پانا از گردهمایی فعالان و نوآوران حوزه آموزش گزارش می‌دهد؛

در هفدهمین دوره رویداد ملی «چهارسوق» چه گذشت؟

تهران (پانا) - رویداد هفدهم «چهارسوق» تعلیم و تربیت با حضور جمعی از صاحب‌نظران، فعالان و سیاست‌گذاران آموزشی برگزار شد؛ رویدادی الهام‌بخش که با تکیه بر تجربه‌های میدانی مدارس، پیوند میان سیاست‌گذاری و عمل تربیتی را تقویت کرد و چشم‌اندازی تازه برای تصمیم‌سازی‌های علمی، مردمی و مبتنی بر شواهد در نظام آموزش‌وپرورش کشور گشود.

کد مطلب: ۱۶۲۸۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد
در هفدهمین دوره رویداد ملی «چهارسوق» چه گذشت؟

به گزارش پانا، در منظومه‌  تحول آموزش‌وپرورش، رویداد «چهارسوق» به‌منزله‌ یک نقطه‌  راهبردی و الهام‌بخش ظاهر شده است؛ محفلی که فراتر از یک نشست یا همایش، به میدان گفت‌وگو،  اندیشه و تجربه بدل شده و توانسته پیوندی زنده و پویا میان واقعیت‌های میدانی مدارس و تصمیم‌سازی‌های کلان نظام تربیتی  برقرار کند.

این رویداد در بستر یک نگاه عدالت‌محور، فرصتی برابر برای شنیدن صداهای برآمده از اقصی نقاط کشور ایجاد می‌کند؛ صداهایی که عموما کمتر مجال حضور در سطح سیاست‌گذاری پیدا کرده‌اند، اما حامل حقیقت‌های عمیق و راه‌حل‌های عملی برای رفع چالش‌های آموزشی هستند.  

«چهارسوق» با ساختار منظم، موضوعات متنوع و تأکید بر سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد و داده، نه‌تنها پلی میان میدان و نظریه ساخته است، بلکه به بستری برای شکوفایی خلاقیت‌های تربیتی، به اشتراک‌گذاری الگوهای موفق و شکل‌گیری شبکه‌ای از کنشگران آموزشی تبدیل شده است.

حضور همزمان معلمان، مدیران، پژوهشگران و سیاست‌گذاران، این رویداد را به یک آیینه‌  چندبُعدی از نیازها، ظرفیت‌ها و افق‌های آموزش‌وپرورش کشور بدل ساخته است.  

از این منظر، «چهارسوق» را باید نه یک رویداد گذرا، بلکه گامی بلند در مسیر تحقق تحول بنیادین و عدالت تربیتی  دانست؛ مسیری که با تداوم و تعمیق چنین گردهمایی‌ها، زمینه‌  شکل‌گیری نظامی کارآمد، هویت‌مند و آینده‌نگر را فراهم می‌آورد.  

در هفدهمین دوره رویداد ملی چهارسوق چه گذشت؟

هفدهمین دوره‌ رویداد ملی «چهارسوق» در فضایی آمیخته از تفکر، تجربه و همدلی برگزار شد؛ جایی که مجموعه‌ای از اندیشه‌ورزان، مدیران آموزشی، معلمان نوآور و صاحب‌نظران فرهنگی گرد هم آمدند تا درباره‌ مسیر تحول تربیتی کشور، گفت‌وگویی عمیق و آینده‌نگر شکل گیرد، پانا نیز به گفت‌وگو با برخی شرکت‌کنندگان این رویداد پرداخت.

محمد آذین مدیرعامل موسسه مطالعات راهبردی برهان، در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد که تحول در مسائل آموزشی، نه به‌طور فردی رخ می‌دهد و نه به‌صورت جمعیِ پراکنده. بلکه برای رخ دادن تحول  باید میان افراد یکپارچگی و هم‌افزایی وجود داشته باشد.

پویا نجف‌زاده دبیر  نوآوری‌های آموزشی «چهارسوق»، درباره  این رویداد با  پانا گفت‌وگو کرد و گفت: در این گردهمایی، افراد تلاش می‌کنند تا با هم‌افزایی برای برطرف کردن مسائل مشترک زیست‌بوم تعلیم و تربیت، راه‌حل‌هایی را  مطرح کنند.

امانی

محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش،  در گفت‌وگو با پانا درباره این رویداد، گفت: جامعه‌ تعلیم و تربیت، همچون هر جامعه‌ دیگری نیازمند ایجاد ارتباطات میان‌فردی است. در چنین بسترهایی، فرصت‌هایی پدید می‌آید تا افراد و جریان‌های مختلف یکدیگر را بشناسند، با فعالیت‌های هم آشنا شوند و در نهایت به پروژه‌ها و کارهای مشترک دست پیدا کنند. آگاهی از آخرین فعالیت‌های یکدیگر، خود بخشی از این ارتباط موثر است.

امانی طهرانی ادامه داد: «چهارسوق» در همین زمینه، فضایی آزاد برای تعاملات آموزشی و فرهنگی فراهم می‌کند. هدف اصلی آن، گردهم‌آوردن افراد از نقاط مختلف کشور است تا از رهگذر دیدار و گفت‌وگو، شناختی تازه و سازنده نسبت به هم پیدا کنند و همین دیدارها، برکات فراوان به همراه دارد.

وی افزود: در کنار این دورهمی ارزشمند،  تعدادی ارائه نیز انجام می‌شود. این ارائه‌ها معمولا حاصل تلاش‌های طولانی و کارهای پژوهشی یا اجرایی عمیق هستند و توسط گروه «چهارسوق» پس از بررسی‌های فراوان انتخاب می‌شوند. از همین رو، محتوای آن‌ها جذاب و سودمند است و هر شرکت‌کننده از وقت خود بهره‌  مفید می‌برد.

امانی طهرانی اظهار کرد: به‌عنوان دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، صادقانه می‌گویم که حضور در این فضا برای خود من نیز آموزنده و لذت‌بخش است؛ همان‌گونه که برای همه‌ دوستانی که از استان‌های مختلف کشور آمده‌اند، این تجربه ارزشمند و الهام‌بخش است.

20251030_105543

سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با پانا  درباره رویداد چهارسوق گفت: رویداد چهارسوق که هفدهمین دوره‌ آن برگزار شده است، به نظر من یکی از برترین رویدادهای حوزه‌  تعلیم و تربیت در کشور به‌شمار می‌آید.

ابراهیمی ادامه داد: چهارسوق الهام‌بخش فعالان حوزه‌ تعلیم و تربیت است و هم‌زمان می‌تواند برای سیاست‌گذاران، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان این حوزه نیز منشا  انگیزه، ایده و تحول باشد.  بنده شخصا در این رویداد شرکت کرده‌ام و همکارانم نیز حضور داشته‌اند. تجربه‌  این حضور نشان داده است که تعامل و هم‌افزایی میان فعالان میدانی تعلیم و تربیت و عرصه‌ سیاست‌گذاری، می‌تواند امیدآفرین، موثر و نویدبخش آینده‌ای روشن برای نظام تعلیم و تربیت کشور باشد.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: به باور من، ایجاد پیوند میان سیاست‌گذاران، گروه‌های مردمی و فعالان تربیتی، ظرفیت بسیار موثری است که باید مورد توجه قرار گیرد. خلاقیت و ابتکار شکل‌گرفته در این رویداد، همراه با نگاه همه‌جانبه و فناورانه، سبب می‌شود سیاست‌گذاران بتوانند ارتباطی واقعی و سازنده با فعالان و جریان‌های مردمی برقرار کنند.

وی افزود: این نقطه‌ اتصال میان سیاست و میدان عمل، می‌تواند به بهبود کیفیت تصمیم‌گیری‌ها در حوزه‌ تعلیم و تربیت یاری رساند؛ تصمیم‌هایی موثرتر، علمی‌تر و مبتنی بر شواهد واقعی که در نهایت به تعالی نظام تربیتی کشور منتهی خواهد شد.

گفتنی‌ست که بخش مهمی از این رویداد ارائه‌های منحصر به فرد آن است. بخش مهمی از سخنرانی‌ها بر فاصله‌ میان عرصه‌ سیاست‌گذاری و میدان عمل مدرسه تاکید داشتند. سخنرانان معتقد بودند که تجربه‌های موفق و خودجوش مدارس و معلمان، می‌تواند منبع الهام برای تصمیم‌گیری‌های کلان باشد.

از این منظر، «چهارسوق» به‌عنوان پل ارتباطی میان فعالان میدانی و سیاست‌گذاران تربیتی شناخته شد.

برخی تاکید کردند که سیاست‌ها باید از تجربه‌های واقعی تغذیه شوند، نه صرفا از تحلیل‌های نظری.

20251030_094018

مجتبی همتی‌فر رئیس اسبق سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، با بیان اینکه آموزش‌وپرورش نباید صرفا  به بخش خصوصی سپرده شود، گفت: خصوصی‌سازی، مردم‌محوری نیست. مردم باید نه فقط به‌عنوان سرمایه‌گذار، بلکه به‌عنوان شریک در اندیشه، تصمیم‌سازی و نظارت حضور داشته باشند.

20251030_100541

در ارائه یکی از سخنرانان، تاکید ویژه‌ای بر مبانی فطری تربیت وجود داشت. وی معتقد بود که مدل‌هایی مانند «معلم راهنما» یا «مدیریت جهادی» حاصل امتداد همان مبانی هستند.

تربیت، اگر از سرچشمه‌ فطرت تغذیه کند، خودبه‌خود در قالب‌های مختلف (مدرسه، جبهه، خانواده) تکرار می‌شود.

در مقابل، هرگاه تربیت به‌صورت سازوکار و فرایند صوری تعریف شود، از حقیقت خود فاصله می‌گیرد.

تجربه‌  پیوند میان مدرسه و نوآوری

در ارائه‌ای از مسیر تجربه‌ هفت‌ساله‌ مدرسه‌ای، به تعامل میان مدارس و استارت‌آپ‌های آموزشی پرداخته شد.

این تجربه از سطح برنامه‌ریزی  آغاز و در سطح مدرسه عملیاتی شد. در ادامه با راه‌اندازی یک شتاب‌دهنده‌ مدرسه‌ای و طراحی نظام ارزشیابی عملکردمحور، زمینه‌ همکاری مدارس و استارت‌آپ‌ها تسهیل شد.

سرمایه‌  اجتماعی در تعلیم و تربیت

برخی  استادان  و شرکت‌کنندگان حاضر یادآور شدند که چهارسوق بستری است برای شناخت متقابل، هم‌افزایی و همکاری‌های فرابخشی.

حضور فعالان استانی، گروه‌های مردمی و مدیران در کنار هم، فرصتی برای تولید دانش جمعی و تقویت اعتماد متقابل فراهم می‌کند.

این سرمایه‌ اجتماعی در آینده می‌تواند پشتوانه‌ای برای اصلاحات ساختاری نظام تعلیم و تربیت باشد.

نقش الهام‌بخشی رویداد چهارسوق

در جمع‌بندی کلی، بسیاری تاکید کردند که چهارسوق الهام‌بخش تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور است. این رویداد با طرح ایده‌های نو، معرفی تجربه‌های میدانی و ایجاد ارتباط دوسویه، الگویی از نوگرایی متکی بر تجربه‌ بومی ارائه می‌دهد. از طرفی رویکرد فناورانه و همه‌جانبه‌ آن سبب می‌شود تا تصمیمات آینده‌ آموزش‌وپرورش علمی‌تر، موثرتر و مبتنی بر شواهد باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار