معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در آیین اعلام نتایج بیست و هفتمین جشنواره جوان خوارزمی:
جشنواره جوان خوارزمی بستری برای خلاقیت، نوآوری و تحقیق است
یکی از ضرورتهای سند تحول بنیادین، داشتن چرخشهای تحولی در حوزه تربیت دانشآموزی است
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه جشنواره جوان خوارزمی بستری برای خلاقیت، نوآوری و تحقیق است، گفت: این جشنواره در تحقق چرخشهای تحولی مرتبط با فرایند یادگیری نقش مهمی ایفا میکند.
به گزارش پانا، آیین اعلام نتایج بیست و هفتمین جشنواره جوان خوارزمی(بخش دانشآموزی) امروز ۱۰ آذرماه با حضور سیدمصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و سایر مسئولان مربوطه و ارتباط وبیناری با برگزیدگان استانی در سالن جلسات سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان برگزار شد.
سیدمصطفی آذرکیش در این آیین با تبریک به برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی، گفت: بسیار خرسندم که امروز در نقطهعطف برگزاری بیستوهفتمین جشنواره جوان خوارزمی حضور دارم؛ نقطهای که نه ایستگاه پایانی، بلکه به باور من ایستگاه آغاز تعهدی تازه برای ساختن آیندهای بهتر است. در این مسیر، بر شناسایی، هدایت، حمایت و پشتیبانی از استعدادهای جوان تاکید ویژهای شده است.
آذرکیش ادامه داد: توجه به سرمایههای انسانی در تمامی جوامع اهمیت بنیادین دارد و شرط اصلی شکوفایی و بالندگی هر جامعه، سرمایهگذاری بر همین سرمایههای انسانی است. فرزندان ما سرمایههای ارزشمندی هستند که به فرمایش رئیسجمهور، معادن طلای ما محسوب میشوند؛ استعدادهایی که باید شناسایی، معرفی، هدایت و همراهی شوند. امروز در این ایستگاه، ما آغاز یک مسیر و یک تعهد را با شما دانشآموزان عزیز رقم میزنیم تا ایران عزیز را بسازیم.
وی افزود: از همکاران گرامی در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد)، بهویژه دکتر یاوری و اعضای شورای معاونان این سازمان تشکر میکنم. همچنین از مدیران کل حاضر در جلسه، مدیران کل آموزشوپرورش استانها و تمام عزیزانی که در این فرایند مشارکت داشتند سپاسگزارم. همانطور که اشاره شد، ۱۹ استان در این جلسه حضور دارند و دیگر استانها نیز پیشتر همکاری لازم را داشتهاند.
آذرکیش تاکید کرد: برگزاری جشنوارهها، مسابقات و رویدادهای علمی و پژوهشی در سطح کشور میتواند نماد همبستگی و وفاق ملی باشد؛ چراکه نقش جدی در پرورش استعدادهای دانشآموزان ایفا میکند. تلاش ما در وزارت آموزشوپرورش، خلق محیطهای متنوع یادگیری است؛ موضوعی که با توجه به شرایط جهانِ مبتنی بر هوش مصنوعی، اهمیتی دوچندان یافته است.
وی ادامه داد: ایجاد شبکهای از محیطهای یادگیری مانند پژوهشسراها، موزهها، کتابخانهها، پارکهای علم و فناوری، مراکز کارآفرینی و همچنین برگزاری جشنوارههایی همچون جشنواره جوان خوارزمی، بسترهای لازم برای تربیت بهتر و پویاتر را فراهم میکند. این رویدادها نشاط، شادابی و تحرک را از کلاس درس تا مراحل نهایی ایجاد میکنند؛ همانگونه که امروز شما دانشآموزان عزیز، برگزیدگان همین مسیر هستید.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از ضرورتهای سند تحول بنیادین، داشتن چرخشهای تحولی در حوزه تربیت دانشآموزی است؛ چرخش از دانشآموز منفعل در کلاس درس به متربیِ فعال در محیطهای یادگیری. جشنوارهها با اهداف خود، بخشی از این چرخشهای تحولی را محقق میکنند.
وی ادامه داد: حرکت از روشهای خشک، فردی و غیرانعطافپذیر به سمت روشهای خلاقانه، گروهی، تیمی و ترکیبیِ فناورانه ضرورتی اجتنابناپذیر است. معلمان عزیز نیز باید همزمان با این تغییرات، در مسیر آموزشهای نوین و فعالسازی یادگیرندگان گام بردارند.
آذرکیش افزود: با توجه به تغییرات سریع و گسترده دنیای امروز، اگر تغییرات درون نظام تعلیموتربیت با این تحولات همراه نشود، دانشآموزان ما نه توان مواجهه با چالشهای آینده را خواهند داشت و نه میتوانند از ظرفیتهای گسترده عصر دیجیتال بهدرستی بهره ببرند. برگزاری چنین جشنوارههایی صرفا معرفی تعدادی برگزیده نیست؛ بلکه فرایندی است برای تقویت تحرک، پویایی، تفکر پژوهشی و روحیه تحقیق در میان دانشآموزان. جشنواره جوان خوارزمی بستری برای خلاقیت، نوآوری و تحقیق است و در تحقق چرخشهای تحولی مرتبط با فرایند یادگیری نقش مهمی ایفا میکند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از برنامههای جدی وزارت آموزشوپرورش، تحول در آموزش و یادگیری است. بخشی از این تحول در قالب برنامههای متنوع و نیز از طریق جشنوارهها دنبال میشود؛ جایی که تشویق به تحقیق و پژوهش، ترویج خلاقیت و نوآوری و فراهمسازی فرصت تجربهورزی محقق میشود.
وی ادامه داد: دانشآموزانی که امروز برگزیده شدهاند، در ۱۸ محور مختلف دقیقا همین ویژگیها را نشان دادهاند: خلاقیت، نوآوری، پژوهش و تلاش فعال. ارتباط بین آموزش و صنعت نیز بخشی اساسی از این مسیر است؛ موضوعی که در نظامهای آموزشی موفق جهان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
آذرکیش افزود: حلقه واسط میان نظام آموزش و بازار کار؛ یعنی نظام اطلاعات بازار کار و نظام صلاحیتهای حرفهای، در واقع همان پلی است که دانشآموزان عزیز از طریق کسب صلاحیتهای حرفهای میتوانند آن را تکمیل کنند و خود را به جامعه و صنعت معرفی کنند. تقویت روحیه کار گروهی و اجتماعی نیز که امروز بیش از همیشه اهمیت یافته است، از اهداف محوری ما در قالب جشنوارهها است.
وی خطاب به برگزیدگان گفت: این جشنواره آغاز یک راه و یک تعهد مشترک میان ما و شما است؛ تعهدی برای ساختن ایران عزیز با تکیه بر تفکر حل مسئله، تفکر انتقادی و برنامههای ویژهای که طراحی شده است. باید مسائل کشور را شناسایی، برای آنها راهحل ارائه و در مسیر کاستن از آلام جامعه، ارتقای جایگاه بینالمللی کشور و تقویت فعالیتهای علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی گام برداریم.
آذرکیش ادامه داد: در جمع مدیران کل، اعضای شورای معاونان، معاونان آموزش متوسطه استانها، روسای ادارات استعدادهای درخشان و سایر حاضران، اعلام میکنم که مسیر طیشده توسط شما دانشآموزان مسیری ارزشمند و قابل تقدیر است. شما توانستید ظرفیتهای درونی خود را در قالب محورهای تعیینشده در معرض داورانی قرار دهید که سالها تجربه و نگاه علمی دقیق دارند.
وی افزود: در این دوره، از مجموع ۴۱۱۹ دانشآموز و ۱۸۱۲ طرح، ۴۶ طرح پذیرفته شده است. ترکیب حضور دانشآموزان دختر و پسر و نیز مشارکت مدارس سمپاد، دولتی و غیردولتی، نشان از مشارکت بسیار خوب در بیستوهفتمین دوره دارد. داوران نیز با دقت بالا و رعایت حقوق همه دانشآموزان، منتخبان نهایی را معرفی کردند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: امید داریم فعالیتهایی از این دست توسعه پیدا کند تا خلق محیطهای متنوع یادگیری برای دانشآموزان و تحقق چرخشهای تحولی سند تحول بنیادین بیش از گذشته محقق شود.
ارسال دیدگاه