آموزش و توانمندسازی مدیران مدارس، زمینهساز کاهش چالشهای آموزشوپرورش است
تهران (پانا) - مدیرکل هیئت مرکزی گزینش وزارت آموزشوپرورش در گردهمایی مشترک شورای معاونین وزارت و مدیران کل آموزشوپرورش سراسر کشور گفت: بخش زیادی از وقت مدیران در مناطق و استانها صرف پاسخگویی به شکایاتی میشود که ریشه آن در عدم مدیریت مناسب در سطح مدرسه است و اگر آموزش و توانمندسازی مدیران مدارس در اولویت قرار گیرد، بسیاری از چالشهای بعدی به خودی خود برطرف خواهد شد.

رضا روستایی، مدیرکل هیئت مرکزی گزینش وزارت آموزشوپرورش، در گردهمایی مشترک شورای معاونین وزارت و مدیران کل آموزشوپرورش سراسر کشور که به میزبانی استان اصفهان برگزار شد، با تأکید بر ضرورت ارتقای ارزیابی عملکرد، هوشمندسازی فرآیندها و تقویت مدیریت مدارس اظهار کرد: پروژۀ مهر امسال بهصورت رسمی تا پانزدهم مهرماه به پایان رسید و ارزیابی عملکرد ستادهای پروژه مهر در سراسر کشور در حال جمعبندی است و مقرر شده نتایج نهایی این ارزیابیها تا پایان مهرماه تهیه و در جلسه آتی وزارت آموزش و پرورش ارائه شود.
وی به راهاندازی سامانه جدید فوریتهای اداری «فواد» اشاره کرد و افزود: این سامانه توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور طراحی شده و هماکنون در چهار استان تهران، شهرستانهای تهران، البرز و قزوین فعال است و بهزودی تمام استانها به این سامانه متصل خواهند شد و ارزیابی کارکنان و مدیران بر اساس هفت محور مشخص در سامانه انجام میشود.
روستایی با اشاره به ضرورت توجه مدیران به ارزیابیهای مبتنی بر داده بیان کرد: در جشنوارۀ شهید رجایی و سایر ارزیابیهای ملی، تنها شاخصهای سامانهای قابل پذیرش است و بهعنوان نمونه، اگر منطقهای مدعی افزایش معدل دانشآموزان یا ارتقای مشارکت فرهنگیان است، باید مستندات در سامانه مربوط بارگذاری و قابل راستیآزمایی باشد و باید توجه داشت که سازمان امور اداری و استخدامی هیچ گزارش غیرسامانهای را نمیپذیرد و این سیاست از امسال بهصورت جدی اجرا میشود.
مدیرکل هیئت مرکزی گزینش وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: تنبیه بدنی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، اما در مواجهه با چنین مواردی باید تصمیمگیری سریع، شفاف و قاطع انجام شود و در همین راستا، آموزش مدیران مدارس برای مدیریت بحرانها و آگاهیبخشی به خانوادهها ضرورت دارد.
وی با اشاره به نقش تعامل سهجانبه میان دانشآموزان، فرهنگیان و اولیا تأکید کرد: هر یک از این گروهها انتظارات و نگاه متفاوتی به مدرسه دارند و اگر مدیر مدرسه بتواند بین این سه مخاطب اصلی تعادل و ارتباط مؤثر برقرار کند، حجم شکایات به حداقل میرسد و نیاز به مداخله منطقه یا استان کاهش مییابد.
روستایی تصریح کرد: بخش زیادی از وقت مدیران در مناطق و استانها صرف پاسخگویی به شکایاتی میشود که ریشه آن در عدم مدیریت مناسب در سطح مدرسه است و اگر آموزش و توانمندسازی مدیران مدارس در اولویت قرار گیرد، بسیاری از چالشهای بعدی به خودی خود برطرف خواهد شد.
مدیرکل هیئت مرکزی گزینش وزارت آموزشوپرورش بر ضرورت وحدت رویه در تصمیمگیریهای مدیریتی تأکید کرد و گفت: یکی از مسائلی که در ارزیابیها مشاهده میشود، تفاوت در تصمیمها و واکنشهای استانی و منطقهای است؛ چراکه هرگونه تناقض در رفتار و تصمیم مدیران میتواند اعتماد همکاران و افکار عمومی را خدشهدار کند و باید تصمیمات بر اساس قانون، با هماهنگی کامل و در چارچوب اختیارات اتخاذ و در برابر آن بهصورت واحد از سوی مدیران دفاع شود.
وی خاطرنشان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری به آموزش هدفمند، ارزیابی دقیق و مدیریت هوشمند نیاز داریم و اگر آموزش مدیران بر پایۀ هدایتگری، پیشگیری و اقناع افکار عمومی باشد، میتوانیم تصویر واقعی و ارزشمند آموزش و پرورش را در جامعه تثبیت کنیم.
ارسال دیدگاه