رئیس کل بانک مرکزی: ذخایر ارزی کشور در بهترین شرایط است

تهران (پانا) - رئیس کل بانک مرکزی در مجمع بانک مرکزی اعلام کرد ذخایر ارزی کشور در بهترین وضع قرار دارد و نه تنها از دست نرفته، بلکه به سرعت افزایش یافته است.

کد مطلب: ۸۹۷۰۳۹
لینک کوتاه کپی شد
رئیس کل بانک مرکزی: ذخایر ارزی کشور در بهترین شرایط است

عبدالناصر همتی امروز در پنجاه و هشتمین مجمع بانک مرکزی با بیان اینکه توانستیم با همه فشارها ثبات نسبی ایجاد کنیم، گفت: سیستم بانکی منظم شده است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در وضع سخت توانسته‌ایم اقدام‌های مناسبی انجام داده و جلوی بدتر شدن وضع را گرفتیم و آمادگی داریم تصمیم‌های بهتری بگیریم. وی با اشاره به فشارهای دشمن و وضع تحریم ادامه داد: بانک مرکزی به دلیل متولی بودن در دو بازار مهم ارز و پول، عمود خیمه اقتصاد به حساب می‌آید که باید در این وضع با دشمن مقابله می‌کرد.

همتی افزود: کارهای مثبتی انجام شده و سیگنال‌ها و آمارها در بازار پول و ارز نشان‌دهنده موفقیت بانک مرکزی است. رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: هفت ماه پیش که بانک مرکزی را تحویل گرفتم، نرخ دلار ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان بود و اکنون بعد از دو مرحله اجرای شدیدترین تحریم‌ها در مرداد و آبان ، با تدبیر و مقاومت توانستیم در وضعی باشیم که نرخ بازار آزاد تنها ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد کرده است.

وی بیان داشت: ترامپ عنوان کرده بود که پول ایران را نابود خواهیم کرد و اقتصاد ایران را فلج می‌کنیم، اما با وجود همه فشارها توانستیم ثبات نسبی را ایجاد کنیم و روند نقدینگی تفاوتی با ماه‌های گذشته ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نقدینگی در دولت یازدهم و دوازدهم روند کاهشی داشته و اکنون هم این روند ادامه دارد، افزود: نرخ سود متعادل و وضعیت مالی بانک‌ها بهتر شده است که البته این موارد در وضع عادی افتخار نیست، اما در وضع فعلی اهمیت زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: رابطه سیستم پولی با دولت برقرار است و بانک‌ها برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی کمک می‌کنند و واردات دارو و کالاهای اساسی را به صورت مناسب تامین اعتبار کرده‌ایم.

همتی افزود: وظیفه بانک مرکزی بهبود وضع است، اما در این مقطع چاره‌ای نداشتیم جز اینکه که جلوی بدتر شدن وضع را بگیریم اما اکنون در وضعی هستیم که می‌توانیم به سمت بهبود حرکت کنیم و در ماه‌های آینده تصمیم‌های بهتر و مهم‌تری برای کم کردن فشار و افزایش رفاه مردم بگیریم.

وی تاکید کرد: ذخایر ارزی کشور در بهترین وضع قرار دارد و نه تنها از دست نرفته، بلکه به سرعت افزایش یافته است. همتی تصریح کرد: جو روانی دشمن در مقاطعی اثراتی بر بازار ارز داشته اما نرخ‌ها دوباره بازگشته است چرا که فاکتورهای اقتصادی را توانستیم متعادل کنیم و عرضه و تقاضا در بازار پول و ارز در وضع ثبات قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار