وزیر آموزش و پرورش:
شناسایی دقیق، نخستین گام بازگرداندن بازماندگان از تحصیل به چرخه آموزش است
تهران(پانا)- وزیر آموزش و پرورش، با تاکید بر اهمیت همکاری سازمانهای مردمنهاد و دستگاههای اجرایی در حل مسئله بازماندگان از تحصیل، گفت: شناسایی دقیق وضعیت و دلایل بازماندگی نخستین گام در بازگرداندن دانشآموزان به چرخه آموزش است.

علیرضا کاظمی در حاشیه همایش توسعه حمایت های اجتماعی از کودکان با حضور سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه کودکان اظهار کرد: یکی از ویژگیهای خوب این جلسات، حضور همزمان سازمانهای مردمنهاد و دستگاههای اجرایی و دولتی در کنار یکدیگر است که موجب ایجاد درک مشترک میان آنها میشود.
وی افزود: وقتی فردی در سیستم اجرایی نیست، تصور دیگری از روند امور دارد و گمان میکند همه اتفاقات بهراحتی رقم میخورد، در حالیکه اینگونه نیست، بهویژه درباره موضوع بازماندگان از تحصیل که دارای تحلیلهای عمیق و متعددی است و برای آن باید برنامههای مختلفی طرحریزی شود تا بتوان حتی یک کودک را به چرخه آموزش بازگرداند.
وزیر آموزش و پرورش مهمترین گام در حل مسئله بازماندگان از تحصیل را شناخت درست از وضعیت بازماندگی دانست و گفت: باید بدانیم چرا یک دانشآموز وارد چرخه آموزش نشده، اکنون کجاست و چگونه میتوان به او دسترسی پیدا کرد. کارگروههای مشترکی تشکیل شده و از همه ظرفیتها استفاده میشود و گامهای مثبتی نیز برداشته شده است.
کاظمی ادامه داد: سال گذشته توانستیم در دوره اول ابتدایی حدود ۳۰ هزار دانشآموز را با همین مدل به چرخه آموزش بازگردانیم. به نظر من این جلسات باید ادامه پیدا کند تا بتوانیم موانع مشارکت سازمانهای مردمنهاد را برطرف کنیم و ظرفیتهای آنها را شناسایی و به محل و مخاطب مورد نظر متصل کنیم.
وی نمونهای از این همکاریها را حضور پزشک متخصص و خیر دانست که ۲۶ دانشآموز را به دلیل مشکلات خاص پزشکی درمان کرده و آنان را به مدرسه بازگردانده است.
کاظمی گفت: این همان اتصال ظرفیتها به بازماندگان شناساییشده است و اگر بتوانیم بازماندگان را بهدرستی شناسایی کنیم و دلایل بازماندگی آنها اعم از مسائل خانوادگی، فقر، بیکاری یا نبود امکانات آموزشی را بررسی کنیم، با بهرهگیری از ظرفیت مردم و مؤسسات مردمنهاد میتوانیم گامهای بزرگ و بلندی در این مسیر برداریم.
ارسال دیدگاه