عارف: دانشگاه باید به محیط خارج از خود خط بدهد

تهران (پانا) - رئیس بنیاد امید ایرانیان معتقد است درحالیکه دانشگاه باید به خارج از محیط خودش خط بدهد؛ اما این روزها جنبش‌ها، نمایندگی یک حزب یا گروه را در دانشگاه بر عهده دارند.

کد مطلب: ۱۱۶۴۵۹۸
لینک کوتاه کپی شد
عارف: دانشگاه باید به محیط خارج از خود خط بدهد

به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف در همایش سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، با بیان اینکه جایگاه جوانان در گام دوم انقلاب موضوع مهمی است، گفت: توسعه علم و پژوهش موضوع مهمی است و یکی از دغدغه‌های کشور در دو دهه اخیر همین موضوع بوده است.

وی افزود: در این چهار دهه، راهبرد جنبش دانشجویی، مقابله با شاهنشاهی بود که انگیزه‌های متفاوتی داشت. نقطه عطف این مسیر همراهی جنبش دانشجویی با رهبری امام راحل بود.

عارف با بیان اینکه در بحران‌های ملی این چهار دهه، شاهد جنبش‌های دانشجویی بودیم، یادآور شد: دانشجویان در همه عرصه‌ها حضور و مردم هم به این قشر تکیه و باور داشتند.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان کسانی هستند که به دنبال اسم و رسم نبودند اظهار کرد: به رغم نقاط ضعفی که در دهه‌های گذشته به جنبش‌های دانشجویی وارد است، فعالیت‌های بسیار قوی و بادرنگی داشتند. جنبش دانشجویی به نگاه و سازوکار جدیدی برای ادامه کار نیاز دارد. شاید روندی که در دهه های اول و دوم انقلاب داشتیم برای دهه پنجم قابل اجرا نباشد.

عارف با اشاره به اینکه کاهش همدلی و صمیمیت بین تشکل‌های اسلامی از اشکالات امروز فضای جنبش‌های دانشجویی است‌، ادامه داد: عدم تحمل رقیب و تلاش برای حذف آن‌ها از دیگر آسیب‌هایی است که در سه دهه اخیر در تشکل‌ها و فعالیت‌های دانشجویی شاهد آن بوده‌ایم.

عارف با بیان اینکه تحمل و سعه صدر مسئله ایست که باید به ویژه در میان استادان دانشگاه افزایش پیدا کند، تاکید کرد: انشعاب‌های مختلف به جای وحدت و انسجام مسئله دیگری است که جنبش های دانشجویی با آن درگیرند. درگیر شدن با مسائل حاشیه‌ای که بی‌بهره هستند و گرفتاری‌های زیادی ایجاد می‌کردند از جمله این آسیب‌ها است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به تاثیرپذیری دانشجویان از مسائل خارج از دانشگاه، گفت: دانشگاه باید به خارج از محیط خودش خط بدهد؛ اما این روزها شاهدیم که جنبش‌ها، نمایندگی یک حزب یا گروه را در دانشگاه بر عهده دارند. اگر یک گروه در دانشگاه حامی یک حزب باشد بلامانع است اما جنبش‌ها با سازوکاری که دارند نباید نمایندگی احزاب را برعهده بگیرند.

عارف تاکید کرد: اختلاف نظر چیز بدی نیست، این مسئله می‌تواند باعث حرکت نیز بشود ولی آنجایی بد است که باعث دشمنی شود، باید روی مسائل مشترک حرکت را شروع کرد و به مسیر ادامه داد.

وی ادامه داد: حفظ حرمت دانشگاه و دانشجو مسئله مهمی است. این مبحث از اصول پیشرفت کشور است.

رییس بنیاد امید ایرانیان گفت: دشمن چشم طمع به تجزیه کشور دوخته است، آن‌ها دیگر امیدی به سقوط انقلاب ندارند؛ اما رها نمی‌کنند و به دنبال فروپاشی و تجزیه هستند، باید به این موضوعات پرداخته و با آگاهی از آن‌ها جلوگیری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار