قائممقام وزیر و معاون میراثفرهنگی:
جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی ۱۰ دی در خوزستان برگزار میشود
تهران (پانا) - قائممقام وزیر و معاون میراثفرهنگی گفت: چهارمین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی بهعنوان رویدادی راهبردی در ترویج و بازآفرینی گفتمان میراثفرهنگی کشور از ۱۰ تا ۱۳ دی به میزبانی استان خوزستان برگزار میشود.

به گزارش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی دارابی روز یکشنبه ۶ مهر در نشست شورای سیاستگذاری چهارمین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی اظهار داشت: چهارمین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی فرصتی برای پیوند هنر، هویت ملی و نمایش ظرفیتهای متنوع هنری در حوزه میراثفرهنگی است.
وی افزود: این جشنواره با هدف تقویت رقابت سالم، نمایش ظرفیتهای متنوع هنری و معرفی نسل تازهای از استعدادهای جوان در عرصههای رسانهای و هنری برگزار میشود.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره و قائممقام وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با تأکید بر ظرفیتآفرینی این رویداد گفت: این جشنواره بهانهای است تا جلوههای متنوع هنری در حوزه میراثفرهنگی عرضه شود. هدف اصلی ما ترویج فرهنگ میراثی در جامعه است و معتقدم باید با کاهش تعداد جوایز و ارتقای کیفیت آنها، جایگاه جشنواره را فاخرتر کنیم.
دارابی همچنین از توافق با سازمان سینمایی برای هدایت تولید آثار پس از تأیید فیلمنامهها خبر داد.
مهدی فرجی دبیر جشنواره نیز با اشاره به تشکیل کارگروههای تخصصی گفت: یکی از نگرانیهای جدی در دورههای پیشین، حضور کمرنگ جوانان بود که این دغدغه در این دوره با برنامهریزی ویژه در حال رفع شدن است.
مثلث مخاطب، محصول و سیاستگذاری
مریم جلالی معاون صنایعدستی وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تبیین اهداف سهگانه جشنواره گفت: مخاطب، محصول و سیاستگذاری مثلث اصلی این جشنواره است. ما باید تعیین کنیم که آیا کودک و نوجوان بهعنوان مخاطب جدی در اولویت ماست یا خیر؛ چراکه هر برنامهای که به این گروه سنی تعلق دارد باید اولویتدار و ستارهدار باشد.
ضرورت استقلال طرح و ایده از فیلمنامه
علیرضا رضاداد دبیر ادوار جشنواره فیلم فجر نیز در این نشست با تأکید بر استقلال طرح و ایده از فیلمنامه گفت: اگر طرح و ایدهها بدون خلاقیت رقابتی باشند، در آینده ارزش خود را از دست می دهد.
بازنگری در جایگاه مستند
مجید زینالعابدین عضو شورای سیاستگذاری، با اشاره به جایگاه مستند خاطرنشان کرد: گونه مستند در همه مدیومها ظهور دارد و لازم است تقسیمبندی ژانرها در جشنواره بازنگری شود.
هنر نیازمند نگاهی فوقالعاده است
رسول صدرعاملی کارگردان سینما نیز گفت: در عرصه هنر، صرفاً خوب بودن کافی نیست. هنرمند باید فوقالعاده باشد و نوع نگاه خود را ارتقا دهد تا جایگاه هنر ملی ارتقا یابد.
گستردگی جشنواره و اهمیت نمایشهای میدانی
شهرام گیلآبادی در تحلیل گستره جشنواره اظهار داشت: این جشنواره در حقیقت مجموعهای از ۱۴ جشنواره مستقل است و طبیعی است که در برابر این حجم آثار، تعداد جوایز محدود جلوه کند. باید برنامهریزی در بخش نمایش و گونههای ثبتشده ملی و جهانی به شکل ویژه مورد توجه قرار گیرد.
مقابله با نگاههای مغرضانه
شهابالدین طباطبایی دیگر عضو شورای سیاستگذاری نیز بر ضرورت مقابله با بازنماییهای مغرضانه از ایران در رسانههای خارجی تأکید کرد و گفت: ایرانهراسی در جشنوارههای بینالمللی موضوعی جدی است و این جشنواره میتواند نقش مهمی در تغییر این تصویر ایفا کند.
تأکید بر کاهش هزینهها و حضور جوانان
برخی اعضا از جمله قادر آشنا، احمدرضا درویش و یونس شکرخواه بر کاهش تعداد جوایز و هزینهها تأکید کردند و فریدون عموزاده خلیلی، جای خالی جوانان را آسیب جدی جشنواره دانست.
بخشهای اصلی جشنواره
این جشنواره در بخشهای «تلویزیونی، رادیویی، فیلم و سینما، نمایش میدانی و فضای باز، میراثبانان آینده، شعر و موسیقی، مکتوب (کتاب و مقاله)، عکس، میراث دیجیتال و بخش بینالملل» برگزار میشود.
جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی از سال ۱۴۰۱ آغاز به کار کرده و تاکنون سه دوره آن به ترتیب در یزد، قزوین و شیراز برگزار شده است. این رویداد با رویکرد ارتقای سواد میراثی، شناسایی استعدادهای جوان و تقویت رقابت سالم در حوزه تولیدات چندرسانهای، جایگاهی نوین در تقویم فرهنگی کشور به دست آورده است.
ارسال دیدگاه