رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش:

کوچک‌انگاری آموزش و پرورش باید از میان برداشته شود و معلم و مدرسه بر صدر تصمیمات قرار بگیرد

تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش در آیین نواخته‌شدن زنگ ایثار و مهر و مقاومت در مدرسه بانو اطهره ارجمند با تاکید بر نقش بنیادین آموزش و پرورش در توسعه پایدار کشور بیان کرد که مدرسه نقطه آغاز قدرت علمی است و نباید کوچک‌انگاشته شود.

کد مطلب: ۱۶۱۲۵۵۱
لینک کوتاه کپی شد
کوچک‌انگاری آموزش و پرورش باید از میان برداشته شود و معلم و مدرسه بر صدر تصمیمات قرار بگیرد

علی محبی در آئین نواختن زنگ ایثار و مهر و مقاومت در مدرسه بانو اطهره ارجمند که با حضور اعضای شورای آموزش و پرورش برگزار شد؛ تنها راه پیشرفت و توسعه پایدار هر کشوری را پیشرفت و توسعه آموزش و پرورش آن کشور دانست.  زیرا توسعه در گرو نیروی انسانی و پیشرفت انسان در گرو آموزش و تربیت لست که پایه و اساس آن در مدرسه شکل می‌گیرد.

محبی با استناد به حدیثی از امام علی علیه‌السلام؛ علم را مایه قدرت عنوان کرد و گفت: علم؛ دلیل برتری است؛ کسی که به علم رسید حاکم می‌شود و کسی که نرسید مجبور است زیردست باشد. در این جنگ ثابت شد آنجا که در سایه مدیریت رهبری و فرماندهی معظم کل قوا، علم و فناوری در صنایع دفاعی و موشکی دست ما بود برگ برنده هم با ما بود و آنجا که ضربه خوردیم دشمن در استفاده از تکنولوزی برای شناسایی فرماندهان ما جلوتر بود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش نقطه آغاز کسب قدرت علمی را مدرسه و کلاس درس خواند و افزود: کوچک انگاری آموزش و پرورش باید از میان برداشته شود و معلم و مدرسه بر صدر تصمیمات قرار بگیرد که مورد تأکید رهبری هم هست. رئیس‌جمهور بیش از ۵۰ جلسه در یکسال اخیر برای آموزش و پرورش گذاشته است.

محبی عدالت و کیفیت آموزشی را مورد تأکید قرار داد و با افزودن این مطلب که نمی‌شود با روش‌های سنتی مدرسه را اداره کرد؛ گفت: الگوی "مدرسه تراز" سند تحول طراحی و به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و نمایندگان مجلس در ماده ۹۱ قانون برنامه هفتم هم وزارت آموزش و پرورش را مکلف کردند کل ساختار اداری را با محوریت "مدرسه تراز" مورد بررسی قرار دهند که ساختار جدید آموزش و پرورش طراحی شد.

وی افزود: کلیات این الگو با محوریت اعطای اختیارات بیشتر به استان، منطقه و مدرسه با محوریت پویایی مدیر مدرسه به دولت ارسال شده و ۴ بُعد و ۳۲ شاخص دارد که در آن رئیس مدرسه تا وزیر بر‌اساس خروجی و محصول مدرسه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

محبی همچنین گفت: خروجی در این الگو؛ دانش‌آموز، معلم، خانواده و جامعه محلی تعریف شده و برای دانش‌آموز سه شاخص در نظر گرفته شده که مدرسه باید محقق کند؛ شایستگی زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی از جمله هویت فردی و اخلاقی؛ تعامل مؤثر و سواد رسانه‌ای و رضایت و تعلق دانش‌آموز به مدرسه که در این صورت موفق می‌شویم مدرسه تراز را محقق کنیم.

وی با بیان اینکه این الگو به تمام مدارس کشور ابلاغ شده افزود: در حوزه معلمان؛ شاخص شایستگی حرفه‌ای و تعلق سازمانی به مدرسه و در حوزه خانواده میزان مشارکت در تعلیم و تربیت، سواد تربیتی و میران اعتماد و رضایت ار مدرسه معیار سنجش است. امسال ۵۰ درصد و سال آینده باید همه مدارس تحت پوشش قرار بگیرد تا عدالت و کیفیت بر اساس خروجی مدرسه با محوریت دانش‌آموز سنجیده شود.

وی در پایان گفت: الان دیگر تعریف تدریس و معلمی؛ انتقال علم و تجربه نیست گرچه بخش جدایی ناپذیر است؛ معنای آن ایحاد شوق و انگیزه یادگیری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار