در نشست بازاندیشی محتوای ریاضی در رشته علوم انسانی مطرح شد؛

باید فاصله ادراکی میان طراحان برنامه درسی و مخاطبان در آموزش ریاضی کاهش یابد

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری، تأکید کرد که مسئله امروز آموزش ریاضی تنها محتوای کتاب نیست، بلکه چگونگی بازتعریف کارکرد دبیرستان و نسبت آموزش عمومی با نیازهای شهروندی است.

کد مطلب: ۱۶۴۴۱۷۳
لینک کوتاه کپی شد
باید فاصله ادراکی میان طراحان برنامه درسی و مخاطبان در آموزش ریاضی کاهش یابد

نشست علمی با عنوان «بازاندیشی در محتوای ریاضی رشته علوم انسانی» که با حضور اساتید دانشگاه، متخصصان برنامه‌ریزی درسی، معلمان ریاضی و پژوهشگران علوم انسانی در مدرسه تاریخی درالفنون برگزار شد، سید مهدی باقریان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری با اشاره به پرسش‌های بنیادین درباره ماهیت دبیرستان گفت: امروز نیاز داریم بار دیگر به کارکردهای این مقطع تحصیلی و نسبت آن با برنامه تعلیم و تربیت توجه کنیم. او افزود که ساختار دوره دوم متوسطه، به‌ویژه نظام رشته‌بندی، در برخی بخش‌ها گشایش ایجاد کرده و در بخش‌هایی محدودیت‌هایی به همراه داشته است.

وی ادامه داد:  بخشی از چالش‌ها ناظر بر محتواست؛ زیرا دانش‌آموزان نسبت به درس‌هایی که می‌خوانند پرسش‌هایی دارند. باقریان تأکید کرد که این پرسش‌ها هم در حوزه آموزش عمومی و هم در بخش آموزش تخصصی دیده می‌شود.

عضو شورای مدیران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به ضرورت ایجاد پیوند میان سیاست‌گذاران و مخاطبان گفت که فاصله ادراکی میان طراحان برنامه‌های درسی، سیاست‌گذاران، مؤلفان و دانش‌آموزان باید کاهش یابد.

وی توضیح داد: اسناد تحولی، دوره دوم متوسطه را یک دوره نیمه‌تخصصی می‌دانند و این تعبیر دو معنا دارد: از یک‌سو میان آموزش عمومی و تخصصی قرار می‌گیرد و از سوی دیگر باید با نگاه تخصصی، به نیازهای عمومی و شهروندی پاسخ دهد. او اضافه کرد که اگر ریاضی قرار است بخشی از آموزش عمومی باشد، باید به‌گونه‌ای ارائه شود که با مسائل فرهنگ عمومی و اقتضائات زیست شهروندی پیوند برقرار کند.

باقریان با اشاره به ضرورت بازنگری در محتوای ریاضی ویژه رشته علوم انسانی تصریح کرد که انتظار می‌رود طراحی محتوای جدید با توجه به تفاوت نیازهای این رشته و با لحاظ موضوعات و روش‌های یاددهی ـ یادگیری متناسب صورت گیرد. او گفت که این بازآرایی نه‌فقط در محتوای فعلی علوم انسانی، بلکه در صورت تغییر ساختارهای رسمی نیز اهمیت خواهد داشت.

وی تأکید کرد:  این نشست فرصتی برای روشن‌تر شدن ابعاد مسئله است و افزود که ممکن است در سال‌های آینده با پرسش جدی‌تری مواجه شویم؛ اینکه آموزش ریاضی در سطح آموزش عمومی باید چه زیرساخت‌ها و چه مدل ارائه‌ای داشته باشد.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار