مشاور وزیر آموزش و پرورش در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی:
رویکرد سخنرانی و غیر تعاملی نمیتواند اهداف درسی را محقق کند
تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش بیان کرد که رویکرد سخنرانی و غیر تعاملی نمیتواند اهداف درسی را محقق کند و در کنار این موضوع، اهداف تربیتی نیز تحتالشعاع قرار خواهد گرفت.

علیرضا کمرئی در افتتاحیه دومین دوره آموزشی مدیران مدارس و راهبران تحولی مدارس الگوی تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در تبریز با گرامیداشت شهدای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه به ویژه شهدای این استان و با ابراز خرسندی از حضور در جمع مدیران مدارس تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش استان، از اهتمام جدی آذربایجان شرقی در زمینه اقدامات تحولی و کیفی قدردانی کرد و گفت: این اقدامات شروعی برای تحول در دستگاه تعلیم و تربیت است.
وی از برگزاری بیش از ۲۰ جلسه با حضور ریاست جمهور در زمینههای تحولی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: انتظار تحول در آموزش و پرورش از سطوح بالای حاکمیتی پشتیبانی میگردد، اتفاقی که برای آن سالها انتظار آن کشیده شده و خوشبختانه در حال حاضر این اتفاق روی داده و به عنوان یک سرمایه معنوی در جریان است. در زمینه تحول در تعلیم و تربیت، بیش از ۲۰ جلسه با حضور ریاست محترم جمهور برگزار شده و باید این توجه و همراهی قدر دانسته شود و با بهرهبرداریهای لازم شاهد تحول در این خصوص باشیم.
وی با اشاره به جایگاه استان آذربایجان شرقی در زمینه تعلیم و تربیت، افزود: انتظارات به جهت جایگاه ویژه این استان در زمینههای تحولی بیشتر است و دستیابی به اهداف، جدیت و همت ویژه مدیران را میطلبد. تحول ماهیتی تدریجی دارد و برآمدن یک گفتمان واحد از این تلاشها برای تحول در تعلیم و تربیت براساس مدارس تراز سند تحول بنیادین، اقداماتی در حال انجام است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش از افزایش ۳۰ درصدی حضور راهبران آموزشی در دورههای آموزشی این استان خبر داد و گفت: دوره آموزشی حاضر در استان آذربایجان شرقی از ۱۰ درصد فراتر رفته و با حضور ۴۰ درصد راهبران آموزشی در حال برگزاری است که پیشتازی استان را نسبت به دیگر مناطق کشور، نشان میدهد. آگاه هستیم که تحول تدریجی روی خواهد داد؛ اما باید با بهرهمندی از ظرفیتهای موجود، شتاب این امر را بیشتر کرد.
وی در ادامه گفت: مدیران، کانون تحولی در نظام تعلیم و تربیت هستند؛ تمایز مدارس بیشتر در مدیران و نحوه مدیریت مدرسه است و مدیر تحول خواه میتواند موجب رشد تمامی شاخصهای آموزشی و تربیتی در مدرسه شود. مدیر منشأ، بانی و تعیینکننده چشمانداز مدرسه است؛ اگر مدرسه چشماندازی نداشته باشد، نمیتواند برای تحقق اهداف، حرکت واحدی داشته باشد. مدیر، نگهبان چشمانداز مدرسه نیز هست و اگر جدیت و همت ویژهای نداشته باشد، اعضا از مسیر خارج خواهند شد.
کمرئی افزود: مدیر مدرسه، مسئول توسعه شایستگی معلمان نیز است، تصور غلطی است که توسعه شایستگیها باید از خارج مدرسه برنامهریزی شود، این در حالی است که معلم موظف به بهکارگیری توسعه است و این موضوع یک امر آگاهانه و داوطلبانه از طرف افراد است. باید برای کارآمدی مسیر توسعه حرفهای معلمان، خود افراد، خودآگاهی داشته باشند و نقاط ضعف را تقویت کرده و تا در کنار دانش حرفهای در میدان عمل نیز شاهد تحول و توسعه فردی باشیم.
عباس ممقانی، معاون آموزش متوسطه مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز در ادامه گفت: دو اولویت مهم در دولت چهاردهم جهت تحول در تعلیم و تربیت شامل نهضت توسعه عدالت در فضاها و توسعه عدالت کیفیت آموزشی در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه دبیران و مدیران، دو رکن مهم در تحقق اهداف توسعه عدالت در کیفیت آموزشی هستند، افزود: موضوع مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از اهمیت ویژهای برخوردار است که با همت مدیران میتواند موجب شود به شکل عملی شاهد تحقق اهداف سند تحول در کف مدارس باشیم. تمامی مدیران مدارس خاص شامل استعدادهای درخشان و شاهد متوسطه استان و راهبران تحولی الگوی سند تحول بنیادین در این جلسه حضور دارند که به ازای ۱۰ مدرسه عادی دولتی، یک راهبر انتخاب شده و در این جلسه شرکت دارند.
وی افزود: در حال حاضر ۱۰ درصد مدیران مدارس تراز آموزش دیدهاند و از نیمه مرداد نیز آموزش ۴۰ درصد مدیران مدارس مقطع متوسطه آغاز خواهد گردید. همزمان با این دوره ۶۰ درصد مدیران مدارس نیز تحت پوشش دورههای آموزشی مدارس الگوی تراز سند تحول بنیادین قرار خواهند گرفت.
ارسال دیدگاه