معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد؛

۳۴۲۵۰ معلم تربیت‌بدنی در مدارس کشور فعالیت می‌کنند

تهران (پانا) - معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی کارشناسان تربیت بدنی و سلامت ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان با بیان اینکه ۳۴ هزار و ۲۵۰ معلم تربیت‌بدنی در مدارس کشور فعالیت می کنند، گفت: نسبت معلم به دانش‌آموز در حوزه تربیت‌بدنی یک به ۴۱۰ است.

کد مطلب: ۱۶۲۴۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد
۳۴۲۵۰ معلم تربیت‌بدنی در مدارس کشور فعالیت می‌کنند

محمد جعفری با اشاره به رویکرد دولت در آموزش و پرورش، گفت: توسعه عدالت و کیفیت آموزشی دو محور اصلی دولت هستند. اما عدالت آموزشی تنها به ساخت کلاس درس محدود نمی‌شود؛ باید فضاهای ورزشی نیز هم‌زمان توسعه یابند.

وی با بیان اینکه اجرای مطلوب درس تربیت‌بدنی نیازمند توجه به سه مؤلفه اساسی است، افزود: منابع انسانی، برنامه و محتوا، و فضا و تجهیزات سه شاخصی هستند که باید هم‌زمان تقویت شوند.

جعفری در تشریح وضعیت منابع انسانی، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۴ هزار و ۲۵۰ معلم تربیت‌بدنی در کشور فعال هستند که نسبت معلم به دانش‌آموز در حوزه تربیت‌بدنی یک به ۴۱۰ است، در حالی‌که طبق برنامه هفتم توسعه باید به یک به ۲۸۰ برسیم.

وی با اشاره به وضعیت مراقبان سلامت، گفت: در برخی استان‌ها نسبت مراقب سلامت به دانش‌آموز به یک به ۱٬۰۰۰ یا حتی ۱٬۲۰۰ رسیده، در حالی‌که طبق مصوبه هیئت وزیران باید این نسبت به یک به ۴۸۰ کاهش یابد.

جعفری راهکار رفع این کمبودها را استفاده از ظرفیت آزمون ماده ۲۸، ساماندهی نیروهای حق‌التدریس، و برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای آموزگاران پایه دانست و افزود: «در سال جاری، ۲۲ برنامه در حوزه سلامت و تربیت‌بدنی طراحی و ابلاغ شده که شامل ساماندهی ساعت‌های آموزشی و بهداشتی نیز می‌شود.

وی همچنین از تدوین و ابلاغ دستورالعمل طرح «شمیم» خبر داد و گفت: این طرح همه حوزه‌ها را شامل می‌شود؛ از مدیران مدارس و آموزگاران پایه گرفته تا معلمان تربیت‌بدنی و مراقبان سلامت. هدف آن ارتقای کیفی منابع انسانی در سراسر کشور است.

جعفری در ادامه به موضوع فضاهای ورزشی پرداخت و اظهار کرد: طرح شهید سردار سلیمانی با هدف بهسازی، توسعه و تبدیل به احسن فضاهای ورزشی مدارس آغاز شده و با تخصیص اعتبارات از محل هدفمندی یارانه‌ها، به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی با تأکید بر اینکه تحقق عدالت و کیفیت آموزشی نیازمند نگاه جامع و برنامه‌ریزی دقیق است، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم درس تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی در مدارس به‌درستی اجرا شوند، باید هم‌زمان منابع انسانی را تقویت کنیم، محتوای آموزشی را به‌روز کنیم و فضاهای ورزشی را توسعه دهیم.

هشدار معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش نسبت به کم‌تحرکی دانش‌آموزان؛ ضرورت ترویج سبک زندگی فعال در مدارس

 معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به تغییر سبک زندگی کودکان و نوجوانان در عصر فناوری و شهرنشینی، گفت: دانش‌آموزان امروز بیش از گذشته با کم‌تحرکی مواجه‌اند؛ استفاده مفرط از تلویزیون، لپ‌تاپ و تلفن همراه، جای فعالیت‌های بدنی را گرفته و این مسئله زمینه‌ساز بروز رفتارهای ناسالم جسمی و روانی شده است.

جعفری با اشاره به اسناد بالادستی از جمله بیانیه گام دوم انقلاب، سند تحول بنیادین، برنامه هفتم توسعه و برنامه درسی ملی، اظهار کرد: برنامه‌ها و فعالیت‌های حوزه تربیت‌بدنی باید ملهم از این اسناد باشند و با رویکردهایی چون عدالت تربیتی، محرومیت‌زدایی، کیفیت‌محوری و مشارکت‌جویی طراحی شوند.

وی با معرفی مدل مفهومی طراحی‌شده در حوزه تربیت‌بدنی، گفت: این مدل بر سه ضلع سیاست‌ها، مجریان و رویکردها استوار است و چشم‌انداز آن، ترویج سبک زندگی فعال و سالم در مدارس است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر نقش کلیدی مدیران مدارس در تحقق اهداف تربیت‌بدنی، افزود: نیروی انسانی مؤثر در این حوزه فقط معلمان تربیت‌بدنی یا مراقبان سلامت نیستند؛ بلکه مدیر مدرسه باید همراه و آگاه به برنامه‌های حوزه سلامت باشد.

جعفری همچنین از ضرورت تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری سخن گفت و افزود: فضاهای ورزشی نیز می‌توانند محیط‌های یادگیری باشند و باید در برنامه‌ریزی‌های آموزشی مورد توجه قرار گیرند.

وی با اشاره به سرانه پایین فضاهای ورزشی در استان کرمان نسبت به میانگین کشوری، خواستار استفاده از ظرفیت‌های مردمی، خیرین، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای توسعه زیرساخت‌های ورزشی و سلامت در مدارس شد و تأکید کرد: تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه تربیت‌بدنی نیازمند هم‌افزایی همه‌جانبه و استفاده از ظرفیت‌های محلی و ملی است.

جعفری با اشاره به گستردگی مخاطبان حوزه تربیت‌بدنی، گفت: مدیران مدارس، مربیان، داوران، رابطان سلامت، سفیران سلامت، انجمن‌های ورزشی، اولیا و مربیان، خانواده‌ها و نهادهای درون و برون‌سازمانی همگی باید در اجرای برنامه‌های تربیت‌بدنی و سلامت مشارکت داشته باشند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی بین بخشی، افزود: برای اجرای طرح‌هایی مانند "ماهر"، "پرست"، یا برنامه‌های سفیران سلامت، همکاری نهادهایی چون هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی، هیئت‌های ورزشی و وزارت ورزش و جوانان ضروری است. حوزه تربیت‌بدنی و سلامت تنها با مشارکت گسترده می‌تواند به اهداف خود دست یابد.

جعفری از به‌روزرسانی بخشنامه‌های حوزه تربیت‌بدنی در تابستان امسال خبر داد و افزود: فرآیند صدور بخشنامه‌ها پیچیده و زمان‌بر است، اما با تلاش تیم معاونت، دستورالعمل‌های مرتبط با المپیادهای درون‌مدرسه‌ای، مهارت‌آموزی، انجمن‌ها و سلامت تدوین و ابلاغ شده‌اند.

وی با اشاره به رویکرد دولت در حوزه آموزش و پرورش، اظهار کرد: دولت چهارم دو محور اصلی را دنبال می‌کند: توسعه عدالت آموزشی و تربیتی، و کیفیت‌بخشی به آموزش؛ رئیس‌جمهور شخصاً جلسات مرتبط را پیگیری می‌کند و این نشان از اهمیت موضوع دارد.

جعفری با تأکید بر اینکه کارشناسان و مدیران مدارس باید مجهز به دانش و دستورالعمل‌های تخصصی باشند، گفت: اگر تیمی برای اجرای اردو یا برنامه‌ای اعزام شود و به قوانین مسلط نباشد، ممکن است با چالش‌های جدی مواجه شود. بنابراین مطالعه، آمادگی و هم‌افزایی رمز موفقیت در حوزه تربیت‌بدنی و سلامت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار