رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

پژوهش‌های مسئله‌محور در اولویت برنامه‌های پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش

تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، با اشاره به قرار گرفتن پژوهش‌های مسئله‌محور در اولویت برنامه‌های پژوهشگاه، روند رشد این نوع پژوهش‌ها را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۶۴۳۲۵۵
لینک کوتاه کپی شد
پژوهش‌های مسئله‌محور در اولویت برنامه‌های پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش

علی محبی در گفت‌وگو با پانا در آستانه فرارسیدن هفته پژوهش با بیان اینکه پژوهش دارای چند مرحله است،  اظهار کرد: «پژوهش دارای مراحل نیازسنجی، اجرا و انجام پژوهش و همچنین کاربست پژوهش است. در مرحله نیازسنجی، پژوهش‌ها کاملاً به سمت مسئله‌محوری رفته است، به این معنا که هر سال در ابتدای سال، نظام مسائل آموزش‌وپرورش از طریق یک کار علمی و برگزاری کارگاه‌های یکی‌دو روزه به‌روزرسانی می‌شود.»

وی با تشریح مرحله نیازسنجی بیان کرد: «در این مرحله، ابتدا مشکلات شناسایی و سپس آن‌ها تبدیل به مسئله و در نهایت به اولویت پژوهشی تبدیل می‌‌شود. این اولویت‌ها به‌صورت فراخوان منتشر می‌شود و پژوهشگران بر اساس آن‌ها وارد عمل می‌شوند. بنابراین در مرحله نیازسنجی، با تدوین نظام مسائل، این هدف  صد درصد محقق شده است.»

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش  همچنین درباره مرحله اجرای پژوهش افزود: «در مرحله اجرای پژوهش نیز همین رویکرد دنبال شده است، به‌گونه‌ای که حوزه‌های کاربر که مسائل به آن‌ها مربوط می‌شود از ابتدا تا انتهای کار در فرآیند پژوهش حضور دارند، در جلسات مشارکت می‌کنند و بر روند پژوهش نظارت دارند. این نیز سبب می‌شود خروجی‌ها مسئله‌محور باشد.»

محبی همچنین درباره مرحله کاربست پژوهش‌ها توضیح داد: «در حوزه کاربست سیاست‌های مدیریتی لازم تدوین و برای اجرا به حوزه‌های کاربر ارائه می‌‌شود اما اینکه این سیاست‌ها تا چه اندازه اجرا شده‌اند، خود نیازمند بررسی و یک پژوهش مستقل است.»

حجم فایل ویدیویی : ۶۴.۶۴M مدت زمان فایل ویدیویی : ۰۰:۰۱:۲۰ دانلود فایل

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار