تفرجگاه نزدیک شیراز، همسایه با گاوان مردار

تهران (پانا) - طبیعتی بکر و تفرجگاه در نزدیکی کلانشهر شیراز و در مجاور منطقه مسکونی در حوزه شهرستان کوار به مکان رهاسازی لاشه‌های گاوهای مرده و همچنین مکانی برای ریختن پسماندهای عفونی تبدیل شده است.

کد مطلب: ۱۰۲۰۷۸۶
لینک کوتاه کپی شد
تفرجگاه نزدیک شیراز، همسایه با گاوان مردار

به‌گزارش ایرنا، دشتی در دامنه کوه که به گفته اهالی محل یکی از زیباترین مناطق طبیعی شهرستان کوار بشمار میرود اکنون به محلی برای رهاسازی لاشه و مردار گاوهای تلف‌شده بدل شده است.

این دشت در روستای فتح آباد شهرستان کوار که حدود ۳۰ کیلومتر تا ورودی شرقی شیراز فاصله دارد سال‌هاست که به قبرستان و محل رهاساختن گاوهای مرده و بعضا آلوده تبدیل شده است.

مشاهدات میدانی خبرنگار از این منطقه حاکی از این است که به‌جز رهاسازی لاشه گاوهای آلوده، پسماندهای عفونی که می‌تواند خطرات بسیاری برای سلامت انسان در پی داشته باشد نیز در این محل به چشم می‌خورد.

همچنین جولان حیواناتی مانند سگ در میان لاشه‌های رها شده از دیگر موارد قابل مشاهده است.

اهالی روستای فتح‌آباد شهرستان کوار می‌گویند که بوی تعفن ناشی از رهاسازی این لاشه‌ها آسایش آنها را سلب کرده است.

کوهنوردان و ورزشکاران این شهرستان نیز می‌گویند که هر زمانی که قصد کوهپیمایی کنند ابتدا باید از میانه این دشت که لاشه و اجساد گاوهای زیادی در جای‌جای آن به‌چشم می‌خورد و بوی تعفن آن نیز به مشام می‌رسد عبور کنند.

«گاو مرده»

انتشار کلیپی در دو روز گذشته در زمینه وجود این معضل توجه بسیاری از اهالی استان فارس و فعالان زیست محیطی این خطه را به سمت کوار شهرستانی در فاصله حدود ۴۰ کیلومتریجنوب شیراز جلب کرده و نگرانی‌هایی را در این رابطه در پی داشته است.

رهاکردن لاشه، فراموشی بهداشت

یکی از اهالی روستای فتح‌آباد شهرستان کوار گفت: محلی که از سال‌های گذشته برای دفن لاشه گاوهای تلف‌شده در این منطقه در نظر گرفته شده در دامنه کوه و یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های طبیعی این شهرستان واقع شده که بهترین تفرجگاه کوار نیز محسوب می‌شود.

محمدعلی حسن‌زاده افزود: محل دفن لاشه‌ها در حدود ۲۰۰ متری منازل مسکونی روستای فتح‌آباد قرار دارد که از گذشته گودالی در این محل حفر شده که دامداران دام‌های تلف شده خود را در داخل آن می‌اندازند و گاهی به آتش می‌کشند.

او ادامه داد: بوی تعفن شدید، نزدیک شدن به این محل را با مشکل مواجه کرده و به‌همین دلیل دامداران دام‌های تلف شده خود را در این محل دفن و گاهی رها می‌کنند.

او اضافه کرد: رهاسازی این لاشه‌ها باعث شده سلامت اهالی محلی به خطر بیفتد.

کودکان احساس، جای بازی اینجا نیست

فعال زیست محیطی و یکی از اهالی شهرستان کوار بیان کرد: این دشت که در نزدیکی روستای فتح آباد شهرستان کوار و در دامنه کوه قرار دارد متاسفانه به محلی برای رهاسازی لاشه مرده گاوها تبدیل شده که خطرات زیست محیطی در پی دارد و می‌تواند عاملی برای انتشار بیماری در بین اهالی منطقه باشد.

روح‌الله کریمی افزود: این دشت در بین مسیر کوهپیمایی این منطقه نیز واقع شده است و همچنین واحدهای مسکونی در فاصله چند ده متری آن قرار دارد و در بسیاری از موارد روزانه مشاهده می‌شود که کودکان محلی نیز در بین این لاشه‌های متعفن در حال بازی کردن هستند.

او ادامه داد: اگر این دام‌ها براثر بیماری تلف شده باشند قطعا با رهاسازی آنها به‌شکلی که اکنون در این منطقه وجود دارد امکان سرایت بیماری به انسان به شدت افزایش می‌یابد.

«رویه‌ غلط و دنباله‌دار»

سرپرست تشکل مردم نهاد در حال ثبت دوستداران طبیعت کوار در ادامه افزود: در این منطقه بصورت روزانه شاهد رهاسازی دام و لاشه گاو در طبیعت هستیم و این امر به رویه ای غلط در بین دامداران این منطقه تبدیل شده است.

او با بیان اینکه دامداران روستاهای این منطقه از جمله فتح‌آباد و باغان روزانه اقدام به رهاسازی لاشه دام در دامنه کوه این منطقه می‌کنند، گفت: در کنار رهاسازی لاشه دام، پسماندهای خانگی و عفونی هم در این منطقه و دامنه کوه رهاسازی می‌شود.

چرخه معیوب مدیریت پسماند در کوار و لزوم جابه‌جایی محل دفن گاوهای مرده

کریمی اضافه کرد: در مجموع شیوه مدیریت پسماند در سایت دفع زباله شهرستان کوار مدیریت درستی ندارد بگونه‌ای که زباله در این سایت تفکیک نمی‌شود و تنها از سطح شهر جمع‌آوری و در این محل رهاسازی می‌شود.

این فعال زیست محیطی اظهار کرد: تفکیک و امحای اصولی زباله اعم از خانگی و عفونی در این شهرستان انجام نمی‌شود و تنها اقدامی که شاید انجام شود به آتش کشیدن زباله‌ها است که آن هم خسارات زیست محیطی در پی دارد.

او عنوان کرد: این شهرستان نیازمند توجه بیشتری از سوی مسوولان است و دامداران کوار نیز باید سلامت جامعه را بر منافع شخصی ترجیح دهند و نسبت به دفن اصولی و بهداشتی تلفات دامی خود اقدام کنند.

کریمی گفت: سه چشمه طبیعی در دامنه این کوه قرار دارد و این محل یکی از تفرجگاه‌های اصلی کوار محسوب می‌شود که در مسیر کوهنوردی نیز قرار گرفته است و به‌نظر بهترین راه ممکن تغییر مکان فعلی دفن لاشه دام‌های تلف شده این منطقه است.

محل دفن، سابقه دیرینه دارد

فرماندار شهرستان کوار اعلام کرد:محل دفن لاشه دام از دیرباز در این شهرستان وجود داشته است که این مکان با حفظ فاصله از روستاهای اطراف پیش‌بینی شده که تلفات را در این محل دفن می‌کنند و دهیاری نیز هر چند مدت یکبار این محل را ضدعفونی می‌کند.

‌اشکان کاظمی‌ افزود: محلی که رهاسازی لاشه گاوها در شهرستان کوار از سوی برخی دامداران انجام می‌شود در روستای فتح‌آباد قرار دارد که در این روستا اکنون حدود ۱۰ هزار راس دام پرورش داده می‌شود.

او ادامه داد: شهرستان کوار قطب دامداری استان فارس است و روستای فتح‌آباد نیز قطب دامداری کوار است و اگر یک هزارم تعداد دامی که در این روستا وجود دارد در روز تلف شود روزانه ۱۰ راس گاو تلف شده را شامل می‌شود که آمار بالایی است.

او اضافه کرد: محلی برای دفن لاشه‌ها پیش‌بینی شده اما مردم و تولیدکنندگان با این شیوه کنار نیامده‌اند و به‌دلیل اینکه انتقال هزینه‌ای در پی دارد خودشان لاشه‌ها را تا محل دفن حمل می‌کنند و برخی افراد نیز این اصول را رعایت نمی‌کنند و در اطراف روستا و مسافتی مانده به محل دفن اصلی لاشه‌ها را رها می‌کنند.

فرماندار شهرستان کوار به کلیپی که در روزهای اخیر در این‌باره در فضای‌مجازی منتشر شده اشاره کرد و گفت: فردی که اقدام به تهیه و پخش این کلیپ کرده اکنون شناسایی و مشخص شده که این شخص خواسته‌ای از دامپزشکی شهرستان داشته که غیرقابل انجام بوده و به‌همین علت سعی داشته که ضربه‌ای به این ارگان بزند.

او عنوان کرد: تهیه‌کننده این فیلم شناسایی و شکایتی علیه او در دستگاه قضا تنظیم شده است و علاوه‌بر این گشت‌های محلی نیز در این منطقه افزایش پیدا کرده و حتی در ۲۴ ساعت گذشته تعدادی افراد که اقدام به رهاسازی لاشه در این محل کرده‌اند نیز شناسایی و روال قانونی برای آنها در حال انجام است.

رها کنندگان تلفات دامی تحت پیگرد خواهند بود

کاظمی ادامه داد: در پی جلسه‌ای که داشتیم مقرر شد دهیاری‌های این منطقه اطلاعیه‌هایی را تهیه و در بین مردم و دامداران توزیع کنند بر این اساس که از این به‌بعد لاشه‌ها از محل دامداری توسط دهیاری جمع‌آوری و به محل دفن اصلی منتقل می‌شود و همچنین هزینه معقول و مشخصی برای این فرآیند نیز توسط دامدار پرداخت خواهد شد.

او گفت: گشت زنی مداوم از این پس با شدت بیشتری در این منطقه انجام خواهد شد و شدیدترین برخورد با کسانی‌که اجساد و لاشه دام را در این منطقه رهاسازی کنند انجام می‌گیرد.

فرماندار کوار عنوان کرد: براساس بررسی‌های انجام شده هیچ بیماری دامی در حال‌حاضر در بین دام‌های این شهرستان وجود ندارد و تلفات فعلی به نسبت تعداد دام این منطقه نیز امری طبیعی است.

او اظهار کرد: با حضور همه مدیران مربوط شهرستان از جمله دهیار، شورا، دامپزشکی و بهداشت جلسه مشترکی ترتیب داده و مقرر شد که پیمانکاری از بخش خصوصی برای جمع‌آوری لاشه دام‌ها در سطح این شهرستان بکار گرفته شود تا سلامت مردم محلی نیز ارتقا یابد.

«کوار قطب پرورش گاو است اما سنتی»

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان فارس گفت: شهرستان کوار یکی از مناطق پرتراکم دامی فارس به‌لحاظ پرورش گاو و گوساله است و دامی که در این منطقه پرورش می‌یابد به سراسر کشور و استان‌هایی از جمله تهران و گیلان نیز صادر می‌شود و گوشت این مناطق را تامین می‌کند.

منصور بستانیان، کوار را یکی از قطب‌های پرورش گاو و گوساله کشور دانست و افزود: به‌همین دلیل تراکم دامی در این شهرستان زیاد است و اکثر تولیدکنندگان و گاوداری‌های کوار به صورت سنتی فعالیت می‌کنند.

او به روند صدور پروانه فعالیت برای گاوداری‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: برای اخذ مجوز فعالیت گاوداری صنعتی باید هر واحد تولیدی مجهز به چاه دفن ضایعات و لاشه باشد در صورتی‌که در شیوه سنتی این امکانات وجود ندارد و به‌طبع در طول مدت زمان پرورش هر موجود زنده‌ای یک میزات تلفات وجود دارد که امری طبیعی است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان فارس با بیان اینکه بین ۱۲ تا ۱۴ هزار راس گاو در کوار در حال پرورش است، افزود: از سالیان قبل با دهیاری روستای فتح‌آباد هماهنگ شده بود که شیوه دفن لاشه‌های واحدهای تولیدی و گاوداری‌های این منطقه را ساماندهی کند و بر همین اساس محلی برای دفن لاشه گاوهای مرده و تلفات حیوانی در این منطقه در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: در حال‌حاضر سایت دفن لاشه گاو در شهرستان کوار و روستای فتح‌آباد وجود دارد و تلفات فعلی در این منطقه به نسبت تعداد زیاد دامی که در این ناحیه وجود دارد کاملا طبیعی است.

امکان و جود بیماری منتفی است

او اضافه کرد: براساس بررسی‌های اخیر اداره کل دامپزشکی استان فارس در حال‌حاضر هیچگونه بیماری واگیردار و مشترک بین دام و انسان در این منطقه وجود ندارد.

بستانیان تلفات قابل انتظار در پرورش هر نوع موجود زنده‌ای اعم از گاو، گوسفند، مرغ و آبزیان را امری عادی دانست و اظهار کرد: در حال‌حاضر حدود ۱۴ هزار راس گاو و گوساله در منطقه کوار در حال پرورش است و اگر روزانه سه مورد تلفات هم در این منطقه وجود داشته باشد و در یک محل ریخته شود قطعا در مدتی اندک تعداد زیادی لاشه در آن محل مشاهده خواهد شد.

او به کلیپی که در روزهای اخیر از این محل در فضای مجازی منتشر شده اشاره کرد و گفت: این وضعیت می‌تواند دستاویز سوء‌استفاده برخی باشد که به‌دنبال تشویش اذهان عمومی باشند.

او در پاسخ به این سوال که آیا رهاسازی این لاشه‌ها با توجه به اینکه نزدیک منطقه مسکونی است می‌تواند سلامت ساکنین را تهدید کند، گفت: رهاسازی لاشه‌های گاو و تلفات در این منطقه تخلف است و کار درستی نیست.

او با بیان اینکه هیچ بیماری در این منطقه وجود ندارد که باعث بروز تلفات گاوی شده باشد و از این نظر شرایط کاملا عادی است، اظهار کرد: تلفات در این حوزه باید با کمک دهیاری‌ها ساماندهی و لاشه‌ها دفن شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان فارس بیان کرد: در شهرستان کوار نیز محلی برای دفن لاشه گاوها در نظر گرفته شده اما متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان سنتی نسبت به رعایت و دفن اصولی تمکین نمی‌کنند و به‌جای هماهنگی با دهیاری برای دفن، لاشه را در اطراف روستا رها می‌کنند.

او عنوان کرد: رهاسازی لاشه گاو و تلفات در اطراف شهرها و روستاها و کلا طبیعت براساس قانون تخلف است و افرادی که مرتکب این تخلف می‌شوند نیز در صورت شناسایی به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

بستانیان اضافه کرد: دهیاری روستاهای اطراف کوار و شیراز باید با همکاری نیروی انتظامی اقدام به گشت زنی مداوم کرده و جلوی رهاسازی لاشه دام‌ها را در اطراف شهر و روستاها بگیرند زیرا ممکن است لطمات انسانی و زیست محیطی در برداشته باشد.

او خطاب به دامداران این منطقه نیز گفت: این قشر در مواقع تلفات باید با دهیاری منطقه هماهنگ و نسبت به دفن اصولی و بهداشتی لاشه‌ها اقدام کنند بدین شکل که باید گودالی حداقل به عمق ۲ متر حفر و لاشه در آن گذاشته و روی لاشه نیز مقداری آهک ریخته و در نهایت دفن شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان فارس عنوان کرد: بیماری‌های مشترک زیادی بین دام و انسان وجود دارد که با رهاسازی لاشه‌ها ممکن است زمینه انتقال آن امراض به انسان فراهم شود.

او ادامه داد: بیماری تب مالت و بیماری شاربن یا سیاه زخم از جمله امراض مشترک بین انسان و دام است و بعضی بیماری‌های دامی نیز از لاشه و مردار دام نیز قابلیت انتشار دارد و به‌همین دلیل و تهدید بهداشت عمومی نباید لاشه دام‌ها در فضای عمومی رها شود و حتما باید بصورت بهداشتی دفن شود.

او اضافه کرد: تغذیه حیوانات گوشت‌خوار و موذی از لاشه دام‌های رها شده که بیمار نیز هستند می‌تواند زمینه انتقال امراض به انسان را فراهم کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار