وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی معاونان پرورشی سراسر کشور:
تحول در حوزه پرورشی، امروز یک اضطرار و اجبار است نه انتخاب
تهران (پانا) - وزیر آموزشوپرورش بر ضرورت بازنگری در شیوههای تربیتی تاکید کرد و گفت: با روشهای سنتی نمیتوان نسل جدید را جذب کرد. قرآن و نماز را نمیتوان با متدهای قدیمی در دل دانشآموزان نهادینه کرد. تحول در حوزه پرورشی امروز یک اضطرار و اجبار است نه انتخاب.

به گزارش خبرنگار پانا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزشوپرورش امروز پنجشنبه اول آبانماه در دومین روز گردهمایی معاونان پرورشی سراسر کشور که در اردوگاه شهیدباهنر تهران برگزار شد، بر ضرورت تحولات ساختاری در آموزش و پرورش کشور تاکید کرد و گفت: حوزه پرورشی، حوزهای سخت و بسیار وسیع است. مجموعه انتظارات فرهنگی کشور در همین حوزه متمرکز شده و از این جهت، مسئولیت ما واقعا سنگین و دشوار است. بااینحال سرمایههای فراوان، توانمندیهای گسترده و بهنظر من قدرت بسیار زیادی در اختیار داریم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: وجود آقای ملکی با پیشینه ارزشمند فرهنگی، فرصتی بزرگ است؛ حضور ایشان، رویکردهای متفاوت در فعالیتهای فرهنگی، تجربه جوانی، انگیزه و شایستگیهای لازم در رهبری و راهبری امور پرورشی و فرهنگی کشور، مجموعهای تحولآفرین برای حوزه امور تربیتی به شمار میرود.
وی افزود: این سنگ بنایی که برای پرداخت حقوق و پاداشها گذاشته میشود باید درست و دقیق باشد. برای نخستینبار در تاریخ آموزشوپرورش، پاداش بازنشستگان سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ همزمان تامین اعتبار شده و با اجرای آن چرخه پرداختها از یکساله به ۶ماهه کاهش پیدا میکند.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش کشور، مسائل و دغدغههایی دارد؛ اما در کنار رسیدگی به مشکلات کوتاهمدت، از برنامههای تحولی و راهبردی غفلت نکردهایم.
وزیر آموزشوپرورش از تحول در دو محور بنیادین نظام آموزشی سخن گفت و بیان کرد: نخست، تحول در برنامه درسی ملی است تا از آموزش حافظهمحور به سمت برنامهای مهارتمحور، پویا و مشارکتی حرکت کنیم؛ دوم، تحول در ساختار نظام تربیتی کشور است که هرچند دشوار، اما ضروری و اجتنابناپذیر است.
وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم بارها دنیا و آنچه در آن است را وسیله ابتلا و امتحان انسان دانسته است، گفت: خداوند در آیهای از قرآن کریم میفرماید: «إِنَّ رَبَّکَ سَرِیعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِیمٌ»؛ موقعیتهایی که به انسانها داده میشود، صرفا برای آزمون و ابتلای آنها است.
کاظمی ادامه داد: امتحانات الهی متناسب با ظرفیت انسانهاست؛ این عدالت خداست. در آیه دیگر میفرماید: «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ.» تأکید بر «أحسن عمل» دارد، نه صرفاً عمل صالح یا پسندیده. یعنی باید بهترین عمل ممکن را در موقعیتهای زندگی انجام دهیم. در حوزه پرورشی باید کار را برای خدا آغاز کنیم تا به «احسن عمل» برسیم. اگر نیت الهی و نیت خدایی در کار نباشد، هیچ فعالیتی در این حوزه اثرگذار نخواهد بود.
ضرورت بازنگری در شیوههای تربیتی
وزیر آموزشوپرورش بر ضرورت بازنگری در شیوههای تربیتی تاکید کرد و گفت: با روشهای سنتی نمیتوان نسل جدید را جذب کرد. قرآن و نماز را نمیتوان با متدهای قدیمی در دل دانشآموزان نهادینه کرد. تحول در حوزه پرورشی امروز یک اضطرار و اجبار است نه انتخاب.
کاظمی افزود: نسل آینده، نسل هوش مصنوعی است و ما باید پرورش هوشمند مبتنی بر فناوریهای نو را جایگزین الگوهای قدیمی کنیم. ممکن است در آینده هر شهرستان با یک سامانه هوشمند مشاورهای بتواند به تمام دانشآموزان خدمات ارائه دهد.
وی یکی از راههای اصلی بازگشت تربیت به مسیر واقعی خود را «بازگشت به مدرسه» دانست و گفت: فعالیتهای پرورشی نباید در سطح جشنوارهها محدود بمانند. باید موقعیتهای تربیتی را در کلاس، مدرسه و محله گسترش دهیم و شبکه مویرگی دانشآموزی را در سراسر کشور فعال کنیم.
وزیر آموزشوپرورش به اهمیت تقویت نیروی انسانی در حوزه پرورشی اشاره کرد و افزود: ۴۰ هزار مربی پرورشی و ۱۵ هزار مشاور در کشور داریم که باید با یک شبکه هوشمند آموزشی به هم متصل شوند. بیشترین سرمایهگذاری ما باید روی نیروی انسانی باشد، چون مستقیمترین ارتباط را با دانشآموز دارند.
لزوم توجه به نماز، هویت ملی و نظارت بر اردوهای دانشآموزی
وی بر لزوم توجه به نماز، هویت ملی و نظارت بر اردوهای دانشآموزی تاکید کرد و گفت: دشمن به دنبال تربیت نسلی بیهویت است. ما باید با تمام ظرفیتها، نماز را به عنوان یک باور درونی در وجود دانشآموزان نهادینه کنیم.
طراحی سامانه نظارت بر اردوهای دانشآموزی
وزیر آموزشوپرورش از طراحی سامانه نظارت بر اردوهای دانشآموزی خبر داد و گفت: نظارت دقیق و دیجیتال بر اردوها ضروری است. سلامت دانشآموزان اولویت اول ماست و هیچ مدیری نباید در این زمینه سهلانگاری کند.
وی افزود: با همافزایی، خرد جمعی و بهرهگیری از فناوری، بتوانیم تحولی عمیق در حوزه پرورشی و فرهنگی کشور ایجاد کنیم؛ تحولی که منجر به تربیت نسلی مومن، خلاق و هوشمند شود.
ارسال دیدگاه