درگفتوگو با رئیس اتحادیه گلفروشان مشهد مطرح شد؛
تولید داخلی چقدر از بازار را پوشش میدهد؟
پشتپرده نوسان قیمت گل در مشهد
مشهد(پانا)-در حالی که بازار گل مشهد در آستانه مناسبتهای مختلف سال با افزایش تقاضا روبهرو میشود، رئیس اتحادیه گلفروشان مشهد با تشریح وضعیت تولید، واردات، نظارت و نقش استان خراسان رضوی در تأمین گل، از دلایل نوسان قیمتها سخن گفت و تأکید کرد که بخش قابل توجهی از نیاز بازار از تولیدات داخلی تأمین میشود.
محمدرضایی مزینانی، ، در گفتوگو با خبرنگار پانا با اشاره به وضعیت کلی بازار گل اظهار کرد:« بازار گل برخلاف تصور عمومی، تنها در مناسبتهایی مانند شب یلدا، روز مادر یا اعیاد خاص دچار نوسان نمیشود، بلکه این بازار بهصورت مستمر تحت تأثیر شرایط اقلیمی، میزان تولید، هزینههای جانبی و رفتار مصرفکننده قرار دارد.»
وی افزود:« در ماههای اخیر به دلیل مساعد بودن شرایط جوی برای تولید گل، میزان عرضه در سطح مطلوبی قرار داشته و همین موضوع مانع از افزایش شدید قیمتها نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است؛ بهگونهای که حتی در برخی گونهها مانند گل داوودی، شاهد کاهش قیمت و افزایش حجم فروش بودهایم.»
استقبال مردمی؛ عامل پایداری بازار گل
رئیس اتحادیه گلفروشان مشهد با اشاره به رفتار مصرفکنندگان گفت:« مناسبتهایی نظیر روز مادر و اعیاد مذهبی و ملی، جایگاه ویژهای در فرهنگ مردم دارد و گل همواره یکی از انتخابهای اصلی مردم در این ایام بوده است و خوشبختانه در این مناسبتها، استقبال مردم از بازار گل بسیار خوب بوده و همین مسئله باعث رونق تولید، توزیع و فروش شده است.»
رضایی مزینانی ادامه داد:« حمایت مردم از تولیدکنندگان و فروشندگان گل، به پایداری این بازار کمک میکند و اجازه نمیدهد بازار دچار رکود یا نوسانات هیجانی شود.»
دلایل واقعی گرانی گل؛ فراتر از مناسبتها
وی درباره علت افزایش قیمت گل در برخی بازههای زمانی تصریح کرد: «برخلاف برخی برداشتها، افزایش قیمت گل لزوماً ناشی از مناسبتها نیست. مهمترین عامل گرانی گل، افت تولید به دلیل سرما، یخبندان، گرمای شدید یا نوسانات ناگهانی دماست که مستقیماً بر کیفیت و کمیت تولید اثر میگذارد.»
رئیس اتحادیه گلفروشان مشهد افزود:« از سوی دیگر، هزینههای تولید گل طی سالهای اخیر بهشدت افزایش یافته است؛ هزینه انرژی برای گلخانهها، قیمت کود و سم، دستمزد نیروی کار، هزینه حملونقل و حتی بستهبندی، همگی در قیمت نهایی گل تأثیرگذارند. بنابراین بخشی از افزایش قیمتها اجتنابناپذیر است.»
نقش واردات در بازار گل مشهد
رضایی مزینانی با اشاره به سهم گلهای وارداتی در بازار مشهد گفت:« برخلاف برخی تصورات، وابستگی بازار گل مشهد به واردات بسیار محدود است. کمتر از ۱۰ درصد گلهای موجود در بازار جنبه وارداتی دارند و این واردات عمدتاً مربوط به گونههای خاص، لوکس یا زینتی است که تولید آنها در داخل کشور یا امکانپذیر نیست یا توجیه اقتصادی ندارد.»
وی تأکید کرد: «سیاست کلی اتحادیه و فعالان این حوزه، حمایت از تولید داخلی است و واردات تنها در موارد خاص انجام میشود.»
استانهای تامینکننده بازار گل مشهد
رئیس اتحادیه گلفروشان مشهد در تشریح زنجیره تأمین بازار گل اظهار کرد:« بازار گل مشهد ترکیبی از تولیدات داخلی استان و سایر استانهای کشور است. استانهایی مانند تهران، البرز، مرکزی، اصفهان و مازندران از تأمینکنندگان اصلی گل برای بازار مشهد محسوب میشوند.»
وی افزود:« هر استان در فصل مشخصی سهم بیشتری در بازار دارد؛ بهعنوان مثال، برخی استانها در فصول سرد و برخی دیگر در فصول گرم، نقش پررنگتری در تأمین گل ایفا میکنند.»
جایگاه خراسان رضوی در تولید گل کشور
رضایی مزینانی با اشاره به ظرفیتهای تولیدی استان گفت:« خراسان رضوی نیز در حوزه تولید گل فعال است و گلخانههای متعددی در اطراف مشهد و برخی شهرستانها مشغول فعالیت هستند لذا برآوردها نشان میدهد حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد گل مصرفی بازار مشهد از تولیدات داخل استان تأمین میشود.»
وی ادامه داد:« بخش عمده تولیدات گل استان در داخل خراسان رضوی به فروش میرسد و تنها بخش محدودی از آن به سایر استانها ارسال میشود و در صورت حمایت بیشتر از تولیدکنندگان، این سهم میتواند افزایش یابد.»
نظارت بر بازار و برخورد با تخلفات
رئیس اتحادیه گلفروشان مشهد با تأکید بر نظارت مستمر بر بازار گفت:« نظارتها بهصورت روزانه انجام میشود و طی هفتههای اخیر، با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف، بازرسیهای میدانی متعددی از واحدهای صنفی انجام شده است.»
وی افزود:« نرخنامه مصوب در اختیار اکثر گلفروشان قرار دارد و خوشبختانه بخش زیادی از همکاران به این نرخها پایبند هستند. موارد تخلف محدود بوده و در صورت دریافت گزارش مردمی، شکایتها حداکثر ظرف ۲۴ ساعت بررسی و رسیدگی میشود.»
صادرات گل؛ ظرفیتی که هنوز بالفعل نشده است
رضایی مزینانی درباره صادرات گل نیز گفت:« صادرات گل از خراسان رضوی در حال حاضر در سطح محدود و موردی انجام میشود و هنوز به جایگاه قابل توجهی نرسیده است. نبود زیرساختهای مناسب بستهبندی، حملونقل سردخانهای و مشکلات لجستیکی از مهمترین موانع توسعه صادرات گل است.»
وی تأکید کرد:« خراسان رضوی به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به کشورهای آسیای میانه، ظرفیت بالایی برای صادرات گل دارد و در صورت برنامهریزی و حمایت هدفمند، میتوان از این ظرفیت برای ارزآوری استفاده کرد.»
چشمانداز بازار گل در ماههای آینده
رئیس اتحادیه گلفروشان مشهد در پایان با اشاره به آینده بازار گل اظهار کرد:« اگر شرایط جوی پایدار باشد و تولید دچار افت ناگهانی نشود، انتظار نوسانات شدید قیمتی در بازار گل را نداریم لذا هدف اتحادیه حفظ تعادل میان تولیدکننده، فروشنده و مصرفکننده و ایجاد آرامش در بازار است.»
ارسال دیدگاه