مربی پرورشی دبیرستان فاطمیه در گفتوگو با پانا:
فعالیتهای پرورشی، زمینهساز رشد فرهنگی و اخلاقی دانشآموزان است
اتاق پرورشی باید محلی برای تبادل نظر و گفتوگو باشد
کرج(پانا)-مربی پرورشی دبیرستان فاطمیه اظهار کرد:فعالیتهای پرورشی از آن جهت که در محیطی کاملاً تعاملی،صمیمانه و به دور از هرگونه اجبار انجام میشود،موجب میگردد دانشآموزان اطلاعات، تجربیات و ایدههای خود را درباره یک موضوع با یکدیگر به اشتراک بگذارند و این امر نقش بسیاری در رشد فکری و فرهنگی آنان دارد.

راحله جمشیدی در گفتوگو با پانا افزود:«دانشآموزان در روابط تعاملی که زمینهساز رشد فرهنگی و اخلاقی دانشآموزان است از هم تأثیر و بر یکدیگر اثر میگذارندکه این مسئله مؤثر است.»
وی بیان کرد:«هرآن چیزی که مربوط به پرورش دانشآموزان میشود،اعم از تشکلات، ایدهپردازی،امور دستهجمعی و گروهی،اعتقادی و سایر مسائل مشابه،در قالب برنامههای متنوع زیر نظر واحد پرورشی انجام میگیرد.علاقه دانشآموزان بیشتر به فعالیتهایی است که به صورت گروهی آغاز شده و همراه با بحث و گفتوگو پیش میرود.»
جمشیدی درباره چالشهای موجود در حوزه پرورشی هم گفت:«از مهمترین چالشهایی که با آن روبهرو هستیم،محدودیت زمانی است.دانشآموزان دوره متوسطه دوم خود را برای مهمترین آزمون زندگیشان یعنی کنکور آماده میکنند،بنابراین زمان محدودی در اختیار داریم.از دیگر چالشها،شرایط سنی دانشآموزان است که در دوران بلوغ و نوجوانی قرار دارند و نیاز به توجه خاص خود دارندبنابراین نمیتوانند در برنامههای پرورشی فعال باشند.»
مربی پرورشی دبیرستان فاطمیه در ادامه درباره همکاری دانشآموزان در برنامههای درون مدرسه عنوان کرد:«با توجه به آغاز سال تحصیلی و ورود دانشآموزان جدید،هنوز نمیتوان بهطور قطعی درباره میزان همکاری والدین و دانشآموزان اظهار نظر کرد.دانشآموزان پایههای قبل همکاری لازم را دارند و دانشآموزان جدیدالورود نیز تا حدی که شناسایی شدهاند، همکاری خوبی دارند.انشاءالله سایر دانشآموزان نیز شناسایی و جذب شوند.»
وی در ادامه اضافه کرد:«مربی پرورشی با ایجاد رابطهای دوستانه و صمیمی با دانشآموز میتواند فاصله را کاهش دهد و با کم شدن این فاصله،دانشآموز اعتماد میکند و مسائل مختلف خود را با مربی در میان میگذارد.همچنین مربی پرورشی میتواند توضیحاتی درباره آسیبهای اجتماعی که ممکن است دانشآموزان را تهدید کند ارائه دهد.»
این مربی درباره راهکارهای جذب بیشتر دانشآموزان گفت:«اولین و مهمترین راهکار، ایجاد رابطه گرم و صمیمی میان مربی پرورشی و دانشآموز است تا دانشآموز اعتماد کرده و در محیطی تعاملی با سایر دانشآموزان به بیان ایدهها و نظرات خود بپردازد.اتاق پرورشی باید محلی برای تبادل نظر و گفتوگو باشد.»
وی بااشاره به شیوه اطلاعرسانی در فعالیتهای پرورشی اظهار کرد:« اطلاعرسانی از طریق بردها چندان مؤثر نیست،زیرا دانشآموزان کمتر به آن توجه میکنند.بهتر است اطلاعرسانی پویشها و مناسبتها بهصورت کلاسبهکلاس یا در زمان برگزاری مراسم صبحگاهی انجام شود.»
جمشیدی در پایان گفت:«گاهی مشکل ما در جذب نیست،بلکه در آگاهی دانشآموز است.در این زمینه،معلم،مربی پرورشی و دبیران باید با همکاری یکدیگر زمینه شکوفایی استعدادهای دانشآموزان را فراهم کنند تا میزان مشارکت و همکاری آنان افزایش یابد.»
ارسال دیدگاه