مشاور دبیرستان نمونه دولتی شهیدی باقرشهر:
نماز، راهی به سوی آرامش و تقویت تابآوری روانی دانشآموزان است
کهریزک (پانا) - مشاور دبیرستان نمونه دولتی شهیدی، به بررسی تأثیر نماز بر سلامت روان و تابآوری تحصیلی دانشآموزان پرداخت و به نقش آن در ایجاد آرامش و کنترل استرس در مواجهه با چالشهای زندگی اشاره کرد.

مریم رزاقی، مشاور دبیرستان شهیدی باقرشهر در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «مطالعات مختلف در حوزه روانشناسی و سلامت نشان دادهاند که اعمال عبادی، از جمله نماز، میتوانند از طریق مکانیسمهای فیزیولوژیک و روانشناختی به بهبود وضعیت روحی و روانی افراد کمک کنند و تأثیرات قابل توجهی بر سلامت روان و تابآوری دارند. نمازگزاران سطح پایینتری از استرس و اضطراب را تجربه میکنند و از تابآوری بیشتری در مواجهه با چالشهای زندگی برخوردارند. این موضوع به خاطر آن است که نماز با حرکات منظم و تنفس کنترلشده، سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال کرده و آرامسازی بدن را تسهیل میکند.»
رزاقی اذعان کرد: «اقامه نماز در دانشآموزان با ایجاد آرامش ذهنی و روانی، میتواند تولید هورمونهایی چون اندورفین و سروتونین که مسئول ایجاد شادی و کاهش افسردگی هستند را افزایش دهد. این تعادل هورمونی میتواند به بهبود کیفیت زندگی و افزایش رضایتمندی آنان کمک کند. از سوی دیگر، نماز و انجام عبادت موجب کاهش هورمون کورتیزول (هورمون استرس) میشود که این امر به افزایش مقاومت بدن در برابر فشارهای روانی یاری میرساند.»
او در ادامه به تحقیقی از دانشگاه کالیفرنیا به گفته زهرا نیازاده اشاره کرد و گفت: «تحقیقی نشان داده است که اعمال عبادی منظم میتواند فعالیت آمیگدال (بخش مسئول اضطراب در مغز) را کاهش دهد. نماز همانند تمرینات مدیتیشن و ذهنآگاهی، با متمرکز کردن ذهن دانشآموز بر ذکرها و حرکات منظم، او را از افکار پراکنده و نگرانیهای مربوط به نتایج امتحانات دور کرده و به آرامش ذهنی میرساند. حضور ذهن ناشی از نماز همچنین میتواند به کاهش نشخوار فکری و افزایش آگاهی فرد از احساسات و افکار خود منجر شود که این خودآگاهی یکی از ارکان مهم سلامت روان است.»
مشاور دبیرستان شهیدی به تأثیر تمرینات معنوی بر تقویت امید و مثبتاندیشی تأکید و خاطرنشان کرد: «تمرینات معنوی منظم به دانشآموز این امکان را میدهد که احساس امید و مثبتاندیشی را در خود تقویت کند. این احساسات مثبت میتواند به کاهش علائم اضطراب امتحان کمک کرده و به عنوان یک راهبرد مقابلهای مؤثر در برابر افکار منفی و احساسات ناخوشایند عمل کند. ارتباط با خداوند و احساس تعلق به یک قدرت برتر، اضطرابهای ناشی از ناامیدی را کاهش میدهد و به او کمک میکند تا با دیدگاهی معنادارتر به مشکلات زندگی بنگرد.»
نماز به عنوان راهی برای بیان شکرگزاری و طلب کمک، حس معنا و داشتن هدف در زندگی را تقویت میکند و از اضطرابهای وجودی میکاهد
او نماز را راهی برای شکرگزاری دانست و گفت: «نماز به عنوان راهی برای بیان شکرگزاری و طلب کمک، حس معنا و داشتن هدف در زندگی را تقویت میکند و از اضطرابهای وجودی میکاهد. ارتباط معنوی عمیق با خداوند به دانشآموز کمک میکند تا رویدادهای دشوار زندگی، مانند امتحانات و کنکور، را در چارچوبی بزرگتر تفسیر کند و از بیمعنایی و پوچی که میتواند به افسردگی منجر شود، فاصله بگیرد.»
رزاقی همچنین در پایان اظهار کرد: «حس امید و اعتماد به آینده در دانشآموز تقویت میشود و به او اطمینان میدهد که در سختیها تنها نیست. امید با کاهش افکار خودآسیبرسان و افزایش تمایل به زندگی ارتباط مستقیم دارد که این امر نقش حفاظتی مهمی در برابر آسیبهای روانی ایفا میکند و یکی از مهمترین عوامل تابآوری روانشناختی را شکل میدهد. همچنین دعا و نماز، به ویژه در شکل جمعی آن، میتواند حس تعلق به یک جامعه یا گروه مذهبی را تقویت کند که این امر به کاهش احساس تنهایی و انزوا کمک میکند.»
ارسال دیدگاه