رئیس اداره تکنولوژی و گروههای آموزشی مطرح کرد؛
استمرار دورههای طراحی آموزشی، کلید تحول در یادگیری دانشآموزان
کرمان (پانا) - رئیس اداره تکنولوژی و گروههای آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان بر لزوم استمرار دورههای طراحی آموزشی تأکید کرد و آن را کلید تحول در فرآیند یاددهی و یادگیری دانشآموزان بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست.

دوره «طراحی آموزشی» برای نخستین بار در کشور با حضور رئیس اداره تکنولوژی و گروههای آموزشی آموزش و پرورش استان کرمان در مجتمع آموزشی ریحانه کرمان برگزار شد.
حسین موحدینیا در نشست با حضور مدیران آموزشی، بر لزوم استمرار دورههای طراحی آموزشی تأکید کرد و آن را کلید تحول در فرآیند یاددهی و یادگیری دانشآموزان بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست.
موحدینیا ضمن قدردانی از میزبانی مجتمع فرهنگی - آموزشی «ریحانه» و مدیرعامل این مجموعه بیان کرد: دوره طراحی آموزشی با رویکرد جدیدی که آقای پزشکیان در راستای تحول در یاددهی و یادگیری دانشآموزان دارد، توسط آموزش و پرورش برنامهریزی شده است. در بحث طراحی سیستمی در مسیر تحول آموزش از جمله اهدافی است که ما آن را دنبال میکنیم. آموزش و پرورش امروز به این نتیجه رسیده است که رویکردهای سنتی که در گذشته شاهد بودیم باعث تحقق یادگیری دانشآموزان یا اولیای مدرسه نبوده و آن چیزی که امروز شاهد آن هستیم،یادگیری و چهبسا بیشترین ضریب یادگیری دانشآموزان است.
رئیس اداره تکنولوژی و گروههای آموزشی با اشاره با اینکه تمام برنامهریزیهای آموزش و پرورش براساس سند تحول یاددهی و یادگیری دانشآموزان انجام شده است، گفت: تمام برنامهریزیهای آموزش و پرورش نیز بر همین مبنا برنامهریزی شده یعنی از سنجش و روش تدریس گرفته تا نحوه طراحی سوالها برای آزمون، همه و همه در خدمت یادگیری دانشآموزان در کف میدان مدرسه است.
او ادامه داد: یکی از ضرورتهای اساسی در شکلگیری یک مدرسه خوب، برخورداری از کلاس و برنامه درسی مؤثر است. تحقق این هدف، مستلزم طراحی و تنظیم شیوههای آموزشی کارآمد است. همانطور که بزرگوارانی که امروز در جلسه حضور دارند اطلاع دارند، با هماهنگی، همراهی و مشورت آقای محمدی، ما طی چند سال گذشته دوره «طراحی آموزشی» را در استان کرمان برنامهریزی و اجرا کردهایم.
موحدینیا اظهار کرد: فکر میکنم استان کرمان نخستین استانی بوده که این دوره را به چنین شکلی برگزار کرده است. در این مسیر، از ظرفیت مؤلفان محترم کتب درسی نیز بهره بردیم و خوشبختانه در سالهای گذشته دورههای بسیار مفید و اثربخشی برگزار شد.
او با تاکید بر اینکه هر فرد حاضر در جلسه نماینده یک بخش از مناطق استان کرمان است و باید حلقه تربیتی بین ما و دیگر افراد در کرمان باشد، افزود: نکته مهم اینجاست که شما که هر یک، نماینده یکی از شهرستانها و مناطق استان هستید، باید تلاش کنید این دوره در مناطق خودتان گسترش یابد و سپس از آنجا به مدارس منتقل شود. در واقع، زمانی میتوانیم بگوییم برنامهریزی ما موفق بوده است که آثار آن را در سطح مدارس و در فرآیند یادگیری دانشآموزان مشاهده کنیم.
رئیس اداره تکنولوژی و گروههای آموزشی یادآور شد: هدف ما این است که این دورهها استمرار پیدا کنند؛ چه در قالب نشستهای حضوری مانند امروز و چه در فضای مجازی. انشاءالله گروهی تشکیل شود تا محتواهای آموزشی در اختیار شما قرار گیرد و این ارتباط علمی و آموزشی بین شما و مدرسین محترم قطع نشود. همچنین ارتباط شما با دیگر معلمان مناطق مختلف هم باید تداوم داشته باشد تا در نهایت بتوانیم به سطح مدرسه و کلاس درس برسیم.
او بیان کرد: در این چند سال، واقعاً در پی آن بودیم که طراحی آموزشی در مدارس به معنای واقعی شکل بگیرد؛ یعنی پیشبینی و تنظیم رویدادهای آموزشی بر اساس اهداف، محتوا، امکانات و شرایط موجود. طبیعتاً طراحی آموزشی هر منطقه با منطقه دیگر، هر مدرسه با مدرسه دیگر و حتی هر کلاس و درس با دیگری تفاوت دارد. شرایط دانشآموزان، ظرفیتهای منطقهای، بافت فرهنگی و اجتماعی و امکانات موجود در مدرسه، همگی بر چگونگی طراحی آموزشی اثرگذارند. بر همین اساس، هر معلم باید برای آنچه قصد دارد در کلاس درس انجام دهد، طرحی مشخص و هدفمند داشته باشد تا یادگیری واقعی محقق شود.
موحدینیا خاطرنشان کرد: یکی از چالشهایی که ما (آموزش و پرورش) با آن مواجه بودیم، مسئله استمرار دورهها بود؛ به این معنا که پس از برگزاری یکی دو دوره، ادامه مسیر با آن کیفیت مطلوب دنبال نمیشد. امیدواریم دوره حاضر آغازی دوباره برای استمرار این مسیر ارزشمند باشد؛ مسیری که آموزش و پرورش امروز بیش از هر زمان دیگر به آن نیاز دارد.
ارسال دیدگاه