معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان غربی:
پداگوژی مقدم بر فباگوژی است
معلم امروزی باید فکور، آیندهنگر و معناجو باشد
ارومیه (پانا) - معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش استان گفت: ا استمرار و مداومت شخصاً در جلسات آموزشی حضور مییابد و بر بازنگری در روشهای تدریس تأکید دارد.
مقصور رزمآرا در جلسه شورای دبیران ضمن تبیین رسالت معلم در عصر پیچیدگیهای شناختی، اظهار داشت: تعلیم و تربیت، فرآیندی ایستا نیست و باید همواره بصورت رونده، پویا و در حال حرکت باشیم. دبیر امروزی باید فکور، آیندهنگر و معناجو باشد. کسی که در کنار هم بودن، با هم بودن و برای هم بودن را عبادتی برای شکلدهی به افقهای تربیتی کودکان میداند.
وی با اشاره به شعار بنیادین «اعتماد، تحول، فردا» بهعنوان سهگانه راهبردی برای مواجهه با جهان ۲۰۵۰، افزود: اگر امروز زیرساختهای داناییمحور را در کشور نهادینه نسازیم، توسعه صرفاً یک توهم خواهد بود. سرمایهگذاری باید از سنین طلایی ۳ تا ۶ سال آغاز شود و در مراحل بعدی، بهصورت پیوسته تا ۱۸ سالگی ادامه یابد.
رزمآرا با تحلیل محتوای سمینارهای علمی بینالمللی تصریح کرد: در این نشستها، کشورهای سنگاپور، مالزی، هنگکنگ، کره جنوبی و ژاپن بهعنوان پنج ببر علمی جنوب شرق آسیا معرفی شدند. کشورهایی که با تکیه بر علم اصیل، نه شبهعلم، مسیر توسعه را پیمودهاند. شبهعلم، همان نتایج صوری و نمرهمحور است که در زندگی واقعی افراد بازتابی ندارد. اگر این رویکرد در کشوری نهادینه شود، هر نقطهای از آن کشور را که لمس کنید، درد خواهد کرد.
وی با اشاره به کتاب «۲۰ تغییر بزرگ جهان در سال ۲۰۵۰» خاطرنشان کرد: در این کتاب آمده است که ۷۰ درصد مشاغل فعلی تا سال ۲۰۵۰ حذف خواهند شد. بنابراین، نباید فرزندانمان را برای دو سال آینده تربیت کنیم، بلکه باید آنان را برای زیست در سالهای ۲۰۴۰ و ۲۰۵۰ آماده سازیم.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به پروژه «سفر یادگیری» که از سوی معاونت آموزش متوسطه طراحی شده، بیان نمود: «این پروژه بر سه محور استوار است:
• س: سنجش اصیل و داینامیک
• ف: فناوری در آموزش، فراتر از هوش مصنوعی
• ر: روشهای فعال تدریس با تأکید بر محیطهای مثبت یادگیری
وی تأکید کرد: پداگوژی باید مقدم بر فباگوژی باشد؛ یعنی ابتدا باید فلسفه تعلیم و تربیت انسان را شناخت، سپس بهکارگیری فناوری را آموخت. ذهن فکور و هوش طبیعی انسان، بالاتر از هر الگوریتم مصنوعی است. معلم باید بداند چگونه از هوش طبیعی خود برای مدیریت هوش مصنوعی بهره گیرد.
این مقام مسئول گفت: وقتی دانشآموزی اهل مطالعه باشد، ساختارهای شناختی، هیجانی و رفتاریاش بهسوی تعادل و انسجام میل میکند؛ مدرسهای موفق است که کودک را به درون خویشتن رهنمون سازد تا مسیر خودشناسی و اکتشاف درونی را آغاز کند.
وی با تمجید از رویکرد علمی رئیسجمهور، دکتر پزشکیان افزود: وی با استمرار و مداومت شخصاً در جلسات آموزشی حضور مییابند و بر بازنگری در روشهای تدریس تأکید دارد. سیاستهای ناکارآمد باید متوقف و سیاستهای اثربخش فعال شوند.
در بخش پایانی، معاون آموزش ابتدایی با اولویت دادن به مهارتهای رفتاری بر روشهای صِرف تدریس و با تاکید بربازتعریف متدهای پداگوژی و نحوه تعامل با نسلهای Z و آلفا ،اذعان داشت: اجرای موفق سفر یادگیری، مستلزم سه چیز است: مطالعه، مطالعه و باز هم مطالعه و تیم آموزشی باید در افقها، الگوها و رویکردها همراستا و همافق باشد.
ارسال دیدگاه