برگزاری بزرگ‌ترین اجتماع یادگیری معلمان سراسر کشور با حضور بیش از پنج هزار معلم

آموزش حضوری سرگروه‌های اجتماعات یادگیری‌‌ معلمان در تابستان امسال‌ برگزار می‌شود

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری دوره‌های آموزشی سرگروه‌های اجتماعات یادگیری معلمان در تابستان امسال خبر داد.

کد مطلب: ۱۵۷۶۲۳۸
لینک کوتاه کپی شد
آموزش حضوری سرگروه‌های اجتماعات یادگیری‌‌ معلمان در تابستان امسال‌ برگزار می‌شود

رضوان حکیم‌زاده در بزرگ‌ترین اجتماع یادگیری معلمان کشور که با حضور بیش از پنج هزار نفر از سرگروه‌های اجتماعات یادگیری معلمان سراسر کشور به‌صورت برخط و با با همت انجمن علمی آموزشی معلمان آموزش ابتدایی استان آذربایجان غربی برگزار شد؛ بر نقش معلمان به‌عنوان راهبران تحول در مدارس ابتدایی تاکید کرد و از تدوین برنامه‌ای جامع و مشارکتی خبر داد که با همکاری استان‌ها و معلمان طراحی شده است.

تحول در مدارس ابتدایی؛ گام نخست با نقش‌آفرینی معلمان

حکیم‌زاده در این نشست با بیان اینکه «تحول واقعی در مدارس باید از کلاس‌های درس آغاز شود»، گفت: برنامه تحول معاونت آموزش ابتدایی با سه هدف اصلی شامل ارتقای کیفیت آموزش، توسعه عدالت آموزشی و تقویت هویت و تعلق دانش‌آموزان طراحی شده است.

وی با اشاره به نقش کلیدی معلمان افزود: معلمان راهبران اصلی این تحول هستند. اگرچه در گذشته برنامه‌ها در ستاد طراحی می‌شد، این بار برنامه‌ها را با مشارکت فعال استان‌ها و معلمان تدوین کردیم تا فاصله میان ستاد و مدرسه از بین برود.

برنامه‌ای جامع در سه محور اساسی

معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: برنامه تحول در سه محور توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان، تقویت محیط‌های یادگیری مثبت و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و یادگیری ترکیبی طراحی شده است.

وی خاطرنشان کرد: این محورها برگرفته از اسناد بالادستی، به‌ویژه راهکار ۳-۱۷ سند تحول بنیادین هستند که بر اصلاح روش‌های تعلیم و تربیت با تاکید بر روش‌های فعال و خلاق و نقش الگویی معلمان تاکید دارد.

اجتماعات یادگیری؛ تجربه موفقی برای تحول در مدارس

حکیم‌زاده در ادامه با اشاره به تجربه موفق اجتماعات یادگیری در دوران کرونا اظهار کرد: یکی از رویکردهای موفق ما استفاده از اجتماعات یادگیری معلمان بود. در دوران کرونا، معلمان با تولید محتواهای خلاقانه و اشتراک‌گذاری تجربیات ارزشمند، انحصار تولید محتوا را شکستند و نقش محوری در آموزش پیدا کردند.

وی افزود: امروز هم این تجربه را در قالب اجتماعات یادگیری به‌صورت ساختاریافته ادامه داده‌ایم. در این جلسه بیش از سه هزار نفر از سرگروه‌های اجتماعات یادگیری معلمان سراسر کشور حضور داشتند که بزرگ‌ترین اجتماع یادگیری معلمان کشور را شکل داد.

حمایت رئیس‌جمهور و نگاه ویژه به کلاس‌های درس 

معاون آموزش ابتدایی با تقدیر از حمایت رئیس‌جمهور محترم از برنامه‌های تحول، گفت: جناب آقای دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور محترم، از همان آغاز دولت، بر لزوم اجرای سند تحول از کلاس‌های درس تاکید کردند. ایشان باور دارند که تحول باید در مدرسه و با حضور فعال معلمان اتفاق بیفتد، نه فقط در جلسات ستادی.

وی ادامه داد: حمایت‌های شخصی رئیس‌جمهور و حضور ایشان در جلسات استانی و کارگروه‌های تخصصی، پشتوانه ارزشمندی برای عملیاتی‌سازی برنامه‌های تحول در مدارس است.

استفاده از فناوری، هوش مصنوعی و روش‌های تدریس فعال

حکیم‌زاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: در این برنامه تحولی، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، یادگیری ترکیبی، کلاس‌های معکوس و حتی استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی را مدنظر قرار داده‌ایم. هدف ما این است که دانش‌آموزان در محیطی شاداب، با چیدمان متفاوت کلاس، مهارت‌های اجتماعی و تفکر خلاق را تجربه کنند.

وی افزود: برای تحقق این هدف، معلمان باید از نقش دانای کل به نقش تسهیل‌گر یادگیری تغییر کنند. در این رویکرد، همه دانش‌آموزان دیده می‌شوند و هیچ‌کس در کلاس درس احساس نادیده گرفته شدن نخواهد داشت.

توانمندسازی معلمان؛ از تغییر نگرش تا مهارت اجرا

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به ضرورت تغییر نگرش معلمان در استفاده از روش‌های تدریس نوین، تصریح کرد: دانستن روش‌های تدریس کافی نیست؛ مهم این است که معلم به این باور برسد که این روش‌ها می‌توانند اثربخش‌تر باشند. همچنین باید مهارت اجرای آن‌ها را نیز کسب کند. به همین دلیل، در برنامه‌های توانمندسازی تابستانی، آموزش حضوری با استفاده از اجتماعات یادگیری در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی شده است تا در تابستان امسال، آموزش حضوری سرگروه‌های اجتماعات یادگیری برگزار شود و این سرگروه‌ها، به‌عنوان مربیان محلی، آموزش‌ها را به معلمان مناطق منتقل کنند.

1668339f4YSGozRi2yMm6HQb

جشنواره اصلاح روش‌های تدریس؛ گامی عملی به سوی تحول

حکیم‌زاده از استقبال گسترده معلمان از جشنواره اصلاح روش‌های تدریس خبر داد و گفت: بیش از ۹۲ هزار معلم در این جشنواره شرکت کرده‌اند. این میزان مشارکت، نشان‌دهنده انگیزه بالای معلمان در اجرای روش‌های نوین تدریس و تمایل به ایجاد تحول در کلاس‌های درس است.

وی افزود: ما در این جشنواره به دنبال تولید محتواهای خلاقانه، فیلم‌های تدریس‌ و اشتراک‌گذاری تجربیات موفق معلمان هستیم تا همه همکاران از این منابع ارزشمند استفاده کنند.

چشم‌انداز آغاز مدارس تحولی در مهر ۱۴۰۴

معاون آموزش ابتدایی در پایان خاطرنشان کرد: هدف ما این است که در آغاز مهر ۱۴۰۴، مدارس ما تحولی عمیق را تجربه کنند. دانش‌آموزان باید احساس کنند که فضای مدرسه و کلاس درس تغییر کرده است؛ فضایی شاداب، خلاق، و مشارکتی که معلمان در آن به‌عنوان راهبران تحول عمل می‌کنند.

وی گفت: این برنامه، گامی مهم در جهت تحقق اهداف سند تحول بنیادین و پاسخ به نیازهای دانش‌آموزان عصر جدید است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار