۱ واحد درصدی در رشد اقتصادی می‌تواند افزایش رفاه مردم یک کشور را سال‌ها به تأخیر بیندازد یا باعث شود طی تنها یک نسل مردم یک کشور چند برابر ثروتمندتر شوند.

سواد اقتصادی برای موفقیت در هر حرفه‌ای ضروری است

مدیرروستا سواد اقتصادی را برای موفقیت در همه رشته‌ها ضروری دانست و افزود: «من در رشته علوم انسانی تحصیل می‌کردم و امسال دوازدهم را تمام کردم و تا چند ماه دیگر دانشجوی اقتصاد می‌شوم. فرقی نمی‌کند بخواهید وکیل، پزشک، مهندس یا حتی معمار شوید؛ سواد اقتصادی در رسیدن به موفقیت شغلی به شما کمک می‌کند. بنابراین به همه پیشنهاد می‌کنم الفبا و مقدمات علم اقتصاد را بیاموزند و چه فرصتی بهتر از شرکت در المپیاد اقتصاد در دوره دبیرستان.»

این مدال‌آور درباره مقابله با لحظات سخت مسیر خود گفت: «از ابتدا اعتقادی راسخ به مسیر خود داشتم. البته گاهی در برخورد با موانع خسته می‌شدم، اما سعی می‌کردم مشکلات را حل یا دست‌کم اداره کنم و به مسیر خود ادامه دهم.»

 المپیادی‌ها پس از مدال رها نشوند؛ حمایت بلندمدت ضروری است

وی درباره وضعیت المپیادی‌ها پس از کسب مدال گفت: «پس از مدال، دانش‌آموزان موقتا با برگزاری برخی مراسم‌ها مورد تشویق قرار می‌گیرند و گاهی جوایز و تسهیلاتی به آنان اعطا می‌شود؛ اما پس از مدتی در مسیر طولانی و طاقت‌فرسایشان تنها رها می‌شوند و هیچ‌یک از این مشوق‌ها ادامه نمی‌یابد.»

مدیرروستا از مسئولین درخواست کرد حمایت درازمدت جایگزین حمایت‌های کوتاه‌مدت شود و گفت: «صرفاً مشوق‌های کوتاه‌مدت نمی‌تواند آثار مثبت درازمدت داشته باشد. سیاست‌گذاری مؤثر زمانی اتفاق می‌افتد که المپیادی‌ها و سایر نخبگان مورد حمایت دائمی و بلندمدت قرار گیرند و تسهیلات اعطایی به آنان متداوم باشد تا ادامه مسیرشان تسهیل شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار