روانشناس آموزشی در البرز:
یکسوم دانشآموزان ایرانی از کف یادگیری بازمیمانند
کرج (پانا) - روانشناس آموزشی در استان البرز گفت:نتایج آزمون تیمز ۲۰۲۳ نشان میدهداز هر ۳ دانشآموز ایرانی، یک نفر به کف یادگیری نمیرسد.

سامان سلامیان در گفتوگو با پانا عنوان کرد:«کمبود زیرساخت،نبود تشخیص بهموقع و بیتوجهی به اختلالات یادگیری، آینده تحصیلی هزاران کودک را تهدید میکند.»
وی افزود:«در حالی که نتایج آزمونهای بینالمللی و داخلی نشان میدهد بیش از ۳۰ درصد دانشآموزان ایرانی به حداقلهای یادگیری نمیرسند، کارشناسان آموزشی خواستار توجه فوری به دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری شدهاند؛گروهی که با وجود هوش متوسط یا بالا،در خواندن، نوشتن و ریاضی با چالشهای جدی مواجهاند.»
سلامیان بیان کرد:« نتایج آزمون تیمز ۲۰۲۳ نشان میدهد ایران در میان ۵۸ کشور شرکتکننده،رتبه ۵۳ را در ریاضی و ۴۹ را در علوم کسب کرده است.این آمار نگرانکننده حاکی از آن است که از هر ۳ دانشآموز ایرانی، یک نفر به کف یادگیری نمیرسد.»
روانشناس آموزشی تأکید کرد:«اختلالات یادگیری مانند نارساخوانی،دیسگرافی و اختلال پردازش شنوایی در بسیاری از دانشآموزان وجود دارد اما به دلیل نبود تشخیص بهموقع و آموزش تخصصی معلمان،این کودکان از مسیر آموزش جا میمانند».
وی اضافه کرد:«اختلالات یادگیری به هوش مرتبط نیستند،بلکه به نحوه پردازش اطلاعات توسط مغز مربوطاند.این کودکان ممکن است در محیطهای پرسر و صدا نتوانند زبان گفتاری را بهدرستی درک کنند یا در نوشتن و حل مسائل ریاضی دچار سردرگمی شوند.»
سلامیان ادامه داد:«کارشناسان پیشنهاد میکنندآموزش تخصصی معلمان برای شناسایی اختلالات یادگیری، سرمایهگذاری در زیرساختهای دیجیتال و ابزارهای تشخیصی ، ایجاد عدالت آموزشی با فراهمسازی امکانات برابر برای همه دانشآموزان لازم و ضروری است.»
وی در پایان گفت:«در شرایطی که میانگین معدل مدارس دولتی به زیر ۹ رسیده و نابرابری آموزشی در حال افزایش است، توجه به دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری نهتنها یک ضرورت انسانی،بلکه یک اولویت ملی برای آینده کشور میباشد.»
ارسال دیدگاه