افتتاح اندیشکده محیا؛ پلی میان نظریه و عمل در آموزش و پرورش

تهران (پانا) – اندیشکده محیا با هدف رفع شکاف میان دانش نظری تربیت و نیازهای عملی نظام آموزشی کشور، ‌در خانه اندیشه‌ورزان تهران افتتاح شد. این اندیشکده با تمرکز بر مسئله‌شناسی، حکمرانی‌ و یاری‌گری در حوزه آموزش، به‌دنبال ایجاد بستری برای همکاری و هم‌افزایی کنشگران این حوزه است.

کد مطلب: ۱۵۶۹۸۸۹
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح اندیشکده محیا؛ پلی میان نظریه و عمل در آموزش و پرورش

مراسم افتتاحیه اندیشکده محیا با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس‌ و فعالان حوزه آموزش و پرورش برگزار شد. حسین سیستانی، معلم و دانشجوی دکتری حکمرانی و هم‌ بنیان‌گذار اندیشکده، در سخنانی به کمبود اندیشکده‌های تخصصی در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «جزیره‌ای بودن دانشکده‌های علوم تربیتی و ساختار سنتی وزارت آموزش و پرورش، دو مانع اصلی در مسیر توسعه این حوزه هستند.»

وی بر ضرورت گنجاندن سرفصل‌های سیاست‌گذاری در برنامه‌های درسی دانشکده‌ها تاکید کرد.

مهتا حافظ‌الفرقان، معلم و پژوهشگر سیاست‌های آموزشی، سه رکن اصلی فعالیت‌های اندیشکده را مسئله‌شناسی، حکمرانی‌ و یاری‌گری عنوان کرد و افزود: «برنامه‌های اندیشکده بر اساس نیازسنجی دقیق طراحی شده و هدف اصلی ما کاهش شکاف میان نظریه و عمل است.»

وی به برگزاری کارگاه‌ها، پژوهش‌های سیاستی و نشست‌های تخصصی به‌عنوان نمونه‌ای از فعالیت‌های اندیشکده اشاره کرد.

در بخش دیگری از مراسم، ‌محمدباقر عالی، استاد دانشگاه و پژوهشگر، با ارائه تعریفی جامع از حکمرانی و نقش اندیشکده‌ها در این فرآیند، بر اهمیت نظرات کارشناسی در تصمیم‌گیری‌ها تاکید کرد. ‌روح‌الله ایزدخواه، نماینده مجلس شورای اسلامی، نیز کارکردهای اندیشکده‌ها را در چهار لایه آرمان‌خواهی، مطالبه‌گری، سیاست‌پژوهی و تصمیم‌سازی تقسیم‌بندی ‌و بر لزوم همکاری و هم‌افزایی بین نهادها تأکید کرد.

‌محمد آزین، بنیان‌گذار موسسه مطالعات راهبردی برهان، به چالش‌های نهادهای اندیشه‌ورزی، از جمله کمبود منابع مالی پایدار، اشاره کرد و «وقف عام» را به‌عنوان راهکاری برای رفع این مشکل پیشنهاد داد. وی بر لزوم تعریف یک مدل تعامل مشخص میان نهادهای حاکمیتی و اندیشکده‌ها برای جلوگیری از وابستگی دو طرفه تاکید کرد. ‌محمد رحمانی، بنیان‌گذار اکوسیستم تربیتی مرآت، نیز بر اهمیت عزم و همت در حل مسائل بلندمدت و نگاه پروسه‌محور به جای نگاه پروژه‌محور در فعالیت‌های اندیشکده‌ها تاکید کرد.

در این مراسم، از لوگوی اختصاصی اندیشکده محیا نیز رونمایی شد. این لوگو که توسط زهرا دشتی طراحی شده، با الهام از نمادهای ملی ایرانی، به‌ویژه سرو ایرانی به‌عنوان نماد رشد و پایداری و تلفیق آن با پرنده‌ای در حال پرواز، مفهوم تعالی و حرکت رو به جلو را القا می‌کند.

عادل ارغند، دانشجوی سیاست‌گذاری آموزش از دانشگاه یوتا، با اشاره به تجربه موفق آمریکا در جمع‌آوری داده‌ها و آمار در حوزه آموزش، بر لزوم بهبود سیستم جمع‌آوری داده‌ها در ایران تأکید کرد.

اندیشکده محیا با رویکرد مسئله‌محور خود، امیدوار است نقش موثری در بهبود کیفیت نظام آموزشی کشور ایفا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار