علیرضا کاظمی در روزنامه خراسان نوشت؛

مسیر تحقق سند تحول

تهران(پانا)- علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در روزنامه خراسان نوشت: روح حاکم بر سند و ۱۴۷ پروژۀ آن کیفیت و عدالت است؛ اگرچه تمام برنامه‌ها و پروژه‌ها با این نگاه دنبال می‌شوند، لکن دو برنامۀ ناظر به این دو موضوع را که برخاسته از نگاه عمیق و راهبردی ریاست محترم جمهور است، انتخاب کرده و در دستور کار قرار داده‌ایم.

کد مطلب: ۱۵۷۱۹۰۹
لینک کوتاه کپی شد
مسیر تحقق سند تحول

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در روزنامه خراسان نوشت: روح حاکم بر سند و ۱۴۷ پروژۀ آن کیفیت و عدالت است؛ اگرچه تمام برنامه‌ها و پروژه‌ها با این نگاه دنبال می‌شوند، لکن دو برنامۀ ناظر به این دو موضوع را که برخاسته از نگاه عمیق و راهبردی ریاست محترم جمهور است، انتخاب کرده و در دستور کار قرار داده‌ایم.

از سال ۱۳۹۲ تاکنون که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب و ابلاغ گردید تمام وزرای وقت آموزش و پرورش اقدامات ارزشمندی را طراحی، ابلاغ و در دستور کار قرار داده‌اند؛ لکن، به دلیل بی‌ثباتیِ مدیریتی و فقدان یک برداشت مشترک، الگوی مواجه با اجرای سند متفاوت بود که بخشی از عقب افتادگی‌های آموزش و پرورش به این موضوع برمی‌گردد؛ آخرین اقدام ارزشمند سند در دورۀ گذشته تهیۀ نقشه راه جامع سند در ۲۷ خوشه برنامه و ۱۴۷ پروژه بود که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. ما تمرکز بر اجرای این نقشه را تنها مسیر تحول دانسته و کانون تحول را در مدرسه متمرکز کرده‌ایم. تقسیم کارِ دقیق را انجام داده، گام‌های اجرایی را برداشته و فرایند پایش و نظارت را با جدیت تمام آغاز کرده‌ایم. روح حاکم بر سند و ۱۴۷ پروژۀ آن کیفیت و عدالت است؛ اگرچه تمام برنامه‌ها و پروژه‌ها با این نگاه دنبال می‌شوند، لکن دو برنامۀ ناظر به این دو موضوع را که برخاسته از نگاه عمیق و راهبردی  ریاست محترم جمهور است، انتخاب کرده و در دستور کار قرار داده‌ایم. برای دستیابی به کیفیت در کنار همۀ اقدامات بلند مدت در حوزۀ نیروی انسانی و برنامۀ درسی و ساز و کارهای مربوط به آن، معلم و کلاس درس و توانمندسازی مدیران را که مهم‌ترین عنصر در شکل گیری تربیت و ارتقاء کیفیت است را هدف‌گذاری و توانمندسازی معلمان و ارتقاء دانش آنها در حوزه‌های دانشی، روشی، یاددهی، یادگیری و مهارت‌های معلمی در قالب اجتماعات یادگیری (از هم‌آموزی، به‌هم آموزی، با هم آموزی) را در کنار آموزش‌های حضوری، مجازی و کارگاه‌های آموزشی برنامه‌ریزی کرده، به‌صورت آزمایشی در شهر قدس اجرا و سال آینده در تمام کشور اجرا خواهیم کرد.

در همین راستا ارتقاء دانش مدیریتی  و توانمندسازی مدیران را برای راهبری و حرکت مدرسه در مسیر تحول در فضای مدیریتی، برنامه‌ریزی، تغییرات کالبدی، تحول در شاخص‌ها و فعالیت های پرورشی و فرهنگی در دستور کار قرار داده و اجرای الگوی مدرسۀ تراز را در ۱۰ درصد مدارس دولتی با آموزش مدیران آغاز کرده‌ایم.

برای دستیابی به عدالت آموزشی که اگرچه ابعاد بسیار زیادی دارد، لکن، بهره‌مندی از زیرساخت‌ها و استانداردهای فضا و تجهیزات را در اولویت قرار داده و نظام مسائل این بخش را در کل کشور در ۶ محور و ۷۲۰۰ نقطه مسأله شناسایی کرده‌ایم و با استفاده از تمام ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی، مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی، ظرفیت عظیم خیرین و البته با محوریت مردم و گروه‌های جهادی با تشکیل بیش از ۶ هزار تیم آغاز کرده که تاکنون دستاوردهای بزرگی به همراه داشته است.

در کنار این دو برنامۀ مهم، پروژه‌های پیشران سند را در اولویت قرار داده و برنامه ‎ریزی‌های لازم را برای انجام آن معمول داشته‌ایم.

تحول در برنامۀ درسی، تحول در ساختار و کیفیت دانشگاه فرهنگیان، تحول در حوزۀ پرورشی و فرهنگی، سند جامع نیروی انسانی، بهبود شرایط سازمان تعلیم و تربیت کودک و توجه به این دورۀ مهم، توسعۀ مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، موضوع هوش مصنوعی و ارتقاء کیفیت علمی و تربیتی حوزه‌های علمی و نخبگانی از مهم‌ترین برنامه‌های پیشران اجرای نقشه راه سند است که در دستور کار قرار دارد.

امید است با لطف و عنایت خداوند منان و ائمۀ معصومین علیهم‌السلام و تلاش همکاران در دورۀ جدید، گام‌های مؤثرتری در تحقق اهداف سند تحول بنیادین برداشته شود، ان‌شاءالله.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار