خودسازی و دگرسازی؛ مسیر رسیدن به رضایت امام زمان (عج)
ایجاد جامعه مهدوی با تلاش فردی و اجتماعی
تهران (پانا) - رسیدن به رضایت امام زمان(عج) و شکلدهی جامعهای مهدوی، نیازمند خودسازی فردی و هم تلاش برای اصلاح و بهبود محیط پیرامونی است. استاد اخلاق حوزه علمیه، آیتالله محمدعلی جاودان در بیاناتی به بررسی شرایط جامعه مهدوی، اهمیت دگرسازی و راههای ارتباط با امام زمان پرداخته است.

رهبر معظم انقلاب در سخنان خود تأکید کردهاند که انتظار فرج، تنها به امید و دعا محدود نمیشود؛ بلکه نیازمند تلاش عملی برای ایجاد جامعه مهدوی است. ایشان فرمودند: «ما که انتظار فرج داریم، باید در این راه تلاش کنیم؛ هم خودسازی کنیم، هم به قدر توانمان، دگرسازی کنیم و بتوانیم محیط پیرامونی خود را به هر اندازهای که در وسع و قدرت ما است، به جامعه مهدوی نزدیک کنیم؛ جامعهای که جامعه قسط، معنویت، معرفت، برادری، علم و عزت است.»
آیتالله جاودان در توضیح خودسازی بیان کردند که این مرحله شامل تلاش فردی برای بهبود رفتار، اخلاق، اعمال و سخنان فرد است تا زندگی شخصی او مطابق رضایت خدا و امام زمان(عج) باشد. خودسازی، پیشنیاز دگرسازی و اصلاح جامعه پیرامونی است و بدون آن، تحقق جامعه مهدوی ممکن نیست.
دگرسازی؛ اصلاح محیط و اطرافیان
استاد حوزه علمیه درباره مفهوم دگرسازی توضیح دادند که این امر نیز در قرآن مورد تأکید قرار گرفته است: قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا (سوره تحریم: آیه۶) ؛ یعنی انسان موظف است خود و وابستگانش را از آتش جهنم نجات دهد. ایشان افزودند که دگرسازی به معنای اصلاح خانواده، دوستان و جامعه نزدیک به خود است و گستردگی آن وابسته به توان و همت فرد دارد.
وی تأکید کرد: «اصلاً امکان ندارد کسی که به دین مورد رضای خدا رسیده، اطرافیان خود را رها کند؛ او تا حد توان و جان خود برای هدایت دیگران تلاش میکند و از سر و جان مایه میگذارد.» تلاش برای اصلاح دیگران و محیط پیرامونی، نتیجه مستقیم خودسازی است و افراد با اعمال و رفتار صحیح خود، به تدریج اطرافیان را نیز به مسیر درست هدایت میکنند.
رضایت خدا و امام زمان(عج) ؛ محور دین کامل
این استاد اخلاق افزودند که هر کسی باید تلاش کند اعمالش رضایت خدا و امام زمان را جلب کند. وی با اشاره به آیات قرآن بیان کردند: «در قیامت، هر کسی با امام خود محشور میشود و سرنوشت فرد به سرنوشت امامش وابسته است.» بنابراین، اسلام بدون اطاعت و پیروی از امام بر حق، مورد پسند خداوند نیست و رضایت الهی تنها با تلاش برای اصلاح خود و جامعه به دست میآید.
وی مثالهایی از تاریخ صدر اسلام و انحرافات پس از پیامبر ذکر کردند تا نشان دهند که جامعه بدون دگرسازی و رعایت عدالت و دیانت، به سوی انحراف پیش میرود. دوران یزید و والیان زمانه نمونههایی از حکومت ادعایی اسلامی است که دین مورد رضای خدا در آن محقق نشده است.
نقش دعا و ارتباط با امام زمان در زندگی فردی
آیتالله جاودان همچنین به اهمیت آرامش روانی و اثر دعا در زندگی اشاره کردند: «انتظار فرج و ارتباط مستمر با امام زمان از طریق دعا، استغاثه و مناجات، اطمینان نفسی و آرامش درونی ایجاد میکند و انسان را در مسیر رضایت امام هدایت مینماید.»
ایشان بر لزوم تلاوت زیارت آل یاسین، ادای دعاهای روزانه و ارسال صلوات در قنوت نمازها تأکید کردند و توضیح دادند که این اعمال ساده ولی پرثمر، نه تنها شخصیت فرد را اصلاح میکند، بلکه رضایت خداوند، پیامبر(ص) و امام زمان(عج)، را نیز به همراه دارد.
زندگی منتظرانه؛ کوشش برای اصلاح دیگران
استاد حوزه علمیه با اشاره به ویژگی شیعه گفتند: «شیعه مانند کسی است که آتش در دست گرفته است. کسی که امام خود را یافته، زندگیاش به گونهای تغییر میکند که تمام تلاش او برای اصلاح دیگران و هدایت اطرافیان صرف میشود.» این تلاش، بخش جداییناپذیر از زندگی منتظرانه است و به اصلاح خانواده، دوستان و جامعه منجر میشود.
وی افزودند: «دگرسازی و خودسازی دو روی یک سکهاند؛ بدون خودسازی و تلاش فردی، اصلاح جامعه و رسیدن به جامعه مهدوی ممکن نیست. هر گام عملی، حتی کوچک، در مسیر اصلاح خود و دیگران، تحقق وعده الهی و ایجاد جامعهای است که عدالت، معنویت و معرفت در آن جریان دارد.
نتیجهگیری
رسیدن به رضایت امام زمان(عج) و شکلدهی جامعهای مهدوی، نیازمند ترکیب دو عنصر اصلی است: خودسازی فردی و دگرسازی محیط پیرامونی. تلاش عملی در مسیر اصلاح رفتار، اخلاق و اعمال خود و دیگران، دعا و ارتباط مستمر با امام زمان، کلید ایجاد جامعهای است که قسط، معنویت، معرفت، برادری و علم در آن جریان دارد. منتظران واقعی، با عشق و علاقه، هم برای خود و هم برای اصلاح اطرافیانشان تلاش میکنند تا دنیا و جامعهای مطابق رضایت خدا و امام عصر شکل گیرد.
ارسال دیدگاه