مدیرکل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد؛
اهمیت بازمهندسی ماموریتهای حوزه پرورشی و تحقق عدالت تربیتی
تهران (پانا) - مدیرکل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش بر اهمیت بازمهندسی ماموریتهای حوزه پرورشی و تحقق عدالت تربیتی تاکید کرد.

علی سعیدی در روز نخست گردهمایی معاونین پرورشی و فرهنگی استانهای سراسر کشور گفت: وزیر آموزش و پرورش، پیش از انتصاب بنده، ۱۴ نکته را متذکر و درباره اهمیت مسئولیت پرماموریت حوزه پرورشی نکاتی را توصیه کردند. به اعتقاد من، ماموریتهای این حوزه باید بازمهندسی شود؛ هم نیاز به پیرایش دارد که به معنای زدودن و زیبا کردن است، همان کاری که پیرایشگر انجام میدهد و شاید در بعضی موارد نیاز به آرایش جدید داشته باشد، یعنی اصلاحات هم پیرایشی و هم آرایشی. امیدوارم با تدبیر معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، در پرورشی نوین، تغییراتی در برخی ماموریتهای این حوزه رقم بخورد.
وی افزود: به نظر من، این حوزه باید مانند یک دار قالی باشد؛ یعنی یک نقشه منسجم و قوی که حاشیه و رنگ آن مشخص است. اما گاهی احساس میکنیم کارهایی که انجام میدهیم مانند وصلههای یک لحاف چهل تیکه است؛ قطعات را به هم چسباندهایم. شاید لازم باشد نگاهی برای رشد، تاسیس، ترمیم، تعطیل کردن یا ادغام برخی فرایندها و برنامهها داشته باشیم.
سعیدی اظهار کرد: اگر از من بپرسید مهمترین ماموریت راهبردی هر یک از ما در مسئولیتی که پذیرفتهایم چیست، میگویم که تلاش برای اجرای متوازن، متناسب و متکامل اسناد بالادستی و برنامههای بالادستی؛ در راس همه، فرمایشات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین، برنامه پیشرفت، برنامههای ابلاغی وزیر آموزش و پرورش، سیاستهای ریاست جمهوری و برنامههای معاونت فرهنگی و پرورشی.
وی ادامه داد: به اعتقاد من، عصاره همه این اسناد در چهار کلمه خلاصه میشود؛ کیفیت، عدالت، مشارکت و هویت. هر اقدامی که انجام میدهیم باید پاسخ دهد که چه تاثیری بر کیفیت دارد؟ چه تاثیری بر توسعه عدالت دارد؟ چگونه همه ذینفعان و اثرگذاران در تعلیم و تربیت را مشارکت میدهد؟ و چگونه به تعمیق و تقویت هویت کمک میکند؟
مدیرکل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش افزود: معمولا گفته میشود «عدالت آموزشی» که من با آن موافق نیستم. باید گفت «عدالت تربیتی»؛ آموزش جزئی از جریان تربیت است. باید تلاش کنیم با ایجاد فرصتهای متنوع و متعدد تربیتی، مسیر عدالت تربیتی را هموار کنیم تا همه دانشآموزان، چه شهری، روستایی، عشایری یا مناطق مرزی، از فرصتهای تربیتی برخوردار باشند.
سعیدی با بیان اینکه در عدالت تربیتی به معنای پرورشی، فرصت وجود دارد، اظهار کرد: به عنوان مثال، جشنواره «فردا» با ۸۶ فرصت در پنج محور و ۸۶ رشته، بستری ارزشمند برای حرکت در مسیر عدالت تربیتی است. زمانی که در خدمت مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در مشهد بودیم، پویشی داشتیم به نام «سفیران عترت» که هنوز ادامه دارد؛ دانشآموزان مطالب کوتاه در رسای حضرت علی(ع) ارسال میکردند. در این میان، دانشآموزی از روستای دورافتاده شرکت کرده بود و این دختر که حتی مقابل جمع ۲۰ نفر اجرا نکرده بود، در سالن همایش آستان قدس، مقابل ۵۰۰ نفر از مسئولان حوزه نماز، سخن گفت.
سعیدی افزود: در شهرستان دیگری، پسری که تکخوانی میکرد با اجرای زیبا حضور یافت. این فرصتها عدالت تربیتی را به عدالت اجتماعی تبدیل میکند؛ یعنی این دانشآموز با کمک این فرصت میتواند جایگاه اجتماعی خود و خانوادهاش را ارتقا دهد.
وی با بیان اینکه نباید ارزش مسابقات، جشنوارهها، پرسش رئیسجمهور یا فرصتهایی مانند محورهای دانشآموزی را دستکم گرفت، گفت: اینها جریانهای مبارکی هستند که عدالت تربیتی و سپس عدالت اجتماعی را محقق میکنند.
ارسال دیدگاه