در جمع معاونان آموزش متوسطه استانهای کشور مطرح شد؛
تاکید وزیر آموزشوپرورش بر اصلاح ساختار آموزشی و تقویت مهارتآموزی دانشآموزان
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش بضرورت اصلاح ساختاری نظام تعلیم و تربیت با هدف افزایش سهم دانشآموزان در شاخههای مهارتی تأکید کرد.
علیرضا کاظمی در دومین روز گردهمایی معاونان آموزش متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش استانهای کشور با تأکید بر لزوم تحول عمیق در ساختار نظام تعلیم و تربیت، ثبات مدیریتی و پرهیز از سیاستزدگی را شرط اصلی پیشرفت پایدار در این حوزه دانست و گفت: انبوه مشکلات و بیثباتی مدیریتی طی سالهای گذشته اجازه نداده است یک تحول بنیادین و ماندگار در آموزش و پرورش شکل بگیرد. مشکلات امروز، نتیجه کوچکانگاری و سادهانگاری مزمن در این حوزه است.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه تحول پایدار از مدرسه آغاز میشود، اظهار کرد: معاونان آموزش متوسطه استانها، سفیران اصلی تحول در مدارس هستند و تا زمانی که نگاه تحولی در مدرسه شکل نگیرد، نباید انتظار معجزه از بالا داشته باشیم چرا که شما حلقه ارتباط سیاستها با میدان عمل هستید.
کاظمی در ادامه به سهم بالای رشتههای نظری در کشور اشاره کرد و گفت: در دنیا ۶۰ تا ۷۰ درصد دانشآموزان در شاخههای مهارتی تحصیل میکنند اما ما با تنوع بیضابطه رشتهها و کمبود مهارتآموزی مواجه هستیم که باید ساختار نظام آموزشی را متناسب با نیاز جامعه اصلاح کنیم.
وزیر آموزشوپرورش با انتقاد از گسترش بیهدف ساختارها و سازمانها در آموزشوپرورش اظهار کرد: از مدارس غیردولتی تا شاهد و نمونه دولتی، یک ساختار پیچیده و بعضاً موازی ایجاد شده که بهرهوری و نظارت را کاهش داده است. در برنامه هفتم توسعه، فرصت مهمی برای تبدیل این ساختارها به یک سازمان چابک داریم.
کاظمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از مهمترین آسیبهای موجود کاهش ساعات واقعی آموزش در پایه دوازدهم است، گفت: گزارشهای رسیده نشان میدهد در برخی استانها کلاسهای پایه دوازدهم از بهمن یا حتی آذرماه تعطیل میشود؛ در حالیکه هیچ قانون یا منطق آموزشی چنین اجازهای نمیدهد. مدیریت زمان آموزش باید اصلاح شود و برای آن بخشنامه و دستورالعمل دقیق تدوین شود.
وزیر آموزشوپرورش ایجاد رقابت علمی بین دانشآموزان، مدارس و معلمان را خواستار شد و گفت: اجرای طرحهایی مانند طرح یاران و ارتقای عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطه دوم ضروری است.
کاظمی با بیان اینکه آینده آموزش و کیفیت مدرسه را تفکر و برنامهریزی مدیران استانها رقم میزند، از معاونان خواست اتاق فکر استانی خود را تقویت و برنامههای تحولآفرین را با جدیت دنبال کنند.
ارسال دیدگاه