استاد دانشگاه و دبیر آموزش و پرورش:
رتبهبندی میتواند کیفیت تدریس و انگیزه معلمان را ارتقا میدهد
نظرآباد(پانا)_استاد دانشگاه و دبیر آموزش و پرورش شهرستان نظرآباد گفت:طرح رتبهبندی معلمان که سالها بهعنوان مطالبهای جدی از سوی فرهنگیان مطرح بود،امروز در مسیر اجرا قرار گرفته است؛طرحی که میتواند با ارتقای کیفیت تدریس و ایجاد انگیزه در معلمان،به نقطه عطفی در تاریخ آموزشوپرورش ایران تبدیل شود.

معصومه آقامحمدی در گفتوگو با پانا درباره تأثیر اجرای این طرح برانگیزه معلمان گفت: «این طرح با شاخصهایی همچون سابقه تدریس،سطح تحصیلات،فعالیتهای علمی و پژوهشی،تولید محتواهای آموزشی و استفاده از فناوریهای نوین همراه است.معلمی که با علم و ابزارهای آموزشی بهروز آشنا باشد،بدون تردید کیفیت تدریس بهتری ارائه خواهد داد.از سوی دیگر،شرکت در کارگاههای تخصصی و فعالیتهای فرهنگی-اجتماعی نیز از جمله امتیازاتی است که میتواند هم باعث ارتقای سطح علمی و مهارتی معلمان شود و هم به افزایش انگیزه آنها کمک کند.در نهایت، هرچه رتبه بالاتر رود، حقوق معلم هم افزایش پیدا میکند و این موضوع بهطور طبیعی انگیزهای برای تلاش بیشتر و ارتقای کیفیت تدریس ایجاد خواهد کرد.»
وی درخصوص تأثیر رتبهبندی برشأن اجتماعی معلمان اظهار کرد:«مقام معلم همواره در جایگاه والایی قرار دارد.همانطور که بزرگان گفتهاند،هرکس به انسان دانشی بیاموزد او را بنده خود کرده است.بنابراین شأن معلم فراتر از هر طرح و آییننامهای است.البته رتبهبندی میتواند از منظر اداری و ساختاری موجب ارتقای جایگاه معلمان شود،اما اصل منزلت اجتماعی معلم پیش از این نیز در فرهنگ و جامعه ما وجود داشته است.»
این استاد دانشگاه بااشاره به انتظارات فرهنگیان از اجرای رتبهبندی افزود:«مهمترین انتظار این است که هر معلم به حق واقعی خود برسد.مقایسه وضعیت حقوقی معلمان با سایر اقشار جامعه نشان میدهد هنوز جای کار زیادی وجود دارد. امید ما این است که اجرای کامل طرح بتواند تا حدی این شکاف را جبران کند تا شأن معلمی درکنار عشق به تدریس، از لحاظ معیشتی هم تأمین شود.»
آقامحمدی در پاسخ به این پرسش که آیا رتبهبندی تأثیری در معیشت معلمان دارد،خاطرنشان کرد:«در شرایط فعلی این طرح بیشتر جنبه اعتباری و اداری داشته و هنوز در حوزه معیشتی تغییر محسوسی ایجاد نکرده است.اما انتظار میرود با اصلاحات و تکمیل این طرح،تأثیر ملموسی بر وضعیت اقتصادی معلمان نیز گذاشته شود.»
وی در پایان درباره چالشهای موجود در اجرای طرح و راهکار پیشنهادی خود گفت:«بهترین راهکار،همسانسازی حقوق و مزایا با سایر نهادهای دولتی همچون کارکنان وزارت نفت،بانکها و… است. در واقع اگر شأن و جایگاه معلم به رسمیت شناخته شده، باید در حقوق و مزایا نیز این مسئله لحاظ شود.البته با وجود تمام چالشها،معلمی شغلی است که بر پایه عشق و علاقه استوار است و معلمان با تمام توان برای تربیت نسل آینده تلاش میکنند.»
گفتنی است اجرای کامل و دقیق طرح رتبهبندی میتواند آیندهای روشنتر برای آموزشوپرورش و جایگاه معلمان رقم بزند.
ارسال دیدگاه