معاون پرورشی آموزشگاه نیایش ناحیه یک شهرستان بهارستان:
مطالعه، کلید گشودن افقهای روشن زندگی است
بهارستان یک(پانا)- معاون پرورشی آموزشگاه نیایش ناحیه یک شهرستان بهارستان، مطالعه را کلید گشودن افقهای روشن زندگی دانست.
رقیه اقتصادی معاون پرورشی آموزشگاه نیایش ناحیه یک شهرستان بهارستان در گفتوگو با خبرگزاری پانا ضمن اشاره بر اهمیت مطالعه در فرآیند رشد فردی و اجتماعی دانشآموزان اظهار کرد:« مطالعه صرفاً یک فعالیت جانبی در فرآیند یادگیری نیست، بلکه چراغی است که مسیر زندگی فردی و اجتماعی دانشآموز را در مواجهشدن با پیچیدگیهای دنیا امروز روشن میسازد؛ دستیابی به ذهنباز، تقویت قدرت تحلیل انتقادی و افزایش چشمگیر توانایی مدلسازی و حلمسائل، نتایج مستقیم تعامل مستمر با محتوا کتابها هستند؛ این فرآیند، فراتر از کسب نمره است و بهعنوان سرمایهگذاری بلندمدت برای ساختن یک آینده روشنفکرانه تلقی میشود.»
وی در ادامه با اشارع بر فواید مطالعه و کتابخوانی افزود: «کتابخوانی موجب ارتقا عزتنفس دانشآموزان میشود، زیرا آنها در هنگام گفتوگو یا ارائه مطالب، اطلاعات بیشتری در اختیار دارند و به عبارتی قدرت تکلم بالایی پیدا میکنند؛ همچنین مطالعه، مهارت نوشتن و اندیشیدن را تقویت کرده و دانشآموزان را برای انجام پژوهشهای علمی آماده میسازد؛ علاوهبر این مطالعه منظم، پایه و اساس دو مهارت حیاتی دیگر یعنی دقت در نگارش و ساختاردهی تفکر را بنا مینهد و دانشآموزان را برای گامهای بعدی، از جمله ورود موفق به عرصههای مختلف، آماده میکند.»
اقتصادی در ادامه سخنان خود چالشهای موجود در مسیر ترویج فرهنگ کتابخوانی در محیط مدرسه را به دو دسته اصلی تقسیم کرد و گفت: «کمبود کتابخانههای مجهز و منابع متنوع علمی، از مشکلات اصلی مدارس است؛ تهیه و استفاده از کتابها و منابع علمی نیز برای دانشآموزانی که از نظر اقتصادی یا دسترسی جغرافیایی محدودیت دارند، یک مشکل اساسی است؛ همچنین فقدان برنامههای فرهنگی نوآورانه و تعاملی که مطالعه را از یک وظیفه به یک انتخاب لذتبخش تبدیل کند، موجب کاهش علاقه دانشآموزان میشود؛ رفع این موانع منفی میتواند انگیزه دانشآموزان را برای کتابخوانی افزایش دهد و آنها را بهسوی کتابخوانی سوق دهد.»
وی در ادامه با تأکید بر نقش مطالعه در توسعه مفاهیم علمی و فرهنگی کشور، خاطرنشان کرد: «رشد تمدنی و قدرت علمی یک کشور، مستقیماً با میزان اهمیت و جدیت جامعه نسبت به فرهنگ مطالعه سنجیده میشود؛ همچنین بسیاری از نوآوریها و پیشرفتهای علمی نیز از اعماق کتابها و تحقیقات بیرون آمدهاند؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مطالعه، سنگبنا توسعه پایدار علمی و فرهنگی کشور است و در نهایت، مسیر آینده جامعه و میزان پیشرفت آن را تعیین میکند.»
این معاون در بخش دیگری از سخنان خود، راهکارهای افزایش علاقه مطالعه در دانشآموزان را بیان کرد و گفت: «برگزاری جشنوارههای کتاب، مسابقات داستاننویسی، معرفی کتابهای پرطرفدار توسط معلمان و تشویق خانوادهها به کتابخوانی میتواند انگیزه مطالعه را در دانشآموزان افزایش دهد؛ اهم از همه، تشویق و الگوسازی خانوادهها در امر کتابخوانی خانوادگی، عامل تقویتکننده نهایی است؛ مشاهده نتایج تلاش دانشآموزان در قالب ارائه موفق یا کسب جایزه در مسابقات نیز نهتنها اعتمادبهنفس آنها را افزایش میدهد، بلکه به شکلگیری عادت مطالعه پایدار، کمک شایانی میکند.»
معاون پرورشی آموزشگاه نیایش ناحیه یک شهرستان بهارستان در پایان سخنان خود اذعان کرد: «مطالعه باید هدفمند و مفید واقع شود؛ دانشآموزان نیز باید توانایی انتخاب کتاب مناسب و نگارش صحیح نتایج مطالعه را بیاموزند؛ برای مطالعه و رسیدن به درجات بالایی از دانش و آگاهی، صرفاً خواندن کافی نیست، بلکه باید مهارت استخراج، خلاصهسازی و نگارش صحیح نتایج مطالعه نیز در نظر گرفته شود؛ در حقیقت ارزش نهایی مطالعه زمانی محقق میشود که مطالعه در خدمت حل مسائل جامعه قرار گیرد؛ موضوعات کاربردی گوناگونی مانند مدیریت بهینه منابع انرژی، حفاظت از محیط زیست یا ارتقا فرآیندهای آموزشی، نمونههایی از مطالعاتی هستند که امروز میتوانند به موفقیتهای بزرگ فردا تبدیل شوند.»
ارسال دیدگاه