مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش‌:

‌ضرورت ‌تقویت نقش مطالبه‌گرانه آموزش و پرورش در حوزه قرآن/ ‌کتاب «دعای دانش‌آموزی» ‌مراحل نهایی چاپ خود را طی می‌کند‌

تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، با مرور تجربیات گذشته و تشریح جایگاه آموزش عمومی قرآن کشور، بر لزوم تعریف دقیق ماموریت‌ها و تقویت مشارکت دستگاه‌ها در اجرای سند آموزش عمومی قرآن تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۵۹۲۵۷۳
لینک کوتاه کپی شد
‌ضرورت ‌تقویت نقش مطالبه‌گرانه آموزش و پرورش در حوزه قرآن/ ‌کتاب «دعای دانش‌آموزی» ‌مراحل نهایی چاپ خود را طی می‌کند‌

‌به گزارش خبرنگار پانا، میکائیل باقری صبح امروز دوشنبه ۱۳ مرداد در همایش شورای سیاست‌گذاری هیات اندیشه‌ورزی دبیرخانه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور در اردوگاه شهیدباهنر، به جلسه اخیر کمیسیون در دفتر وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد و آن را یکی از منسجم‌ترین، هدفمندترین و باکیفیت‌ترین جلسات دانست.

وی با بیان اینکه تاکنون در بیش از ۳۰ تا ۴۰ جلسه کمیسیون به‌عنوان برگزارکننده، دبیر یا همراه حضور داشته است، تصریح کرد: هیچ جلسه‌ای به اندازه این جلسه، از نظر حضور ارکان اصلی، انسجام، مطالبه‌گری، نظم و پیگیری اهداف در این سطح برگزار نشده بود. این امر نشان از تدبیر و سیاست وزیر محترم و تاکید ایشان بر استقلال کمیسیون، حمایت همه‌جانبه از دبیرخانه و ایجاد فضای گفتمان موثر با معاونان دارد. اکنون کمیسیون در جایگاهی هم‌عرض با معاونت وزیر و حتی فراتر از آن قرار گرفته است.

باقری‌ به دغدغه‌ها و مطالبات موکد وزیر اشاره و تاکید کرد: یکی از خواسته‌های جدی ایشان، همراه‌سازی دستگاه‌های بیرونی و تقویت نقش مطالبه‌گرانه آموزش و پرورش در حوزه قرآن است. اداره‌کل قرآن نیز موظف به پیگیری مداوم مسائل آموزشی، تبلیغی و قرآنی در سطح وزارت آموزش و پرورش است.

وی به شناسنامه اقدامات سند راهبردی ‌آموزشی عمومی قرآن اشاره کرد و گفت: براساس شناسنامه اقدامات تعریف‌شده در سند، ۵۲ اقدام مشخص با تعیین مسئول، دستگاه مجری و همکاران آن‌ها تدوین شده است. وظایف دستگاه‌ها در این چارچوب به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود؛ یک بخش از وظایف، اختصاصی و منحصر به آن دستگاه است که صرفا باید توسط همان نهاد اجرایی شود (مانند استقرار دبیرخانه کمیسیون) و بخشی دیگر نیز وظایف عمومی هستند که مشارکت سایر دستگاه‌ها را طلب می‌کند (نظیر تربیت حفاظ قرآن یا استفاده از اوقات فراغت در آموزشگاه‌ها برای فعالیت موسسات قرآنی).

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ‌افزود: در گذشته تجربه‌هایی داشتیم که پس از دریافت برنامه از دستگاه‌ها و تامین اعتبار، در مرحله اجرا دچار چالش شدیم. بنابراین اکنون تلاش می‌کنیم بخش قابل‌توجهی از نیاز مالی را از منابع خود دستگاه‌ها تامین کنیم و اعتبارات کمیسیون را صرف حمایت از اقداماتی کنیم که به‌صورت واقعی در راستای اجرای سند انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: ما برای تخصیص اعتبار، به اولویت‌های سند مراجعه می‌کنیم. پیشنهاد میکنم از میان ۵۲ اقدام، پنج اقدام به‌عنوان اولویت سال مالی و تحصیلی پیش‌رو تعیین شوند.‌

باقری ‌به ضرورت ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در اجرای سند و شفاف‌سازی اقداماتشان اشاره کرد و‌ اظهار داشت: برخی دستگاه‌ها طی جلسات کمیسیون یا بازدیدهای میدانی، گزارش‌های شفافی از فعالیت‌های خود ارائه داده‌اند که شایسته قدردانی است. هدف ما این است که نقش کمیسیون صرفا اجرا نباشد، بلکه راهبری و حمایت در مسیر مشارکت دستگاه‌ها باشد. همان‌طور که مدیریت موفق، به معنای اجرای کار توسط دیگران با نظارت و هدایت است.

وی همچنین به مشارکت موثر برخی نهادها در تولیدات فرهنگی قرآنی اشاره کرد و گفت: نمونه‌ای از این مشارکت، همکاری در تدوین و آماده‌سازی «کتاب دعای دانش‌آموزی» با محوریت قرآن کریم است. این کتاب‌ برای استفاده روزانه و هفتگی دانش‌آموزان طراحی شده و مراحل نهایی چاپ خود را طی می‌کند. چنین نمونه‌هایی، نشان‌دهنده تحقق مشارکت‌پذیری و واگذاری اجرای برنامه‌های سند به نهادهای توانمند با هدایت کمیسیون است.

‌باقری اظهار امیدواری کرد که با همراهی اعضای کمیسیون و مشارکت سازنده دستگاه‌ها، روند اجرای اقدامات سند توسعه آموزش عمومی قرآن شتاب بیشتری بگیرد و در مسیر رضایت الهی و خدمت به قرآن، گام‌های موثرتری برداشته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار