معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزشوپرورش بهارستاندو، مدرس، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی:
فناوری تهدید نیست، باید نحوه بهکارگیری آنها را بیاموزیم
بهارستاندو(پانا) - معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزشوپرورش بهارستاندو، مدرس، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی بر لزوم نحوه بهکارگیری درست از فناوریهای نوین در نویسندگی تأکید کرد.
علیرضا حامی، معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزشوپرورش بهارستاندو، مدرس، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی در گفتگو با خبرنگار پانا گفت: «مطالعه، سیر در اندیشهها و نگرشهای دیگران است که ما را به جهانبینی نویسندگان و اندیشمندان رهنمون میسازد. این امر موجب افزایش الهامات فکری، یادگیری مهارتهای زندگی و گسترش نگاه ما به جهان میشود. علاوه بر این، کتاب به دلیل بازبینی توسط کمیتههای ساماندهی، همواره به عنوان یکی از منابع معتبر شناخته میشود.»
حامی با تأکید بر لزوم تبدیل کتابخوانی به یک عادت تصریح کرد: «نهادینهسازی عادت مطالعه در نوجوانان منوط به دو اصل است؛ نخست، نوجوانان باید منابع را بر اساس علایق شخصی در حوزههای گوناگون مانند داستانی، علمی، تخیلی، مذهبی، ورزشی انتخاب کنند. دوم، نوجوانان باید برای حداقل سی دقیقه مطالعه روزانه به منظور تبدیل آن به یک رویه مستمر برنامه ریزی کنند.»
معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزشوپرورش بهارستاندو در خصوص تاثیر کتابخانهها در ترویج فرهنگ مطالعه اظهار کرد: «کتابخانه ها و به ویژه کتابخانههای مدارس، اگر محیطی آرام در عین حال جذاب و دارای منابع متعدد و به روز باشند می توانند نقش تعیین کننده ای در ترویج فرهنگ مطالعه ایفا نمایند. البته امر مستلزم این است که چالش هایی چون محدودیت منابع، بهروزرسانی مستمر کتاب ها بر اساس علایق و سلایق مخاطبان و توانایی رقابت با فناوریهای روز و دیجیتال برطرف شود.»
حامی در ادامه به چشمانداز ادبیات کشور ایران و جایگاه نویسندگان اشاره کرد و اذعان کرد: «ادبیات ایران، با وجود استعدادهای درخشان و غنای فرهنگی، آیندهای همزمان امیدوارکننده و چالشبرانگیز دارد. این چالشها عمدتاً ناشی از ضرورت گذار از هویت ملی به جهانیشدن و همگامی با تحولات مدرنیته است.»
وی در پایان، در رابطه با تبعات فناوریهای نوین بر آینده نویسندگی افزود: «فناوریهای نوین، نظیر هوش مصنوعی، کتابهای صوتی و الکترونیکی، مسیر نویسندگی و نشر را دستخوش دگرگونی کردهاند که این تحول همزمان واجد تهدید و فرصت است. چشمانداز آتی این حوزه، اساساً منوط به نحوه بهکارگیری این ابزارها و امکانات خواهد بود.»
این نویسنده و منتقد ادبی تا کنون ۶ جلد کتاب به نامهای رهآورد اندیشه، شعر صبح آرزوهای قشنگ، شهر سبز آرزو، کاوش در روایت و گنجینه پرسش را خلق کرده و دو مقاله علمی-پژوهشی با عناوین «بررسی تفاوت ساختار روایی ۱۵ داستان مشترک مولانا و عطار نیشابوری» و «بررسی تفاوت ساختار روایی ۱۵ داستان غیرمشترک مولانا و عطار نیشابوری» را به رشته تحریر درآورده است. این مقالات به عنوان برگزیده سومین کنگره بینالمللی زبان و ادبیات فارسی شناخته شدهاند.
ارسال دیدگاه