کلید تحول آموزش و پرورش در دستان مدیران مدارس است
مشهد(پانا)- معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی با تأکید بر نقش محوری مدیران مدارس در اجرای سند تحول بنیادین گفت: آینده نظام آموزشی کشور وابسته به باور و عملکرد مدیرانی است که مدارس را نه اداره، بلکه راهبری آموزشی و تربیتی میکنند.
به گزارش خبرگزار پانا، حسن عدالتجو در جمع مدیران مدارس ناحیه چهار مشهد مقدس با اشاره به نقش تعیینکننده مدیران در تحقق اهداف سند تحول بنیادین گفت: مدیران اصلیترین نیروهای آموزش و پرورش هستند و فقط آنها میتوانند چرخ سند تحول را به حرکت درآورند.
وی با بیان اینکه از دشواریهای مدیریت مدرسه در شرایط کمبود امکانات و تعاملهای اداری آگاه است، افزود: از همکاران مدیرم میخواهم نقش خود را نه در حد کارپردازان اداری، بلکه به عنوان راهبران آموزشی و تربیتی مدارس ببینند.
عدالتجو که پیش از این خود از مدیران مدارس بوده است، ادامه داد: بر اساس سند تحول بنیادین، جایگاه معلم باید از انتقالدهنده دانش به الگو، اسوه و تسهیلگر یادگیری تغییر کند. حقیقت این است که کلید این تغییر در دستان مدیر مدرسه است؛ چراکه این مدیر است که با اصلاح رویکرد و ایجاد انگیزه، معلم را متحول میکند.
وی با اشاره به ضرورت تغییر نقش مدرسه در جامعه گفت:تبدیل دانشآموز از حالت منفعل به فردی فعال در فرایند یادگیری و تبدیل مدرسه از مرکز آموزشی صرف به کانون تربیتی محله، وابسته به همین تغییر نگرش در بدنه مدرسه است؛ تغییری که نخستین موتور محرک آن مدیران خواهند بود.
معاون مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: ایجاد نشاط، شادابی و امید به آینده در دانشآموزان از مهمترین اولویتهایی است که باید مورد توجه همه ما باشد. کلید این تحول در اختیار مدیران مدارس است.
عدالتجو در ادامه، به عنوان نمونهای از مدارس موفق در اجرای این رویکرد، به «هنرستان برادران» در نیشابور اشاره کرد و گفت: این هنرستان در یکی از مناطق کمبرخوردار نیشابور، با مدیریتی توانمند و پیوند با جامعه محلی و صنعت، توانسته است هم در مهارتآموزی دانشآموزان و هم در جلب مشارکت خیران عملکردی درخشان داشته باشد. این مدرسه با راهاندازی خطوط تولید، نهتنها به یکی از تخصصیترین هنرستانهای مکانیک کشور تبدیل شده، بلکه موجب تحول فرهنگی و اقتصادی محله نیز شده است.
وی افزود: چند روز پیش در جلسهای با حضور فرماندار، شهردار، امامجمعه و نمایندگان نیشابور از مدیر این هنرستان خواستیم از بازنشستگی صرفنظر کند تا روند تغییر و تحول در آن محله ادامه یابد.
عدالتجو در پایان تصریح کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم، آینده نظام آموزشی و تحقق تحول واقعی در گرو نقشآفرینی و باور مدیران مدارس به تعالی است.
ارسال دیدگاه