معلم عشایر کهگیلویه و بویراحمدی:
آموزش باید فراتر از خواندن و نوشتن، باشد و زندگی دانشآموزان را متحول کند
لنده (پانا) - معلم عشایر کهگیلویه و بویراحمدی گفت:آموزش باید فراتر از خواندن و نوشتن، باشد و زندگی دانشآموزان را متحول کند.
ابراهیم عزیزی، در گفتوگو با پانا با تأکید بر ضرورت تحول در نگاه به آموزش گفت: «از ابتدای استخدام خود در آموزش و پرورش عشایر، همواره به دنبال ایجاد یک نظام نوین ارزشی در آموزش بودهام.»
وی افزود: «باور من این بود که آموزش نباید صرفاً به خواندن و نوشتن محدود شود، بلکه باید در تغییر شیوه زندگی، معیشت و نگرش دانشآموزان عشایری نقشآفرین باشد.»
عزیزی با اشاره به رویکرد ارزشی حاکم بر فعالیتهای آموزشی خود بیان کرد: «در این نظام آموزشی، اخلاق، عدالت، برابری، نوعدوستی و توجه به بالاترین مراتب انسانیت محور اصلی فعالیتها قرار گرفت و تلاش کردیم کیفیت را بر کمیت مقدم بدانیم؛ چراکه گاهی نداشتن مدرسهای ناکارآمد، کمزیانتر از داشتن مدرسهای بیاثر است.»
این معلم عشایری با اشاره به برنامههای فرهنگی اجراشده در مدرسه اظهار کرد: «در مناسبتهایی مانند روز مادر و روز پدر، به تعداد دانشآموزان گل تهیه میکردیم و از آنان میخواستیم با اهدای گل و احترام به والدین، قدردانی از مقام پدر و مادر را بهصورت عملی و نه شعاری تمرین کنند.»
وی ادامه داد: «اجرای بازیهای بومی و محلی، ارائه دستسازهها، شاهنامهخوانی و برگزاری «دوشنبههای دیجیتالی» از دیگر برنامههای ما بود. با وجود نداشتن امکانات رایانهای در مدرسه، هر هفته لپتاپها را در مسجد روستا جمعآوری میکردیم و طی چند سال، برنامهنویسی کودکانه و نرمافزارهای ساده را به دانشآموزانی آموزش دادیم که بسیاری از آنها پیش از آن حتی از نزدیک لپتاپ ندیده بودند.»
عزیزی با تأکید بر آموزش تفکر انتقادی در مدرسه گفت: «با دعوت از اعضای شورا و بزرگان روستا، تلاش کردیم شیوه صحیح نقد و گفتوگوی سازنده را به دانشآموزان بیاموزیم تا به جای تخریب، انتقادی مؤثر و کارساز داشته باشند.»
این معلم نمونه همچنین از اجرای نماز جماعت متفاوت در مدرسه خبر داد و افزود: «با حضور اولیا در کنار فرزندانشان، یک روز در هفته نماز جماعت در حیاط مدرسه برگزار میکردیم تا پیوند میان خانواده و مدرسه تقویت شود.»
وی با اشاره به فعالیتهای جهادی و عمرانی اظهار کرد: «با همراهی دانشآموزان، حدود ۵۰ تا ۶۰ مدرسه در منطقه و در مجموع نزدیک به ۱۰۰ مدرسه در شهرستان لنده و مناطق گرمسیری و گچساران رنگآمیزی شد که این اقدام علاوه بر ایجاد نشاط، مهارتآموزی را نیز برای دانشآموزان به همراه داشت.»
عزیزی از شناسایی و بازگرداندن دانشآموزان بازمانده از تحصیل نیز خبر داد و گفت: «در این مسیر، خود دانشآموزان نقشآفرین بودند و با گفتوگو با همسالانشان، مهارت حل مسئله را بهصورت عملی آموختند.»
وی در پایان با تأکید بر رسالت معلمی خاطرنشان کرد: «انتظار من از معلمان این است که با وجود همه مشکلات، به عشق معلمی خود پایبند بمانند؛ چراکه به قول شیخ اجل سعدی: به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل / اگر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم.»
ارسال دیدگاه