معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا خبر داد::

توسعه ۲۸۶۲ فضای ورزشی مدرسه‌ای با مشارکت مردم/ اجرای طرح «شمیم» و «کاروان‌های مهر بانشاط» در مدارس

تهران (پانا) - معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به رویکرد مشارکت‌محور دولت در توسعه فضاهای تربیتی، از تکمیل فضاهای ورزشی درون مدرسه‌ای، اجرای طرح ملی «کاروان‌های مهر با نشاط» برای تامین تجهیزات مدارس و طرح شمیم برای توانمندسازی معلمان تربیت‌بدنی خبر داد.

کد مطلب: ۱۵۸۱۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد
توسعه ۲۸۶۲ فضای ورزشی مدرسه‌ای با مشارکت مردم/ اجرای طرح «شمیم» و «کاروان‌های مهر بانشاط» در مدارس

محمد جعفری، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه نگاه دولت چهاردهم و شخص رئیس‌جمهور به آموزش و پرورش، نگاهی ریشه‌ای و تحول‌گراست، اظهار کرد: خوشبختانه این باور در دولت وجود دارد که توسعه کشور از مسیر آموزش و پرورش می‌گذرد و بدون تقویت این نهاد، نمی‌توان به پیشرفت پایدار دست یافت؛ موضوعی که مورد تایید و تمجید مقام معظم رهبری قرار گرفت.

به گفته جعفری، دولت با رویکرد توسعه فضاهای آموزشی و تربیتی به صورت مشارکت‌محور و پروژه‌محور وارد عرصه شده است. وی تاکید کرد که اگر بخواهیم صرفا به اعتبارات دولتی تکیه کنیم، قادر به رفع مشکلات انباشته نخواهیم بود و باید سال‌ها منتظر بمانیم تا شاید اتفاقی بیفتد. از همین رو، تجربه‌های موفق گذشته مبنای عمل قرار گرفت و مشارکت مردم، خیرین و سایر ظرفیت‌های ملی و محلی به‌صورت هدفمند در دستور کار قرار گرفت.

معاون وزیر آموزش و پرورش از ورود جدی وزارت کشور، استانداران، دهیاران، شوراها و سایر نهادهای محلی به عنوان فرماندهان نهضت توسعه فضاهای آموزشی و تربیتی در کشور خبر داد و افزود: پیش از این، خیرین مدرسه‌ساز نقش مهمی ایفا می‌کردند، اما امروز با تقویت ظرفیت‌های مردمی و شکل‌گیری تیم‌سازی در سطح استان‌ها، مناطق و حتی مدارس، شاهد یک حرکت گسترده ملی هستیم.

وی با اشاره به نمونه موفق مشارکت مردمی در مدرسه‌ای واقع در روستایی در شهرستان نیشابور گفت: این مدرسه ابتدایی مختلط با بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز، با مشارکت مردم و مسئولان بازسازی شد و تلاش ما این بود که این تجربه به‌عنوان یک الگوی مشارکتی و فرهنگی در سطح کشور معرفی شود.

جعفری ادامه داد: در تفاهم‌نامه‌ای که با مدیران‌کل آموزش و پرورش استان‌ها و معاونان تربیت‌بدنی و سلامت امضا شد، ۲۸۶۲ فضای ورزشی شامل چمن مصنوعی، کف‌پوش روباز، کلاس درس تربیت‌بدنی و تعمیر و تجهیز فضاها، برای سال تحصیلی پیش‌رو برنامه‌ریزی شده است. این فضاها با استفاده از منابعی نظیر مالیات بر ارزش افزوده و ردیف‌های تملک دارایی تجهیز می‌شوند. در صورتی که تخصیص اعتبارات سازمان برنامه و بودجه به‌موقع باشد، امکان افزایش این تعداد نیز وجود دارد.

جعفری تاکید کرد که هدف‌گذاری فعلی، آماده‌سازی این پروژه‌ها تا ابتدای سال تحصیلی و بهره‌برداری رسمی آن‌ها با حضور مقامات دولتی است.

در کنار توسعه فضاها، معاون تربیت‌بدنی و سلامت به موضوع کیفیت‌بخشی به آموزش نیز اشاره کرد و گفت: یکی از رویکردهای کلیدی دولت، توانمندسازی منابع انسانی است. بر همین اساس، تابستان امسال علاوه بر مسابقات فرهنگی و ورزشی ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان، برنامه‌های آموزشی جامعی برای توانمندسازی معلمان، مدیران، معاونان پرورشی و کارشناسان حوزه تربیت‌بدنی طراحی شده است. این آموزش‌ها، نه تنها برای معلمان متخصص، بلکه برای تمام عوامل مدرسه در نظر گرفته شده تا در حوزه برنامه‌ریزی و اجرا به‌روز شوند.

جعفری به راه‌اندازی شبکه ملی یادگیری منابع انسانی در حوزه تربیت‌بدنی و سلامت با عنوان «شمیم» اشاره کرد و افزود: این شبکه بستری است برای آموزش مستمر و تخصصی معلمان تربیت‌بدنی، تا بتوانند از روش‌های نوین و دانش‌آموزمحور در اجرای این درس استفاده کنند و کیفیت یادگیری را ارتقاء دهند.

وی گفت: در حوزه تجهیزات نیز، اعتبارات لازم به استان‌ها تخصیص یافته و قرار است با اولویت مناطق محروم، بسته‌های ورزشی براساس نیاز هر مدرسه تعریف و تامین شود. همچنین با آغاز سال تحصیلی، طرح ملی «کاروان‌های مهر با نشاط» برای تامین تجهیزات ورزشی در مدارس اجرایی خواهد شد.

جعفری در پایان تاکید کرد: نگاه ما به مدرسه، صرفا به‌عنوان مکان آموزش نیست؛ بلکه مدرسه باید میدان واقعی تربیت باشد و این تنها با مشارکت مردم، توانمندسازی منابع انسانی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در کشور محقق خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار