روانشناس کودک و نوجوان:
معلمان، موتور انگیزه و خلاقیت دانشآموزان را روشن میکنند
کرج (پانا) - روانشناس کودک و نوجوان گفت: نقش معلم در دنیای آموزش امروز، فراتر از انتقال دانش صِرف به عنصری حیاتی در شعلهور کردن انگیزه تحصیلی و بیدار کردن خلاقیت در وجود دانشآموزان تغییر یافته است.

سارا محمدی در گفتوگو با پانا بیان کرد: «انگیزه تحصیلی، موتور محرک هر فرآیند یادگیری است و معلم بیش از هر عامل دیگری میتواند این موتور را روشن و پرقدرت نگه دارد. این به معنای تحمیل علاقه نیست بلکه ایجاد فضایی است که دانشآموز خود به کشف و یادگیری علاقهمند شود.»
وی افزود: «معلم باید نقش یک راهنما و تسهیلگر را ایفا کند؛ کسی که با طرح سوالات الهامبخش، ایجاد چالشهای متناسب و فراهم آوردن فرصتهای موفقیت، حس کنجکاوی و شور یادگیری را در دانشآموزان بپروراند.»
محمدی به نقش محوری معلمان در پرورش خلاقیت اشاره کرد و گفت: «خلاقیت، توانایی دیدن جهان از زوایای جدید و یافتن راهحلهای نوآورانه برای مسائل است. این یک مهارت ذاتی نیست که عدهای داشته باشند و عدهای نداشته باشند بلکه مهارتی است که باید پرورش یابد و معلم در این زمینه نقش غیرقابل انکاری دارد. کلاس درس باید به یک کارگاه ایدهپردازی تبدیل شود؛ جایی که دانشآموزان از بیان ایدههای غیرعادی خود نترسند و از اشتباه کردن هراسی نداشته باشند و تشویق به تجربهگرایی شوند.»
وی اضافه کرد: «معلمانی که پروژههای باز، فرصتهای تفکر خارج از چارچوب و فضایی امن برای آزمون و خطا فراهم میکنند در واقع بذرهای خلاقیت را در ذهن دانشآموزان میکارند و به آنها اجازه میدهند تا به جای تقلید، خالق باشند.»
روانشناس کودک و نوجوان ادامه داد: «ارتباط موثر معلم با دانشآموز، سنگ بنای ایجاد انگیزه و پرورش خلاقیت است. معلمانی که دانشآموزان خود را میشناسند به تفاوتهای فردی آنها احترام میگذارند و نقاط قوتشان را کشف میکنند و بهتر میتوانند آنها را به سوی موفقیت هدایت کنند.»
وی اظهار کرد: «وقتی دانشآموز احساس ارزشمندی کند و بداند که نظرات و ایدههایش مورد توجه قرار میگیرد، اعتماد به نفس لازم برای پیشروی و خلاقیت در او شکل میگیرد و در واقع معلم در این مسیر، نقش یک هنرمند را دارد که با ظرافت، پتانسیلهای نهفته را کشف و شکوفا میکند.»
محمدی تاکید کرد: «سرمایهگذاری بر تربیت معلمانی که بتوانند انگیزه و خلاقیت را در دانشآموزان بیدار کنند، سرمایهگذاری بر آینده یک جامعه است. معلمان، تنها انتقالدهنده دانش نیستند؛ آنها معماران ذهنهایی هستند که قرار است آینده را بسازند. با الهامبخشی، تشویق به پرسشگری و فراهم آوردن فضایی برای رشد آزادانه اندیشهها میتوان نسلهایی پرورش داد که نهتنها توانایی حل مسائل موجود را دارند بلکه میتوانند مسائل جدیدی را نیز تعریف کرده و راهحلهای بینظیری برای آنها بیابند.»
ارسال دیدگاه