معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش:

تربیت‌بدنی تنها یک درس نیست؛ بلکه ابزاری آموزشی، تربیتی و اجتماعی برای پیشگیری از آسیب‌ها و ایجاد نشاط است

تهران (پانا) - معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما مسئولیت حفظ و ارتقای سلامت ۱۶ میلیون دانش‌آموز را بر عهده داریم، گفت تربیت بدنی و سلامت نه‌تنها به عنوان یک ابزار آموزشی، بلکه در ابعاد تربیتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیز نقش کلیدی دارد.

کد مطلب: ۱۵۹۸۳۷۱
لینک کوتاه کپی شد
تربیت‌بدنی تنها یک درس نیست؛ بلکه ابزاری آموزشی، تربیتی و اجتماعی برای پیشگیری از آسیب‌ها و ایجاد نشاط است

به گزارش خبرنگار پانا؛ محمد جعفری در دومین روز از اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور بر اهمیت حوزه تربیت بدنی و سلامت تاکید کرد و گفت:  در حوزه تربیت بدنی و سلامت، تلاش کرده‌ایم برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را با استناد به اسناد بالادستی تدوین کنیم و پایبندی کامل به این اسناد را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

جعفری ادامه داد: تمامی برنامه‌های ما ملهم از اسناد بالادستی بوده و با در نظر گرفتن اهمیت این حوزه، نقش حمایتی و تسهیلگری روسای محترم مناطق و شهرستان‌ها را نیز مورد تأکید قرار داده‌ایم.  

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: شرایط کنونی کشور و تغییرات اخیر در سبک زندگی، دانش‌آموزان را به سمت کم‌تحرکی و سکون سوق داده است.

جعفری اظهار کرد: گسترش فناوری‌های شهری و تغییر الگوی زندگی، منجر به کاهش فعالیت‌های جسمانی و گذران اوقات فراغت به شیوه‌ای بی‌تحرک شده است. این روند، پیامدهای نگران‌کننده‌ای همچون رفتارهای ناسالم در حوزه سلامت جسمی و روانی، کاهش نشاط و شادابی و افزایش آسیب‌های اجتماعی را در پی دارد. بر همین اساس، اهمیت حوزه تربیت بدنی و سلامت روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود.  

وی ادامه داد: با توجه به فرمایشات جناب آقای دکتر ملکی در خصوص ضرورت مراقبت از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی، سلامت جسمی، نشاط و شادابی دانش‌آموزان به عنوان پایه و اساس فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و تربیتی مورد تأکید قرار می‌گیرد.

جعفری با بیان اینکه انتظار ما از روسای محترم مناطق و همکاران در سراسر کشور این است که نگاهی عمیق و بلندمدت به  حوزه تربیت بدنی و سلامت داشته باشند، گفت: داشتن دانش‌آموزانی با نشاط، خلاق و موفق در عرصه‌های آموزشی و پرورشی، مستلزم توجه ویژه به سلامت آنان است.

وی افزود: ما مسئولیت حفظ و ارتقای سلامت ۱۶ میلیون دانش‌آموز را بر عهده داریم و این رسالتی بسیار خطیر و حساس است.  

محمد جعفری با بیان اینکه در راستای سیاست‌های کلی آموزش و پرورش، برنامه‌های ما با رویکرد مدرسه‌محوری، کیفیت‌گرایی، فراگیری، علمی و تخصصی بودن، عدالت تربیتی، ارزش‌محوری و اخلاق‌مداری طراحی شده‌اند، تصریح کرد:   اولویت‌بندی برنامه‌ها با تأکید بر محرومیت‌زدایی و مشارکت‌محوری صورت گرفته است.  

وی ادامه داد: طرح‌ها و برنامه‌های ارائه‌شده در سه حوزه اصلی شامل؛ مهارت‌آموزی، المپیادهای ورزشی دانش‌آموزی و سلامت،  اجرا می‌شوند.

جعفری همچنین گفت: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به المپیادهای ورزشی درون‌مدرسه‌ای و بین‌مدرسه‌ای، اجرای درس تربیت بدنی، طرح نماد، کانون‌های ورزشی و تندرستی، مسابقات دانش‌آموزی، طرح دادرس، سفیران سلامت و غربالگری اشاره کرد. تمامی این فعالیت‌ها در قالب میدان پویا (مدرسه، منزل، شهر و خانواده) و با محوریت توسعه فضاهای ورزشی و بهداشتی در راستای عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی به آموزش تعریف شده‌اند.  

وی افزود: انتظار ما از روسای مناطق و مدیران مدارس این است که با تقویت همکاری‌های بین‌بخشی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی، گام‌های مؤثری در این حوزه بردارند. در این راستا، همکاری با معاونت‌های مختلف آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، دانشگاه علوم پزشکی، وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و هلال احمر برای ترویج سبک زندگی سالم و فعال دانش‌آموزان ضروری است.  

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: تربیت بدنی و سلامت نه‌تنها به عنوان یک ابزار آموزشی، بلکه در ابعاد تربیتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیز نقش کلیدی دارد.

وی ادامه داد: این حوزه می‌تواند در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، ایجاد نشاط، امیدآفرینی و ارتقای سلامت دانش‌آموزان مؤثر باشد. از این رو، ضروری است تمامی دستگاه‌های مرتبط با نگاهی جامع و هماهنگ به این عرصه ورود کنند.  

محمد جعفری افزود: از تمامی همکاران و دست‌اندرکاران حوزه تربیت بدنی و سلامت که در سراسر کشور با تلاش و حمایت خود زمینه‌ساز تحقق این اهداف هستند، صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار