آخرین وضعیت اجراهای محیطی و کتابخانه تئاتر شهر تشریح شد
از پیشرفت حریم تئاتر شهر تا بهروزرسانی سیستم ایمنی
تهران (پانا) - مدیر مجموعه تئاتر شهر گفت: تئاتر شهر به یک میزانسن جدید نیاز دارد؛ گستره کار ما تنها یک فعالیت اجرایی نیست بلکه حساسیت مردم و هنرمندان را نیز میطلبد. تئاتر شهر خانه ماست و زندگی من سالهاست از اینجا رونق گرفته و از روح و جان من جدا نیست.
نشست خبری کوروش سلیمانی مدیر مجموعه تئاتر شهر، حسین طاهربخش معاون اجرایی، سعید سیادت مدیر هماهنگی و علیرضا سعیدی مدیر روابط عمومی مجموعه، صبح امروز پنجم آذرماه در کافهتریای مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
کوروش سلیمانی در ابتدای سخنان خود با ارائه گزارشی از وضعیت و فعالیتهای مجموعه گفت: تئاتر ما از هر جهت نیازمند یاری است.
وی با اشاره به ضرورت اصلاح شرایط فعلی تئاتر افزود: با توجه به سابقه فرهنگی تئاتر شهر، باید بدانیم اینجا مرکز تئاتر فرهنگی و حرفهای کشور است. اگر به هر دلیلی از این جایگاه فاصله گرفتهایم، تلاش ما این است که دوباره به موقعیت اصلی خود بازگردیم؛ همان زمانی که تئاتر شهر، تئاتر ایران را هدایت میکرد.
سلیمانی با بیان اینکه امروز شصتمین جلسه کاری من در شصت روز گذشته است، ادامه داد: تئاتر شهر به یک میزانسن جدید نیاز دارد؛ گستره کار ما تنها یک فعالیت اجرایی نیست بلکه حساسیت مردم و هنرمندان را نیز میطلبد. همه ما دور یک میز نشستهایم تا حال تئاتر شهر را بهتر کنیم. تئاتر شهر خانه ماست و زندگی من سالهاست از اینجا رونق گرفته؛ تئاتر بخشی از روح و جان من است و از من جدا نیست.
مدیر مجموعه تئاتر شهر با اشاره به دو ساحت اصلی این مجموعه گفت: تئاتر شهر یک وجه ساختمانی و نمادین فرهنگی دارد و یک وجه هنری که مهمترین کارکرد آن بهعنوان اصلیترین تماشاخانه کشور برای هنرمندان است. این دو مسیر باید بهطور موازی پیش برود.
او همچنین توضیح داد: در ساحت ساختاری، قبلاً در همین سالن چهارسو تمرین میکردم. کارهای دیگری نیز در برنامه داریم؛ از جمله تغییر پلکسیهای روی درها. اما خود درها قابل تغییر نیستند چون در فهرست میراث فرهنگی ثبت شدهاند.
سلیمانی از برگزاری نشست تخصصی حریم تئاتر شهر در آینده نزدیک خبر داد و افزود: خوشبختانه وضعیت حریم تئاتر شهر اکنون در مسیر پیشرفت قرار دارد.
وی درباره حوض تئاتر شهر نیز گفت: در کنار افرادی که از پیشرفتها خوشحالاند، برخی هم ناراضیاند و متأسفانه فضای حاشیهای و جوسازی ایجاد میکنند.
مدیر مجموعه تئاتر شهر تأکید کرد: سیستم اطفای حریق و تجهیزات ایمنی نیز بهزودی بهروزرسانی خواهد شد.
تغییرات تازه در روند انتخاب و اجرای آثار تئاتر شهر
کوروش سلیمانی درباره شیوه انتخاب آثار نمایشی در مجموعه تئاتر شهر گفت: در مقطعی برای انتخاب آثار فراخوان منتشر میشد و زمانی هم خیر. ما اکنون اعلام کردهایم هر گروهی که قصد اجرا دارد، باید شخصاً پیگیری و مراجعه کند. تئاتر شهر یک “مویز و چهلقلندر” است و تلاش ما این است که روند انتخاب، عادلانه و شفاف باشد.
اجرای تکاثر در سالنهای پایین؛ احترام به طراحی صحنه و تماشاگر
سلیمانی با اشاره به تغییرات جدید در شیوه اجرای سالنهای پایین مجموعه افزود: برای سال آینده تصمیم گرفتیم سالنهای طبقه پایین فقط پذیرای تکاجرا باشند، چون اجراهای متعدد طراحی صحنه و نورپردازی را تخریب میکند.
اتاق تمرکز بازیگران نیز بهصورت مشترک در اختیار گروهها قرار میگیرد. جابهجایی سریع تماشاگر بیاحترامی به اوست و چنین چیزی در تئاتر شهر نباید رخ دهد؛ اینجا محل تئاتر حرفهای است.
ضرورت گردش سرمایه؛ زمان اجراها ۳۰ شب
او با تأکید بر اینکه «تئاتر باید گردش سرمایه داشته باشد» ادامه داد: در نتیجه اجرای آثار باید حداقل ۳۰ شب باشد. جدول فعلی حاصل انتخابهای گروه مدیریتی پیشین است که به آنها احترام گذاشتیم، اما برای سال آینده در حال طراحی برنامهای هستیم که تغییرات اساسی در آن خواهیم داشت.
توجه به نسلهای مختلف و گونههای متنوع نمایشی
سلیمانی درباره شاخصهای انتخاب آثار گفت: در انتخاب آثار به نسلهای مختلف توجه کردهایم، به شرط کیفیت. همچنین شکلها و گونههای متنوع اجرایی برای ما اهمیت دارد. نکته مهم دیگر تدوین یک شیوهنامه داخلی است؛ برای مثال کسی که قصد اجرا در سالن چهارسو دارد باید توانایی و تجربه لازم برای آن سالن را قبلاً اثبات کرده باشد. کارگاه نمایش نیز بیشتر محل پذیرش ایدههای نو و خلاقانه است.
۴۵ شب اجرا در سالن اصلی؛ تاکید بر اصالت متن و کارگردانی
مدیر تئاتر شهر در پایان اعلام کرد: سالن اصلی ۴۵ شب اجرای مستمر خواهد داشت. ارزشگذاری آثار باید از پیش انجام شود و آثار حتماً باید اوریجینال باشند. متنها پیش از اجرا ارزیابی و کارگردانی آنها نیز بررسی میشود، زیرا متن در تئاتر اهمیت ویژهای دارد.
تشریح وضعیت سیستم اطفای حریق و تجهیزات فنی تئاتر شهر
حسین طاهربخش، معاون اجرایی مجموعه تئاتر شهر، درباره وضعیت سیستم اطفای حریق مجموعه توضیح داد: تجهیزات فعلی سال ۹۴ خریداری شده و تا امروز بدون تکمیل و راهاندازی مانده بود. شرکت فروشنده، پنل اصلی را از یک شرکت اسپانیایی تهیه کرده بود، اما بهدلیل تحریمها، پسورد و برد اصلی را در اختیار ما قرار نمیدادند و امکان فعالسازی وجود نداشت. با مساعدت سازمان آتشنشانی تهران، موفق شدیم برد جدید را تحویل بگیریم و سیستم دوباره راهاندازی شد. هزینه ریبرند کردن این تجهیزات سه برابر قیمتی بود که آتشنشانی برای تهیه برد پرداخت کرد و این اتفاق، پیشرفت بسیار مهمی محسوب میشود. اکنون نصب و تکمیل سیستم در دستور کار است.
بهروزرسانی سیستم صوتی و تأمین بودجه
طاهربخش در ادامه افزود: در سال ۹۳ سیستم صوتی بسیار باکیفیتی خریداری شده بود، اما به دلیل محدودیت فضا، در انبار وزارت ارشاد نگهداری میشد. مطالعات فنی آن انجام شده و بهمحض تخصیص بودجه، نصب و راهاندازی خواهد شد.
ضرورت ارائه رزومه کارگردان و بررسی متن پیش از اجرا
سعید سیادت، مدیر هماهنگی تئاتر شهر نیز درباره روند ارزیابی آثار گفت: حتماً پیش از صدور مجوز اجرا، رزومه کارگردان و متن پیشنهادی را بررسی میکنیم. در فرم درخواست اجرا، بخشی را تحت عنوان ضرورت اجرایی در نظر گرفتهایم که برای ما بسیار مهم است.
وی افزود: تا این لحظه حدود ۹۰ درخواست برای اجرای نمایش در مجموعه ثبت شده که بخش قابل توجهی از آنها بررسی شده است. درباره سالن اصلی و تالار چهارسو نیز تلاش میکنیم تا پایان آذرماه به جمعبندی نهایی برسیم و اگر امکان فراهم شود، برنامه سهماهه اول سال آینده را اعلام خواهیم کرد.
برنامهریزی برای نکوداشتها، نمایشگاهها و نشستهای پژوهشی
علیرضا سعیدی، مدیر روابطعمومی تئاتر شهر نیز درباره برنامههای فرهنگی و پژوهشی گفت: در حوزه نکوداشتها، بزرگداشتها، برگزاری نمایشگاهها، طراحی صحنه، عکاسی و موارد مشابه برنامههای متعددی داریم که بهزودی برنامهریزی و اجرایی میشود. در بخش پژوهش نیز قرار است نشستهایی با حضور منتقدان و انجمن منتقدان خانه تئاتر برگزار کنیم. همچنین جلسات نمایش فیلم را در قالب برنامهای تحت عنوان جمعههای تئاتر شهر در عرصههای مختلف تخصصی دنبال خواهیم کرد.
وضعیت اجراهای محیطی و کتابخانه تئاتر شهر
کوروش سلیمانی در پاسخ به پرسشی درباره اجرای نمایشهای محیطی گفت: این اجراها هم جنبههای مثبت دارند و هم منفی؛ اما برای ما اولویت، سامان دادن و نظمبخشی به آنهاست. باید چارچوب مشخصی ایجاد شود تا این اجراها در خدمت اهداف مجموعه باشند.
او درباره کتابخانه تئاتر شهر نیز توضیح داد: کتابخانه مجموعه جایگاهی ارزشمند برای جامعه تخصصی تئاتر کشور است. بارها درباره وضعیت آن گفتوگو کردهایم و در حال پیگیری هستیم تا ببینیم چه باید کرد. تعداد زیادی متن از جشنوارهها در اینجا نگهداری میشود، اما همه این موارد الزاماً نیازمند نگهداری دائمی نیستند و باید ساماندهی شوند.
سلیمانی در نشست خبری امروز، با اشاره به برخی سوءبرداشتها و حواشی اخیر تئاتر شهر گفت: برای جلوگیری از ایجاد حساسیتها، شخصاً با اداره کل، شهرداری و دیگر نهادهای مرتبط گفتوگو کردهام تا مشکلات پیرامونی را کاهش دهیم و اگر امکان دارد، بخشهایی از این مسائل بهطور اساسی حل شود.
خبر جعلی حوض تئاتر شهر
او درباره انتشار خبر مربوط به «حوض» در محوطه تئاتر شهر افزود: این خبر کاملاً جعلی بود و یک شیطنت رسانهای. چرا باید خبری نگرانکننده را بدون تحقیق منتشر کنیم و حال مردم تهران را بد کنیم؟ بهتر است اتفاقات خوب را پررنگتر کنیم.
سلیمانی با اشاره به جابهجایی دستفروشان چهارراه ولیعصر گفت: دستفروشها باید از این محدوده دور باشند. امیدواریم با تکمیل حریم تئاتر شهر، این مشکل هم بهطور کامل حل شود.
پیشکسوتان و رعایت حرمت نسلهای قبل
مدیرکل با تأکید بر ضرورت احترام به پیشکسوتان اظهار کرد: ما به بزرگان تئاتر توجه داریم و نباید نسبت به تجربههای آنها بیاعتنا باشیم. برای من حرمت پیشکسوتان بیش از آن چیزی است که رایج است.
طولانی شدن پروژههای عمرانی
او درباره روند طولانی پروژههای عمرانی نیز گفت: طبق تأکید وزیر ارشاد، بحث جشنوارههای فجر و توسعه زیرساختها جدی است. طولانی شدن پروژهها نتیجه تغییرات مدیریتی و کمبود بودجه بوده، اما این مسیر باید هرچه زودتر به نقطه پایان برسد.
جنجال تانکر آب تئاتر شهر
حسین طاهربخش درباره نصب تانکر آب در محوطه تئاتر شهر توضیح داد: مصرف روزانه آب ما ۹هزار لیتر است که برای چیلرهای تابستانی استفاده میشود. سازمان آب امکان تأمین این حجم را به صورت مستمر ندارد، بنابراین هفتهای ۳۰هزار لیتر تحویل میدهد و ما باید با تانکر مدیریت کنیم. تانکر دههزارلیتری نیز به همین دلیل نصب شده است.
او درباره گرمای سالنها در روز اجراهای علی شمس گفت: در آن دو روز، سازمان آب اجازه روشن شدن چیلرها را نداد و مشکل از همین محدودیت بود.
رانت، سهمیه و کیفیت اجرا
طاهربخش تأکید کرد: هیچوقت به رانت و سهمیه متوسل نشدهام. خیلیها آمدند برای اجرا، اسپانسر یا پر کردن سالن، اما این امکان وجود ندارد که با یک چوب جادو همه چیز را تغییر بدهیم. هیچ سهمیهای برای کسی در کار نیست؛ هر گروه باید دو سال پس از درخواست، در نوبت اجرا قرار بگیرد. معیار اصلی فقط کیفیت است.
سلیمانی درباره افراد شورای انتخاب آثار گفت: من سعی کردم همراهان و کسانی انتخاب کنم که خوی باشند همکاران کیفی هستند، دراین زمینه رعایت نکات ایمنی شده است.
ارسال دیدگاه