وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مدیران منابع انسانی:

منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است/آغاز برنامه‌ریزی برای مهر ۱۴۰۵ از هم‌اکنون ضروری است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر نقش کلیدی حوزه منابع انسانی در موفقیت نظام تعلیم‌وتربیت، بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق، اولویت‌گذاری حرفه‌ای و همراهی استان‌ها با راهبردهای کلان وزارتخانه تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۶۳۵۵۰۵
لینک کوتاه کپی شد
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است/آغاز برنامه‌ریزی برای مهر ۱۴۰۵ از هم‌اکنون ضروری است

علیرضا کاظمی امروز دوشنبه ۲۶ آبان ماه در در گردهمایی مدیران منابع انسانی، معاونان آموزشی، امور اداری و تشکیلات و طرح و برنامه استان‌ها، با قدردانی از تلاش‌های گسترده حوزه منابع انسانی در سال تحصیلی جاری، این بخش را «هسته مرکزی و موتور محرّک نظام تعلیم‌وتربیت» خواند و گفت: آرامش موجود در آموزش و پرورش مرهون تلاش صادقانه مجموعه منابع انسانی در ستاد و استان‌هاست.

تأکید بر نقش محوری مدیریت منابع انسانی

کاظمی  با تجلیل از فعالیت‌های صورت‌گرفته در حوزه‌هایی همچون ساماندهی نیروی انسانی، نقل و انتقالات، رتبه‌بندی، استخدام و آغاز سال تحصیلی، افزود: بخش قابل‌توجهی از موفقیت آموزش و پرورش، نتیجه برنامه‌ریزی، دقت و پیگیری مداوم مدیران و کارشناسان منابع انسانی است. اگر این موتور به‌درستی کار نکند، کل نظام تعلیم‌وتربیت دچار چالش می‌شود.

وی در ادامه با تقدیر از عملکرد اعضای منابع انسانی وزارتخانه، گفت: پذیرش مسئولیت منابع انسانی نیازمند تجربه، دانش و اشراف کامل به مأموریت‌هاست و خوشبختانه امروز شاهد تحولات مثبت و دستاوردهای ارزشمند این مجموعه هستیم.

لزوم آغاز برنامه‌ریزی برای مهر ۱۴۰۵

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت تشکیل «اتاق وضعیت» از نیمه مهرماه برای برنامه‌ریزی سال تحصیلی آینده، استان‌ها را به آغاز زودهنگام اقدامات اجرایی توصیه کرد و گفت: از هم‌اکنون برای مهر ۱۴۰۵ برنامه‌ریزی شود تا آغاز سال آینده با آرامش همراه باشد.

وی تصریح کرد :  مدیران باید تقویم اجرایی، چالش‌ها و نیازهای استان‌ها را دقیق و به‌روز شناسایی کنند.

اولویت‌گذاری؛ شرط مدیریت موفق

کاظمی در ادامه با طرح پرسش‌هایی درباره اولویت‌های مدیران منابع انسانی استان‌ها، گفت: در حوزه منابع انسانی ده‌ها مسئله وجود دارد؛ اما موفقیت تنها زمانی حاصل می‌شود که اولویت‌ها مشخص و مبتنی بر سازوکار علمی تعیین شوند. بدون اولویت‌گذاری، مدیریت درگیر امور غیرضروری می‌شود.

وی تأکید کرد: هر مدیر منابع انسانی باید نسبت فعالیت‌های خود را با جهت‌گیری‌های کلان آموزش و پرورش بداند و سهم خود را در تحقق این سیاست‌ها تعریف کند.

راهبردهای کلان وزارتخانه و نقش استان‌ها

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود، مأموریت‌های اصلی وزارتخانه را تشریح کرد و از مدیران خواست نقش استان‌ها را در پیشبرد این مأموریت‌ها تقویت کنند.

وی  مهم‌ترین محورهای اعلام‌شده را اجرای سند تحول بنیادین و نقشه راه ۱۴۷ پروژه‌ای وزارتخانه، تحول در برنامه درسی به عنوان محور اصلی تغییرات بنیادین، توسعه عدالت آموزشی با تمرکز بر توسعه فضا و تجهیزات، ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی با محورهایی چون توانمندسازی معلمان، اعتبارسنجی و نیازسنجی مهارت‌ها دانست.

کاظمی با اشاره به لزوم استانداردسازی تجهیزات، توسعه فعالیت‌های پرورشی و توانمندسازی مدیران، افزود: موفقیت این راهبردها وابسته به عملکرد دقیق و به‌موقع حوزه منابع انسانی در استان‌هاست.

مدیریت بر مبنای شاخص؛ شرط ارزیابی عملکرد استان‌ها

کاظمی با تأکید بر اهمیت مدیریت مبتنی بر شاخص‌ها گفت: استان‌ها باید شاخص‌های کلیدی حوزه منابع انسانی را مشخص و عملکرد خود را براساس آن ارزیابی کنند.

به گفته کاظمی؛ تراز نیروی انسانی، نقل‌وانتقالات، رتبه‌بندی، صدور ابلاغ‌ها و آزمون‌های کیفیت بخشی از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که باید به‌صورت دقیق مدیریت شود.

اهمیت سیره حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان الگوی زندگی مدیریتی

وزیر آموزش و پرورش همچنین هم‌زمانی این گردهمایی با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) را یادآور شد و با اشاره به ویژگی‌های ممتاز شخصیتی و سیره عبادی و اجتماعی ایشان، انس با قرآن، انفاق، ساده‌زیستی و مسئولیت‌پذیری را از مهم‌ترین درس‌های عملی آن حضرت برای مدیران دانست.

کاظمی خاطرنشان کرد: ما به‌عنوان راهبران اصلی قطار تعلیم‌وتربیت وظیفه داریم مسیر حرکت نظام آموزشی را اصلاح،برنامه‌ریزی‌های مبتنی بر اولویت انجام دهیم و با اقدامات مؤثر، شاخص‌های مهم منابع انسانی را در استان‌ها ارتقاء دهیم تا آیندگان از ما به‌عنوان مدیرانی یاد کنند که در مسئولیت خود اثرگذار بوده‌اند.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار