رئیس سازمان دانش آموزی استان آذربایجان شرقی:
رویکرد محوری مانور سراسری زلزله در مدارس بهکارگیری ظرفیت تشکل های دانش آموزی برای ارتقای مهارت های ایمنی است
تبریز (پانا) - رئیس سازمان دانش آموزی استان آذربایجان شرقی رویکرد محوری مانور سراسری زلزله در مدارس را بهکارگیری ظرفیت تشکل های دانش آموزی برای ارتقای مهارت های ایمنی عنوان کرد.
جلسه هماهنگی بیستوهفتمین مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس استان آذربایجان شرقی، امروز در هنرستان خدیجه کبری(س) ناحیه ۴ تبریز با حضور نمایندگان دستگاههای تخصصی و امدادی برگزار شد. در این نشست، وضعیت فنی، ساختاری و عملیاتی مدرسه پایلوت، بهعنوان محل اجرای اصلی مانور، مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت.
سازمان دانش آموزی نقش محوریتبخش در آمادهسازی تیم های دانش آموزی دارد
در جریان این بازدید مقداد علیزاده، رئیس سازمان دانشآموزی استان با تأکید بر لزوم ارتقای آمادگی عملیاتی مدارس در برابر حوادث طبیعی، اظهار کرد: مدارس باید به محیط های تابآور و واکنشسریع تبدیل شوند و این امر تنها با ارتقای دانش، مهارت و هماهنگی نیروهای انسانی امکانپذیر است.
علیزاده گفت: سازمان دانش آموزی استان، نقش محوریتبخش در آمادهسازی تیم های دانش آموزی، بهویژه گروه های پیشتاز، برای نقشآفرینی مؤثر در لحظه بحران دارد در این خصوص در ارزیابی فنی امروز، ضمن بررسی مسیر های تخلیه، نقاط آسیبپذیر سازهای و سطح آمادگی گروه های عملیاتی، تلاش شد الگوی استانداردی برای اجرای مانور در سایر مدارس استان تدوین شود.
وی با اشاره به ضرورت بروزرسانی سناریوی مانورها خاطرنشان کرد: سناریوی امسال با تاکید بر مدیریت صحنه، مدیریت جمعیت، فرماندهی واحد و ارتباطات درونسازمانی طراحی شده است لذا اجرای دقیق این سناریو و رفع نواقص احتمالی در مدرسه پایلوت، نقش مهمی در افزایش کیفیت مانور سراسری خواهد داشت.
تمرینات میدانی در کاهش تلفات حوادث نقش بسزایی دارند
محمد احمدی، رئیس جمعیت هلالاحمر شهرستان تبریز نیز با اشاره به جایگاه تمرینات میدانی در کاهش تلفات حوادث، گفت: هلالاحمر تبریز آمادگی کامل دارد تا از مرحله برنامهریزی تا ارزیابی نهایی، در کنار آموزش و پرورش برای اجرای یک مانور استاندارد و مبتنی بر اصول سامانه فرماندهی حوادث حضور فعال داشته باشد.
وی تصریح کرد: مهمترین هدف ما این است که در مدرسه پایلوت، تمامی حلقه های چرخه پاسخ از هشدار تا تخلیه امن، ارزیابی اولیه، ایجاد نقطه تجمع و ارائه کمک های اولیه مطابق پروتکل های عملیاتی اجرا شود.
احمدی افزود: در بازدید امروز، وضعیت دسترسی خودرو های امدادی، نقاط مناسب برای استقرار تیم های تخصصی، امکانسنجی مسیر های فرار، و وضعیت تجهیزات ایمنی مدرسه بررسی شد در این راستا خروجی این ارزیابیها بهصورت گزارش فنی تدوین و برای بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، در اختیار مدیریت مدرسه و ستاد برگزاری مانور قرار خواهد گرفت.
هدف اصلی انجام مانور زلزله ایجاد نسل آماده و مسئولیتپذیر در لحظه بحران است
حسن حیدریفر، معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش ناحیه ۴ تبریز نیز با اشاره به شعار «مدرسه ایمن، جامعه تابآور» گفت: این شعار یک رویکرد راهبردی است، زیرا پایهگذاری فرهنگ مدیریت بحران از مدرسه آغاز میشود.
وی افزود: اجرای منظم مانورها، آموزش های عملی و مشارکت تشکل های دانش آموزی، ابزار تحقق این شعار هستند لذا هدف ما ایجاد نسل آماده و مسئولیتپذیر در لحظه بحران است.
این جلسه با جمعبندی نهایی درباره زمانبندی اجرای رزمایش، تقسیم نقش دستگاه های مشارکتکننده، و نهاییسازی سناریوی عملیاتی مانور به پایان رسید.
مقرر شد پس از تکمیل مراحل اصلاحی، مانور سراسری با حضور دانش آموزان، مربیان و تیم های امدادی در سطح استان بهصورت هماهنگ اجرا شود.
ارسال دیدگاه